Flash news:
 
<< Înapoi


Roşia Montană, o mişcare pentru restaurarea demnităţii



05.10.13 de Dani Rockhoff

In iunie 1990, Piata Universitatii a fost spulberata de mineri. Protestul pasnic al „golanilor”, in fapt oameni foarte de treaba, care declarasera acest loc „liber de comunism“, a fost inabusit cu forta. La fel s-a intamplat si in alte piete publice din tara, in care oamenii isi exprimau neincrederea in noua putere, cu ale ei vechi apucaturi. Dupa 23 de ani, imaginea pare ca se repeta, cu aceiasi protagonisti: protestatari in piete, mineri.
De saptamani de zile, la Bucuresti, in alte capitale europene si de peste ocean, ca si in mai toate orasele tarii, oamenii ies in strada si cer, si vor. Nu toti vor acelasi lucru, insa se aduna pe aceeasi baricada, a unui protest pasnic, dar nelinistitor. Proiectul inceperii exploatarii miniere de la Rosia Montana reinvie in constiinta romanilor o demnitate uitata.

• Cu fata la zid
Am stat de vorba duminica 29 septembrie, la Arad, cu cativa oameni adunati la protest in fata Primariei, pe fond de muzica clasica si Pink Floyd, cu al sau Zid („The Wall”). Un jurnalist cu un aparat foto de gat imi spune ca in principiu nu e contra proiectului, insa statul roman castiga in urma lui foarte putin. Apoi, imi atrage atentia un domn intre doua varste, imbracat intr-un pardesiu elegant.

Ati venit pentru prima data la protest in Arad?
Da, pentru prima data am trecut pe-aicea.

Carei categorii sociale ii apartineti?
Sunt medic stomatolog.

Care este pozitia dumneavoastra fata de proiectul minier de la Rosia Montana? Da sau nu?
Bine, o parere foarte clara este greu de formulat, pana cand nu cunosti detaliile proiectului. Dar, cu certitudine, parerea mea este ca nu trebuie lasat un proiect ca acesta sa porneasca foarte usor, fara un studiu extrem de atent, de impact al proiectului.

Sunteti de parere ca Guvernul Romaniei a fost suficient de transparent, in ceea ce priveste proiectul de exploatare, ca si proiectul de lege pe care vrea sa il treaca prin Parlament?

In acest moment nu a fost destul de transparent Guvernul Romaniei. Probabil ca acuma, cand s-a facut aceasta comisie la nivelul Parlamentului, o sa fie mai clar expus si detaliul proiectului.

Credeti ca cianurarea zonei si raderea a patru munti din zona Apusenilor este lipsita, sau nu este lipsita de riscuri?

Cred ca exista un anumit grad de risc, bineinteles. Orice astfel de activitate, cu un grad mare de otravuri, cu cianuri, prezinta un risc. Categoric.

Ar putea fi zona reabilitata, asa incat sanatatea populatiei din zona sa nu fie afectata si apa freatica sa nu fie, eventual, infiltrata cu cianuri?

Asta vorbim daca va porni proiectul... Aici totul depinde de seriozitatea cu care se vor impune niste masuri in acest sens si, bineinteles, de fondurile care vor fi alocate. Pot sa fie unele indoieli, dat fiind faptul ca in mai multe asemenea activitati s-a putut constata ca s-a inceput actiunea, dar la finalizare, cand trebuia sa anihilezi efectele, atunci nu s-au mai gasit sufieciente fonduri.

Aici exista si protestatari impotriva gazelor de sist prin fracturare hidraulica. Ce spuneti despre problema aceasta?

Nu stiu foarte multe despre proiectul respectiv, atata doar ca, la fel, presupune o afectare destul de accentuata a mediului si, normal, dupa cum am spus, orice asemenea proiect necesita un studiu extrem de serios, de impact. Dupa aceea putem sa decidem daca riscul merita sau nu. Riscuri, categoric exista.

De ce spuneti „putem sa decidem”? Credeti ca se face referendum popular, sau decizia se ia tot la nivel de politica?

Indiferent la ce nivel s-ar lua...Nu stiu daca se pot lua decizii, in mod obiectiv, printr-un referendum. Ele trebuie luate printr-un studiu extrem de serios al specialistilor.

