Multe stații de încărcare a automobilelor electrice din Germania sunt în prezent abia utilizate. Doar cca 17% din punctele de încărcare accesibile publicului sunt ocupate în același timp, iar multe nu sunt utilizate deloc. A crescut această infrastructură într-un ritm nerealist și necuplat cu cerința de piață, pe termen lung?
Potrivit ultimelor informații de la Agenția Federală pentru Rețele (Bundesnetzagentur), consemnate de Tagesschau.de, la începutul lunii februarie existau 161.686 de puncte de încărcare în Germania. Viele Ladesäulen für zu wenig E-Autos – Ausbau gedrosselt | tagesschau.de Comparativ cu nivelul de acum un an, acesta a fost cu o cincime (21%) mai mare. O listă completă a acestora poate fi accesată pe site-ul Agenției. Landkreise.xlsx
36.278 dintre acestea au fost puncte de încărcare rapidă. Prin urmare, aici, expansiunea a fost puternic impulsionată, iar creșterea într-un an a fost de 39%. În luna februarie 2023, guvernul german (Bundesregierung) și-a stabilit obiectivul de a instala un milion de puncte de încărcare, până în 2030, potrivit comunicatului oficial. So funktioniert der Ausbau der Ladeinfrastruktur | Bundesregierung
Aer rarefiat la stații
Asociația Germană a Industriei Energetice și Apei (BDEW) raportează că în a doua jumătate a anului 2024, în medie, doar aproximativ 17% din toate punctele de încărcare accesibile publicului din Germania erau ocupate în același timp, relata la finele lunii aprilie, Tagesschau, pagina online a televiziunii de stat germane, ARD. Viele Ladesäulen für zu wenig E-Autos – Ausbau gedrosselt | tagesschau.de
Potrivit BDEW, doar unul din cinci puncte de încărcare are o utilizare peste medie, în timp ce patru din cinci au o rată de utilizare mai mică de 17%. BDEW explică faptul că gradul de utilizare a capacității variază, la nivel regional, între trei și 40%. În unele regiuni, în medie, doar 3% din punctele de încărcare sunt ocupate la un moment dat.
Mai mult chiar. publicația de specialitate, Automobilwoche, scria la finele lunii trecute, că aproximativ un sfert din punctele de încărcare din Germania nu au fost deloc utilizate. Tausende öffentliche Ladesäulen werden nicht genutzt | Automobilwoche.de Evaluarea indica o analiză realizată de compania Elvah, specialistă în date de piață, a datelor în timp real, provenite din procesele de încărcare la stațiile de încărcare accesibile publicului. Charging Market Report for Germany & Beyond, II.2024
„Motivele diferențelor în utilizarea capacității sunt multiple”, a explicat Kerstin Andreae, șefa BDEW, referitor la „golurile” de la stațiile E-auto, pentru Tagesschau. Numărul de mașini electrice, concentrația punctelor de încărcare dintr-o regiune, numărul de opțiuni private de încărcare, precum și capacitatea de încărcare ar putea influența utilizarea capacității, a explicat ea.
„Utilizarea simultană, continuu scăzută a capacității, arată foarte clar că în Germania extinderea opțiunilor de încărcare crește în prezent mai rapid decât numărul de mașini electrice”, a mai declarat Andreae, publicației citate. „Ceea ce avem nevoie acum în Germania este un semnal clar, pentru a consolida cererea de mașini electrice”, a indicat ea.
Expansiune la ralenti
Liderul pieței din Germania, grupul energetic EnBW, cu sediul la Karlsruhe, și-a redus deja obiectivul de extindere a infrastructurii de încărcare pentru automobilele electrice.
La sfârșitul lunii martie, directorul general, Georg Stamatelopoulos, a anunțat că firma și-a redus obiectivul de extindere pentru 2030, de la 30.000 la 20.000 de puncte de încărcare, din cauza creșterii mai lente a e-mobilității, consemnează publicația economică ManagerMagazin, la finele săptămânii trecute. Elektromobilität: BDEW-Studie zeigt geringe Auslastung der Ladesäulen Cu toate acestea, EnBW se așteaptă doar la o încetinire temporară. „Nu ne așteptăm la nicio schimbare semnificativă a tendinței pe termen lung”, a declarat acesta.
Potrivit unei purtătoare de cuvânt citate de publicație, operatorul EnBW planifică dimensiunea amplasamentelor pe baza utilizării preconizate a capacității în aproximativ cinci ani. Prin urmare, punctele de încărcare neutilizate sunt adesea pur și simplu puncte de încărcare care „nu sunt încă” utilizate și care sunt utilizate mai frecvent, pe măsură ce numărul de vehicule crește.
