Reglementarea la nivel județean a procedurii în cazul intervențiilor de urgență în cazurile de violență domestică va fi definitivată luna aceasta.
Conform legislației intrată în vigoare la finalul anului trecut, înființarea și componența echipelor mobile care trebuie să asigure un răspuns imediat și complex situațiilor de violență revine autorităților locale, adică primăriilor, informează DGASPC.
Legea prevede că mecanismul acestor tipuri de intervenții presupune ca situațiilor de violență să li se răspundă multidisciplinar.
Erika Stark, director general al DGASPC Arad, declară că: „Dacă autoritățile locale nu acționează unitar, intervenția de urgență în cazul violențelor domestice nu se va derula după o procedură bine stabilită, cu scopul de protejare a victimelor violenței domestice și prevenire a unor noi acte de violență. Fiecare dintre factorii de decizie, de la nivel local, trebuie să cunoască cu exactitate cine, când și cum va oferi primul ajutor în situațiile de violență, ajutor ce poate consta uneori de la o simplă informare sau consiliere, alteori, în transportarea victimei la o unitate medicală și sesizarea organelor de poliție. Echipele mobile trebuie să fie organizate și aprovizionate de autoritățile locale, primăriile având obligația de a pune măcar un autovehicul la dispoziție pentru asemenea situații.”
Reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad au organizat până acum sesiuni de instructaj privind implementarea unei metodologii comune de lucru în mai multe centre zonale, precum: Sebiș, Gurahonț, Ineu, Beliu, Chișineu-Criș, Lipova și Săvârșin, urmând ca alte două întâlniri de lucru să fie stabilite în Secția Rurală 1 Arad și Secția Rurală 2 Pecica.
„O echipă mobilă de intervenţie urgentă în cazurile de violenţă domestică ar trebui înființată și să funcționeze în fiecare primărie din județul Arad, iar prin întâlnirile de lucru pe care le-am inițiat exact asupra acestui lucru ne concentrăm eforturile. Intervențiile de acest gen sunt realizate de echipe mobile formate din reprezentanți ai serviciilor de asistență socială, polițiști, voluntari și orice alți membri cu rol important în viața comunității, stabiliți la nivelul fiecărei localități care trebuie să acționeze după o procedură unitară”, afirmă Mihaela Codreanu, șef Serviciul Intervenție în Regim de Urgență, Situații de Abuz, Neglijare și Violență Domestică din cadrul DGASPC Arad.
Procedura de intervenție presupune că echipa mobilă se deplasează la fața locului în maximum 90 de minute de la momentul semnalării efectuate de către organele de poliție. În scopul asigurării accesului neîngrădit și adecvat la găzduire în situațiile de urgență, precum și la restul serviciilor sociale existente pentru victimele violenței domestice sau, după caz, pentru agresori DGASPC efectuează diligențele necesare pe lângă celelalte servicii de asistență socială și furnizorii privați de servicii sociale de pe raza teritorială a județului.
Statisticile înregistrate de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad arată că în anul 2018 față de anul anterior s-a triplat numărul de cazuri de violență domestică semnalate, toate victimele fiind femei care au solicitat sprijin specializat, de natură psihosocială.
Lasă un comentariu