Vazandu-ma ca il intervievez pe domnul in pardesiu, o doamna micuta de statura, usor agitata, spune din mers, referitor la gazele de sist.

- E otrava curata. Astia nu-si dau seama? Am primit o chestie pe net, in care daca pe Niagara ar curge 34 de ore si te-ai uita la ea... cam atata-i toata apa murdara din America, din cauza fractarii, acuma. Deci e enorma, impactul este major. Nu poti respira bani. Nu-i poti respira, nici manca.

Restaurarea demnităţii (I)
Lumea incepe sa se stranga tot mai mult, Sunte peste o suta de oameni, se scandeaza „Uniti, salvam!”.
Incepe programul de muzica clasica, interpretat de muzicieni ai Filarmonicii din Arad. Merg putin mai in spate, pentru a sta de vorba cu un alt protestatar, care pare extrem de hotarat. Aflu ca e de profesie expert contabil, pare a fi usor trecut de treizeci de ani. Il rog sa se prezinte.

- Sunt Doru Neacsu, presedinte al Centrului de Studii pentru Initiativa Civica, format impotriva exploatarii gazelor de sist prin fracturare hidraulica, adauga el. Dar, tinand cont de actiunile  care se desfasoara acum in prim plan - opinia publica impotriva Rosiei Montane -, ne-am  hotarat sa ne asociem, caci tema e inrudita si ne vizeaza oarecum pe toti. Suntem aici pentru  a ne exprima punctul de vedere, pentru a protesta fata de actiunile Guvernului si ale clasei politice, am venit sa ne alaturam.

Credeti ca Guvernul, nescontand pe iesirea in strada a oamenilor, a incercat sa treaca cumva „pe sub mana” aceasta lege?
Este tragic ca Parlamentul, care este un vector al suveranitatii nationale, este pus in situatia de a lua in dezbatere o lege facuta cu dedicatie, pentru o companie privata, ceea ce denota stadiul jalnic de „colonie”, in care a ajuns Romania, stadiul in care am decazut, ca tara. E evident ca nu ar fi trebuit sa se ofere ocazia asta, ca Parlamentul sa dezbata o lege dedicata unei companii private. Tot pe logica asta, ar insemna ca orice corporatie si companie de mari dimensiuni ar putea sa ceara ulterior avantaje deosebite si exceptii. Ar putea veni Dacia, Arcelor Mittal, orice firma mare, si ar putea spune: Noi nu mai investim in Romania, daca nu ne dati si noua facilitati si exceptii de la lege, cum a primit Gabriel Resources. Tot acest proiect a fost invaluit in coruptie, de suspiciuni grave de coruptie...

La ce va referiti?

Toata povestea a inceput in 1995. Intre reprezentantii acestui off-shore, care este Gabriel Resources, sunt si cetateni certati cu legea. Frank Timis, care a inceput afacerea si pe care a vandut-o ulterior ca si companie-junior, e un individ care a fost condamnat pentru trafic international de heroina. Actualul actionar majoritar de la Gabriel Resources Corporate Ltd., Benny Steinmetz, este... la ora actuala, societatile sale sunt cercetate de FBI si alte institutii din SUA si Elvetia, birourile sale din Geneva stiu ca au fost cercetate.
Deci, din start avem de-a face cu indivizi asupra carora planeaza semne mari de intrebare.

Exista dubii referitoare la seriozitatea firmei care ar investi?
Da.

Mai exista dubii si ca proiectul de minerit n-ar fi atat de important, cat este cresterea actiunilor pe bursa?
Da, sunt suspiciuni si asupra jocului la bursa. Stim ca, la orice lobby facut de Guvern acestei corporatii, cota actiunilor la bursa din Toronto creste exponential. Cota tot oscileaza: cand avem proteste, aceasta scade. Sunt suspiciuni ca sunt jocuri la bursa, deci chiar in eventualitatea in care proiectul nu se va face, sunt interese cu jocul actiunilor la bursa. Practic, ei pe bursa joaca o licenta, si nu o exploatare in sine, pentru care nu au avize.

