Legea pentru epidemii și risc biologic a fost votată seara trecută. Multe discuții, multe dezbateri şi în final avem o legislaţie care să permită luarea unor măsuri în lupta împotriva SARS-COV 2, spune Raed Arafat, șeful DSU.
Atât legea, care prevede reglementarea carantinei și a izolării, cât și Raed Arafat, au fost supuși numeroaselor atacuri publice. Acesta a reacționat, pe pagina sa de facebook, și a enunțat și o parte din prevederile noii legi:
„Nici nu s-a publicat Legea şi au început atacurile împotriva ei şi a persoanei mele parcă eu sunt cel care a scris-o singur, a dezbătut-o singur şi a votat-o singur. Încercarea de a lega cu orice preţ numele meu de orice este negativ şi orice este neplăcut în relaţie cu COVID-19 este evidentă, mai ales în ultima perioadă. Am auzit cum cineva îşi bătea joc de un termen folosit de noi în ultima perioadă, şi anume «comandantul acţiunii», zicând că este o invenţie care nu se regăseşte în legislaţie. De fapt termenul se referă la persoana care coordonează integrat acţiunea de răspuns şi se regăseşte în Hotărârea de Guvern numărul 557 din 2016. Termenul se referă la cel care comanda intervenţia la nivel judeţean, acesta fiind de regulă inspectorul şef ISU sau chiar prefectul, iar la nivel naţional termenul se referă la şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă său persoana care îl inlcouieste, de regula aceasta fiind inspectorul general al IGSU. În cadrul noii legi, s-a dorit ca să fie trecut direct şeful DSU său persoana desemnată în locul de a scrie comandantul acţiunii, ce în final nu schimba modul de lucru stabilit în domeniul situaţiilor de urgenţă. Altul, spunea că dr. Arafat va controla totul după ce se promulga Legea! Chiar aşa? Au votat toţi o Lege care dă putere absolută dr-lui Arafat?”.
Doar o citire atentă a Legii poate clarifica cititorului ce pârghii de control sunt şi ce face fiecare persoană sau instituţie, adaugă șeful DSU. De exemplu:
„1. Internarea pacientului se face la recomandarea medicului şi prin act emis de Direcţia de Sănătate Publică în cazul în care acesta refuza internarea, iar medicul fiind de părerea că acesta trebuie să fie internat în cazul unei boli contagioase. Iar aici vorbă nu este despre COVID 19, regulă fiind una generală în cazul bolilor transmisibile. Deci dr. Arafat nu decide nimic în această privinţă. Protocoalele medicale sunt realizate de specialiştii Ministerului Sănătăţii şi nu de DSU.
2. Carantinarea individuală a persoanelor suspecte se face de către personalul Direcţiei de Sănătate Publică prin act emis pentru fiecare persoană, deci din nou nu dr. Arafat decide acest lucru, şi nici nu da aprobarea în acest sens.
3. Izolarea la domiciliu a persoanelor pozitive poate fi decisă de medic în condiţia în care riscul de a infecta pe alte persoane este redus. Din nou, nu dr. Arafat decide acest lucru.
4. Carantinarea persoanelor care vin din alte ţări poate fi decisă de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, format din miniştri, scretari de stat şi şefi de instituţii, în baza unei analize a grupului de suport tehnico-ştiinţific, în care sunt peste 15 persoane inclusiv epidemiologi şi medici de boli infecţioase. Deci, nu dr. Arafat decide acest lucru de capul lui.
5. Dr. Arafat poate semna un ordin de detaşare, dar acest lucru poate fi semnat şi de ministrul sănătăţii sau de conducătorul unei instituţii.
6. Dr. Arafat poate semna ordinul de carantină pe o zonă anume pe baza recomandării direcţiei de sănătate public judeţeana sau a Municipiului Bucureşti şi a votului de aprobare al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă sau al mun. Bucureşti, precum şi al avizului Institutului de Sănătate Publică (INSP) din cadrul Ministerului Sănătăţii. Cu alte cuvinte, dr. Arafat nu poate semna astfel de ordin de capul lui până nu are propunerea Dir. de Sănătate Publică, acordul Comitetului Jud. Pentru Situaţii de Urgenţă şi avizul INSP. Totodată astfel de ordin trebuie validat în termen de 48 de ore de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă. Legea stabileşte şi criteriile pe baza cărora se iau astfel de decizii.
7. Toate deciziile luate în baza acestei legi pot fi contestate în instanţă astfel încât deciziile să fie anulate dacă un judecător considera acest lucru necesar”.
„În concluzie, Legea nu da puteri supreme nici dr.-ului Arafat şi nici unei alte persoane. Doar că aceasta ne permite să putem acţiona prompt şi să putem lua decizii bazate pe analize şi recomandări fără pierdere de timp. Încercările de a spune că tot ce se face în lupta cu acest virus este un abuz şi nejustificat, încercând să se lege acest aspect de o persoană sau două, reprezintă o încercare de dezinformare a populaţiei şi de a menţine în continuare un curent de opinie negativ faţă de orice acţiune luată la nivel de autorităţi. Problema COVID-19 este una complexă fiind necesară conlucrarea între noi toţi, de la autorităţi la fiecare individ. Important este informarea corectă şi ignorarea minciunilor şi a ştirilor ce nu pot fi confirmate din surse credibile!”, conchide Raed Arafat.
Lasă un comentariu