Factorii în planificare includ dezvoltarea numărului de mașini electrice și cât de multă infrastructură de încărcare este deja existentă. Proporția celor care își încarcă vehiculele acasă joacă, de asemenea, un rol.
Managerul EnBW, Dirk Güsewell, a subliniat, conform sursei citate mai sus: „În opinia noastră, o creștere țintită a electromobilității nu necesită un sprijin general pentru extinderea infrastructurii, ci mai degrabă stimulente durabile pentru achiziționarea de vehicule electrice.”
Tăierea subvenției
Producătorii de automobile reacționează doar la dorințele clienților, iar clienții, la rândul lor, sunt în prezent prudenți și atenți la deciziile politice. De exemplu, oprirea bruscă de către guvernul german a subvențiilor pentru mașinile electrice înainte de Crăciunul anului trecut, a fost lovitura de grație.
La mijlocul lunii noiembrie 2024, Curtea Constituțională Federală a decis că guvernul federal nu are voie să redirecționeze împrumuturile acordate în contextul pandemiei de coronavirus. Această decizie a creat o gaură de miliarde de euro în buget. Fondul pentru Climă și Transformare (KTF) – care finanțează și subvențiile pentru mașinile electrice – a fost afectat în mod special.
Coaliția „semafor” formată din SPD, Verzi și FDP a convenit ulterior asupra modului de a astupa găurile de miliarde de euro rezultate în urma deciziei bugetare. În compromisul lor privind bugetul federal pe 2024, partidele au convenit să devanseze încetarea acordării bonusului de mediu.
Cel mai recent, bonusul de mediu a fost de 4.500 euro pentru un preț net de listă al modelului de bază de 40.000 euro și de 3.000 euro pentru un preț net de listă de 40.000- 65.000 euro, potrivit ADAC.de. E-Auto-Förderung: Das ist der aktuelle Stand Din 2023, au fost subvenționate doar vehiculele alimentate cu baterii și pile de combustie, nu și vehiculele hibride. De la 1 septembrie 2023, doar persoanele fizice puteau solicita bonusul de mediu.
Răzgândirea Ursulei, supărarea chineză
O altă lovitură dată boom-ului electromobilității a fost prin anunțul președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, că intenționează să revizuiască interdicția privind motoarele cu ardere internă în UE, aplicabilă până în 2035. EU-Kommission schaltet bei der Elektromobilität einen Gang runter | BDEW
Anunțul a creat un impact negativ asupra cifrelor de vânzări. La aceasta se adaugă incertitudinea actuală din industria auto, în contextul unui conflict comercial iminent cu China, căreia SUA i-a impus deja tarife vamale drastice. Astfel de măsuri punitive se întrevăd și din partea UE.
Experții avertizează însă asupra unei „spirale tarifare punitive”, dacă China ar impune și ea tarife speciale, Acest lucru ar putea avea consecințe grave pentru producătorii auto germani, deoarece China este în prezent probabil cea mai importantă piață a lor de vânzări – în special în domeniul electromobilității.
Piață modestă, Tesla în picaj
„Piața automobilelor noi din Germania rămâne modestă, în a treia lună a anului. Acesta e rezultatul ultimelor cifre ale Autorității Federale pentru Transportul Auto (KBA) privind înmatriculările de autoturisme noi în martie 2025”, consemnează în luna aprilie, site-ul Clubului Auto German, ADAC.de. Pkw-Neuzulassungen im März 2025: Bitterer Monat für Tesla „Un total de 42.521 de autoturisme noi alimentate cu baterii (BEV) au fost puse pe șosele. Ponderea mașinilor electrice în totalul înmatriculărilor noi a fost de 16,8% în martie 2025”.
ADAC.de mai scrie: „Există din nou un mare minus în numărul de Tesla nou înmatriculate. Aici, numărul a scăzut cu 42,5%, ajungând la 2.229 de mașini, comparativ cu martie 2024. Un factor în acest sens ar putea fi rolul politic al CEO-ului Tesla, Elon Musk. Miliardarul din domeniul tehnologiei a devenit anul trecut un aliat apropiat al președintelui american, Donald Trump”.
Cu toate turbulențele de pe piața E-auto, producătorii germani de automobile electrice caută soluții, „umblând” la dimensiuni și la preț. Un exemplu e Volkswagen. Intens mediatizat, VW a prezentat, la începutul lunii martie, la Düsseldorf, modelul electric ID.Every1, la prețul de 20.000 de euro. Ein E-Auto für 20.000 Euro: So sieht der Neue von VW aus | NDR.de – Nachrichten – Niedersachsen – Studio Braunschweig Dar aceasta e doar o mașină de prezentare, nefiind încă gata pentru producție.
Dani Rockhoff
















Lasă un comentariu