Daca la Rosia Montana s-ar demara proiectul, ar fi acesta un semnal, pentru toate companiile miniere care mai au licente de exploatare in tara?
La Certej s-a emis deja acordul de mediu. Si acolo avem exploatare cu cianuri, e adevarat ca de mai mici dimensiuni. La Rosia Montana este si problema de dimensiune. Putem spune ca procentul de cianuri din apele reziduale se situeaza la nivelul standardelor impuse de UE, dar avem de-a face cu problema cantitatii: aici se autorizeaza cianura cat pentru toate minele de exploatare din Europa. In plus, trebuie inteles, nu avem de a face cu o exploatare miniera clasica, in galerii; este o exploatare miniera de suprafata. Practic, nu este minerit, ceea ce intelegem toti prin minerit. Se rad, practic, patru munti de pe harta, se dinamiteaza si se trec prin malaxor, iar minereul se separa prin procedeul vechi al cianurarii, o metoda foarte toxica.

Credeti ca, daca proiectul se realizeaza, dupa incheierea proiectului si ecologizare, va fi o avalansa de turisti straini in zona?

Intrebarea e retorica. E clar ca zona e distrusa iremediabil, pe sute de ani. In plus: nici un asigurator de talie nu a asigurat proiectul pentru eventualele catastrofe ecologice. Stim ca dosarul companiei s-a depus la Allianz, o mare corporatie de asigurari, care a refuzat sa-l asigure. Deci garantiile de mediu sunt ridicole.

Sunteti de mai multe saptamani aici in piata, la Arad. Aveti senzatia ca protestele incep sa aiba si o miza politica? Se indreapta ele si impotriva guvernarii actuale?

Sunt probleme de sistem. Nu e doar guvernarea actuala. Poate si cine ar veni in loc ar continua acelasi stil de a reprezenta statul, in raport cu marile corporatii. Evident ca este si un mesaj politic, pentru ca totul este politic, in fond. E vorba de modul cum suntem reprezentati ca natiune, de modul umilitar in care clasa politica a ajuns sa ne reprezinte in fata marilor capitaluri straine. Chiar daca proiectul Rosia Montana nu se va realiza, daca se continua acelasi mod de a implica statul in astfel de afaceri oneroase si paguboase pentru cetatean, astfel de exemple vor reaparea pe agenda publica, an de an, in continuare. Trebuie mers la sursa problemei: trebuie sa ne negociem pielea mai bine, sa nu mai fim tratati ca o colonie de mana a treia. Nu i s-a intamplat numai Romaniei, acelasi lucru s-a intamplat si in America de Sud, in Peru – unde avem un dezastru ecologic –, in India, in Africa.

Exista, prin urmare, precedente?

Da, exista. E vorba de demnitatea tarii, de a nu mai accepta sa fim tratati ca o colonie de mana a treia. Revenind la intrebarea dumneavoastra anterioara. Da, mesajul strazii este si unul politic, de restructurare a sistemului.

• Restaurarea demnitatii (II)

In Arad exista si o Miscare Aradeana. Stau de vorba cu presedintele ei, Claudiu Cristea. Miscarea Aradeana e o asociatie civica, fondata in 2008, imi explica Cristea. Are peste 150 de membri si „pozitii destul de ferme in spatiul public, legate de administratie si de problemele Aradului, in general”. „Consideram ca proiectul Rosia Montana afecteaza si Aradul”, mai adauga el.

In ce masura?

Nu e asa cum s-a spus in mod fals, ca afecteaza doar satele din jurul Rosiei Montane. Este o problema care afecteaza Muntii Apuseni, Campia de Vest si judetele limitrofe din Ungaria. La urma urmei, este o problema regionala, pentru ca impactul unui posibil accident ecologic in zona Muntilor Apuseni are efecte regionale, zic eu. Avem precedentul accidentului de la Baia Mare.

Protestati impotriva proiectului de minerit, sau a modului in care Guvernul a incercat, printr-un proiect de lege, sa il plaseze in Parlament?

Suntem impotriva proiectului, si nu de acum. In 2009 am avut primele luari de pozitie vizavi de acest proiect. El cred ca transcede agenda actualului guvern. Din cate observati, tema Rosia Montana este preluata de la vechiul guvern si mentorul principal a fost presedintele Romaniei. De aceea, cred ca este o afacere care transcede limitele unui partid anume, sau ale unei formatiuni politice.

Si totusi, acum „s-a luat boul de coarne”, cum s-ar spune...

Da, acum s-a luat boul de coarne. Eu cred ca este rodul acestui act de coabitare dintre Presedinte si premier si sunt convins ca, intr-una dintre anexele nevazute, secrete, ale acestui acord de coabitare, figureaza si aceasta Rosie Montana. Eu vreau insa sa salut in primul rand societatea, pentru ca s-a mobilizat. Este exemplar.

Cum va explicati aceasta masiva mobilizare a societatii civile, atat in Bucuresti, cat si in toata tara, sau in anumite capitale din strainatate, pentru ca si acolo s-au adunat romanii din diaspora?
Cred ca depasim cu mult o simpla miscare ecologista. Este o miscare pentru restaurarea demnitatii. Ea este importanta, in contextul romanesc, dupa ani de zile in care problema responsabilitatii, problema demnitatii a fost lasata pe locul doi, trei, patru. Au primat problemele sociale, problemele economice. Romanii pareau incapabili sa se mai adune in jurul unei idei care nu are efecte imediate in ograda lui. Adica, iata: avem orase din tara, din Moldova, avem Bucurestiul care se mobilizeaza pentru o problema locala, din Muntii Apuseni. Eu cred ca masura unei civilizatii este data de capacitatea societatii de a reactiona, atunci cand problema este indepartata de cel care reactioneaza. Cu cat este mai indepartata, cu atat se vadeste un grad de civilizatie mai ridicat. Si genul asta de atitudine civica este important pentru Romania.

In afara de exercitiul de atitudine, in cazul in care proiectul trece prin Parlament, ce vor face  asociatiile care s-au mobilizat acum la proteste?
E dificila intrebarea. Sunt mecanisme constitutionale, nu? Daca o lege trece de Parlament, urmeaza promulgarea, apoi o perioada in care poate fi contestata la Curtea Constitutionala. Eu cred insa ca societatea civila nu se va opri aici, pentru ca, ceea ce s-a intamplat in ultimele saptamani arata ca lumea nu se impaca cu ideea asta. Si, pana la urma, cred ca vom ajunge la o consultare mai larga a populatiei. Cand Parlamentul nu reuseste sa asigure un anumit consens asupra unei legi, ea devine ilegitima, zic eu, daca nu legal, macar la nivel moral. Iar in situatia asta, eu cred ca ar trebui convocat un referendum, la nivel national. Cred ca ideea Presedintelui ar trebui pusa pana la urma in practica, desi s-a renuntat la ea.

• Mobilizari prin retelele de socializare

Duminica de duminica, un adolescent vine in Piata Palatului Administrativ din Arad si se aseaza pe o banca, cu doua pancarte concepute de el. „EI – AUR, NOI CIANURA” scrie pe una dintre ele. „Ei au, noi nu” reiese din coloritul rosu al catorva litere. A doua pancarta e de un cinism care se potriveste cu fata incrancenata a tanarului de pe banca: „CU CORUPTIA SI HOTIA NE-AM OBISNUIT! INCERCAM SI CU CIANURA?” E elev la colegiul national Vasile Goldis din Arad, generatia foarte tanara care a iesit in piata. Il intreb de ce e impotriva proiectului de minerit de la Rosia Montana.

- Fiindca mi se pare ca e un proiect care nedreptateste Romania. Politicienii nostri vor sa vanda. Rosia Montana, in schimbul unor spagi de la canadienii de la Gabriel Resources. Putem vedea  si din declaratiile lor, care se schimba de la o zi la alta, ca doar mint si doar prin minciuna au  ajuns sa guverneze aceasta tara.

Te referi la actualul Guvern?

Da, fiindca USL-ul – in punctele care alcatuiau promisiunile campaniei electorale a USL-ului –, scria ca va opri proiectul minier de la Rosia Montana.

Deci este o campanie a societatii civile si impotriva minciunii?

Da, si impotriva minciunii, si a coruptiei politicienilor.

Ai colegi cu care ai venit aici, sunteti cu clasa?

Nu, cred ca din clasa mea sunt singur aici.

Deci la scoala nu se discuta despre aceste actiuni, de iesit in strada.
Nu.

Tu de unde ai aflat de ele?
De pe retelele sociale. Fiindca si la televizor s-a musamalizat totul.

Prin retelele de socializare se mobilizeaza lumea in fiecare duminica?
Da, in fiecare duminica. Stabilim o anumita ora, de exemplu aceeasi ora ca in Bucuresti, si ne intalnim in punctele importante din oras, cum e Primaria.

Voi, tinerii, nu vreti sa renuntati si veti mai iesi in strada. Este si un fel de distractie la mijloc, ca sa va mai intalniti, sa mai vorbiti, sau e vorba de scopul acesta serios, de a protesta impotriva unui proiect de lege contestat?
Scopul meu principal, pentru care ies in strada, este sa protestez impotriva acestui proiect controversat, de la Rosia Montana.

Ti se pare buna initiativa ca se canta si lumea are parte si de un moment cultural?
Da, mi se pare o idee buna, fiindca atrage mai multa lume, prin acest moment artistic.

Cand termini liceul, ce vrei sa te faci, ca profesie?
As vrea sa devin doctor.

Aici in Romania, sau te gandesti sa pleci?
Nu stiu inca sigur, vreau sa ajung intai la facultate.

Daca Rosia Montana este salvata, ramai in Romania?
Da, in principiu, raspunde Andrei Dobrota, razand pentru prima oara, in dupa-amiaza noroasa de duminica.

• In numele unor principii
Sebastian Bulumac poarta un tricou cu frunza verde si rosie, care a devenit simbolul rezistentei la cianuri. Numele sau e legat de Alternativa Civica Aradeana, care organizeaza actiuni, marsuri si proteste pe teme ecologice, dar monitorizeaza si faptele administratiei locale, sa nu-i pagubeasca pe cetateni. Bulumac face parte „din grupul recent constituit, garant pentru Rosia Montana”, dupa cum ne-a spus. Il intreb de ce a fost nevoie de constituirea acestui grup si daca miza este chiar asa importanta, pentru Arad, care e la vreo 300 de km de Rosia Montana.

- Aradul este la 300 de km de Rosia Montana, dar mai stim ca este doar la patru zile distanta  in cazul unor deversari cu cianura. Si chiar daca nu ar exista aceasta problema de mediu, care  sa ne afecteze in mod direct, proiectul a fost trimis de catre Guvern Parlamentului, fapt care  este, din punctul nostru de vedere, revoltator. Si nu doar din punctul nostru de vedere, pentru  ca altfel nu ne-am putea explica energiile care se manifesta in strada la ora actuala. Este pentru prima oara in douazeci de ani cand are loc un protest foarte – foarte curat, fara nicio legatura cu vreun partid politic. Sunt foarte multi tineri care nici macar nu erau nascuti in 1990, cand a avut loc fenomenul „Piata Universitatii”. Noi ne-am constituit acum trei saptamani, o parte ne cunosteam dinainte.


Deci Rosia Montana reinvie spiritul Pietei Univeristatii, din `90?
Eu zic ca da. Cineva a zis un lucru foarte frumos: „Nu noi salvam Rosia Montana, ci Rosia Montana ne va salva pe noi”. Acum, noi speram sa si salvam Rosia Montana si sa o salveze inclusiv guvernantii, pentru ca noi in strada avem unele mijloace de protest, dar pana la urma Guvernul si Parlamentul vor lua decizia finala. Indiferent de ce decizie vor lua, eu sunt convins ca cineva va trebui sa plateasca pentru tot ce s-a intamplat in acesti ani, legat de dosarul Rosia Montana. Revenind la intrebarea dumneavoastra. Intr-adevar, mie mi se pare ca spiritul civic a renascut, pentru ca, in ultimii ani, cu foarte rare exceptii, in Romania am avut proteste ale sindicalistilor – toate foarte bine argumentate si indreptatite –, dar am avut in general  proteste ale unor oameni care erau interesati in mod direct de buzunarul lor, ceea ce nu e rau: am avut proteste pentru marirea pensiilor, impotriva disponibilizarilor. Acum vorbim insa de zeci de mii de oameni in strada, care ies sa protesteze pentru niste principii foarte puternice si cauze care nu-i afecteaza in mod direct.

Cum definiti principiile in numele carora ies acum oamenii in strada?
Oamenii ies in strada pentru dreptul la proprietate, si aici ma refer la cateva sute de localnici din Rosia Montana, carora noi trebuie sa le multumim, ca in Romania a renascut acest spirit civic. Daca ei ar fi facut ceea ce era probabil foarte convenabil si comod, cum au facut ceilalti, acceptand o gramada de bani de la Gold Corporation, momentan nu ar mai fi existat nicio miscare „Salvati Rosia Montana”, pentru ca ar fi fost pierduta.

Sunteti in contact cu Alburnus Maior si cu Eugen David?
Suntem in contact. S-a format o retea, ca sa zic asa, nationala, in urma acestor proteste.

Ce spuneti de speculatiile unora, ca in dosul miscarii de strada s-ar ascunde si miliardarul George Soros?
Astea sunt prostii. Pana la urma, miliardarul Soros, din cate stie toata lumea, a cheltuit sute de milioane de euro in diferite proiecte, in toata lumea. Eu nu pot sa neg, caci nu am cunostinta. E posibil sa existe un ONG care probabil sa fi primit o oarecare finantare, nu neaparat pentru scopul precis al Rosiei Montane. Dar eu nu cred ca un ONG format din cativa oameni are puterea sa ma scoata in strada pe mine, care nu am nicio legatura cu ONG-ul respectiv. Si sa nu uitam cine raspandesc aceste manipulari in presa: o parte  dintre politicieni, care sunt pro, si o parte a presei. Eu vin sa intreb: cum poate presa, care – pana la urma nu-i niciun secret –, a incasat milioane si milioane de euro de la Gold Corporation – deci noi putem sa-i acuzam in primul rand de subiectivitate –, cum pot sa aiba ei tupeul sa transmita genul asta de manipulari? Aceasta e o manipulare ordinara, care a aparut de foarte mult timp.

Credeti ca mai exista presa necumparata?

Cred ca mai exista. Eu sper ca aceia din categoria asta sa o fi facut ca sa apere niste principii deontologice, nu doar pentru ca au fost uitati. Exista o televiziune nationala pe care nu am regasit-o pe lista televiziunilor care au oferit publicitate Gold Corporation. Mai exista presa locala, care nu a fost toata cumparata. Ar fi groaznic daca ar fi fost cumparati cu totii. Sa nu uitam ca un ziarist care isi respecta meseria, chiar daca lucreaza la o televiziune care ofera publicitate pentru Gold Corporation, nu inseamna ca e obligat sa nu-si faca meseria.

Revenind la incercarea strazii de a convinge politicienii. Credeti ca ii veti convinge prin aceste repetate si sustinute miscari de strada, sau ele vor inceta in momentul in care, sa zicem, legea trece prin Parlament, iar atunci societatea civila n-ar mai avea aproape nimic de facut?
Eu nu cred ca legea va trece prin Parlament. Nu cred, bazandu-ma pe faptul ca oameni politici foarte puternici si-au schimbat declaratiile de la o saptamana la alta. Crin Antonescu, care e vazut ca principalul candidat la prezidentiale, vazand cateva zeci de mii de oameni in Bucuresti si alte zeci de mii de oameni in toata tara, s-a razgandit, si-a schimbat declaratia intr-o saptamana. Politicienilor le este teama. Luand pulsul strazii si vazand ce se intampla la ora actuala, acea renastere a spiritului civic, eu cred ca la ora actuala clasa politica nu va avea curajul sa ia aceasta decizie. Probabil va fi respins proiectul, dar aceasta nu e suficient. Daca proiectul va fi respins acum in Parlament si va fi pus pe tapet peste cativa ani, problema nu-i rezolvata. Ea trebuie inchisa definitiv. Cred ca politicienii – momentan nu am incredere deloc in ei – daca vor respinge acest proiect, indiferent daca au fost cumparati sau nu, o vor face doar din frica fata de acest popor. Pentru ca s-au acumulat atatea frustrari in acesti 20 de ani, si afacerea Rosiei Montane a scos, efectiv, la suprafata, tot puroiul existent, nu doar in politica, ci si in societatea romaneasca. Eu cred ca Parlamentul ala nu o sa mai ramana in forma actuala, caramida cu caramida, daca vor avea curajul sa treaca acest proiect. Nu e o amenintare, asta e senzatia mea. Pentru ca omul, cetateanul, cand nu mai e aparat de institutiile statului, nu se mai respecta unele reguli democratice, in momentul ala ce mai ai de ales, decat sa iesi in strada? Pana acuma nu s-a folosit in niciun fel violenta si eu sper sa nu se foloseasca nici in continuare. Dar, sa nu uitam ca revolutiile nu se fac intotdeauna cu muzica.

Ce spuneti de scenariul in care PDL-ul iese in bloc din sala la momentul votului, iar votul va fi  secret?
Grupul nostru a avut ieri o a doua intalnire cu parlamentarii, pentru ca eu consider ca e foarte important sa ne intalnim cu ei si incurajam toti cetatenii sa mearga la cabinetele parlamentare. Am fost foarte dezamagit cand am vazut ca parlamentarii PDL-ului, care pareau, la un moment dat, ca sunt de acord cu cerintele strazii, si-au exprimat aceeasi opinie: nu sunt de acord cu proiectul in forma actuala. Dar ei ar s-au manifestat ca majoritatea oamenilor politici din Romania. Vreau sa spun ca au avut un discurs destul de  mediocru si de a da vina pe oponentul politic, in sensul ca „ii lasam pe cei de la USL sa isi asume proiectul, de ce sa participam noi la un proiect murdar, de ce sa fim noi penalizati la vot”. Am incercat sa le explicam ca dumnealor, prin parasirea salii in momentul votului, practic nu fac altceva decat sa sprijine acel proiect.
Din cate vedem, PSD, care e cel mai mare partid din Romania, este pentru acest proiect, chiar daca PNL – in urma demonstratiilor de strada, nu pentru ca ar fi vrut-o neaparat, nu ne facem iluzia asta – a iesit si a spus ca voteaza impotriva proiectului. Dar, cata incredere poti sa ai in clasa politica, votul fiind secret si in momentul in care chiar primul ministru spune pe postul national de televiziune, ca el are convingerea ca au existat politicieni cumparati de Gold Corporation? Or, noi, cunoscandu-l pe politicianul roman, cata speranta in el ne putem pune? Eu cred ca doar frica ii va putea face sa voteze impotriva proiectului. Frica, ca va cadea Guvernul, ca isi vor pierde locurile, ca poate sistemul va cadea intr-un fel sau altul. Acum vorbim despre Rosia Montana, insa ceea ce se intampla acum in Romania si pe strada e mult mai mult decat Rosia Montana iar aici revin la principiile de care vorbeam inainte: e vorba de dreptul la libertate, dreptul la proprietate. Exista nenumarate cazuri de coruptie si noi ne-am saturat sa ni se spuna ca, prin respingerea acestui proiect, vom pierde miliarde, vazand in acelasi timp ca, din cauza coruptiei clasei politice, pierdem zeci de miliarde din fonduri europene, se devalizeaza o serie de intreprinderi, doar ca sa castige reprezentanti ai clasei politice plus acolitii lor din sfera lor de business, care ii sustin in campaniile electorale.

Au existat certificate de urbanism legate de proiectul de la Rosia Montana, lovite de nulitate prin  decizii definitive si irevocabile ale instantelor de judecata. Credeti ca legea e incalcata, pentru a se da aviz pozitiv inceperii proiectului de minerit?
Sigur ca e incalcata. Practic, si Guvernul, prin trimiterea acestei legi speciale – caci  asa o numesc ei –, in Parlament, incalca efectiv legea. Pe langa faptul ca vor sa se creeze in Parlament o lege pentru o firma privata, incalca o gramada de hotarari judecatoresti, care au fost in favoarea localnicilor si in dauna celor de la Gold Corporation. De aceea, zic ca acum a iesit la suprafata, efectiv, tot ce e mai rau in clasa politica. Nu se mai tine cont de nimic. Si eu, ca cetatean, vin sa ma intreb: cum ma mai pot apara, in momentul in care nu se tine cont nici macar de puterea judecatoreasca. Ce arme mai am eu in momentul ala? Sa plec din tara? Nu vreau sa plec, pentru ca au plecat deja milioane de tineri, si nu vrem sa lasam tara doar in mainile politicienilor. Sa plece ei! Sau sa se duca, oamenii astia, intr-un judet, si sa ne lase noua Romania.

Interlocutorul meu ultim e de profesie matematician si lucreaza ca manager la o firma straina, in domeniul automotivelor.



Comentarii (4)

Relu - la 06.10.2013 ora 20:08:13



proiectul Rosia Montana trebuie blocat prin orice mijloace. nu mai conteaza doctrinele aici. eu sunt adeptul capitalismului, dar nu al acestui gen de capitalism in care noi suntem tratati ca o tara din lumea a treia!!!


@rahat pe bat ! - la 06.10.2013 ora 18:39:27



avem noroc cu capitalistii astia ca si tine, care ne spun sa stam acasa, cuminti la locurile noastre, obedienti, doar sa mergem la munca zilnic, sa ne platim taxele si impozitele, si eventual sa trecem duminica si pe la Biserica sa ne rugam sa ne ajute Dios, ca sa ne miluiasca capitalistii asita ca si tine, sa ne aruncati o ciozvarta de ros ca si unor catelusi.
Hai sictir!


UnitiSalvam! - la 06.10.2013 ora 14:36:37



Daca noi suntem platiti de comunisti tu de la cine ai incasat punguta cu doi bani pentru comentariu?:)


rahat pe bat! - la 05.10.2013 ora 16:09:20



daaaaaaaa. pe dracu. o e miscare platita de comunisti!


Nume:
Comentariu:



Top news




1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100


Conform Clubului Român de Presă, se pot prelua texte din conţinutul articolelor în scop de informare sau pentru revista presei, în limita a 500 de caractere. În acest caz, OBLIGATORIU se va menţiona sursa www.newsar.ro sau NEWS-AR. Reproducerea neautorizată a textelor sau imaginilor de pe acest site cu încălcarea acestor norme este interzisă fără a avea un acord scris din partea REDACŢIEI şi se va soluţiona în instantele de judecată.
  Gura lumii, slobodă!
Gheorghe Falcă nu se dezice cu una cu doua în ceea ce priveşte temperamentul. Gura lumii vorbeşte despre două deplasări

continuare »

  Ultimele comentarii
cotea în 23.08.2014
tarfe proaste , se opereaza de tinere si dupa 50 de ani li se unesc fata cu c ...
Pharmd785 în 20.08.2014
Very nice site!
Pharmg917 în 20.08.2014
Very nice site! cheap goods http://oixypea2.com/qxqsxoq/4.html
Pharmd139 în 20.08.2014
Very nice site! [url=http://oixypea2.com/qxqsxoq/2.html]cheap goods[/url]
Pharmd465 în 20.08.2014
Very nice site! [url=http://oixypea2.com/qxqsxoq/2.html]cheap goods[/url]
Pharma19 în 20.08.2014
Very nice site! cheap goods
Pharmd823 în 19.08.2014
Very nice site! [url=http://oixypea2.com/qxqsxoq/2.html]cheap goods[/url]
Pharme578 în 19.08.2014
Very nice site! cheap goods
Pharmd221 în 17.08.2014
Very nice site!
Pharmk457 în 17.08.2014
Very nice site! cheap goods http://oieapxy2.com/tyaott/4.html

Un ritual folosit în Mozambic împotriva durerilor de cap a fost adaptat în vederea iniţierii în „Mişcarea Populară”.

SEO
ziare
 
contact@newsar.ro
tel: 0745-516915
      0357-425837
      0770-214891
publicitate@newsar.ro
tel: 0745-516915
      0357-425837
      0770-214891