Casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hârtie, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autorităţii fiscale, iar plătitorii de taxe şi impozite vor fi premiaţi lunar în urma unei loterii fiscale online.
Măsurile vor fi aplicate în timp și au ca scop combaterea evaziunii fiscale, a anunţat ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu.
Ideile au ca fundament un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers, în care este apreciat că implementarea graduală, pe o perioadă de cinci ani, a unor măsuri de acest gen, dar şi limitarea încasărilor zilnice de numerar şi a plafonului de casă pentru operaţiunile de încasări, atât de la persoane fizice, cât şi de la cele juridice, ar putea conduce la o reducere a economiei gri cu aproape 10% în următorii şapte ani, echivalând cu o combatere a evaziunii cu aproximativ 14 miliarde euro.
O primă măsură anunţată de ministrul de Finanţe este dotarea obligatorie a caselor de marcat cu un jurnal electronic, conectat la un server central al autorităţilor fiscale, pentru a combate în special evaziunea la TVA.
„România este unica ţară din Europa care a rămas să folosească case de marcat cu role de hârtie (…) Vom face această trecere în paşi, vom lăsa în jur de un an şi jumătate timp, astfel încât să se treacă de la casele de marcat cu rolele de hârtie la cele cu jurnal electronic”, a mai spus Petrescu.
Perioada de tranziţie va fi mai mare pentru firmele mici şi IMM-uri şi mai scurtă pentru marile companii.
Pentru a nu crea disfuncţionalităţi în activitatea comercianţilor, un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Finanţelor prevede perioade tranzitorii pentru dotarea firmelor cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv: 180 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili; 210 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii; 390 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.
În conţinutul bonului fiscal va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
O altă măsură care vizează combaterea evaziunii este înfiinţarea unei loterii fiscale online pentru plătitorii de taxe şi impozite, care vor fi astfel premiaţi lunar.
Persoanele care deţin bonuri fiscale vor introduce într-un sistem informatic dedicat loteriei, gestionat de Loteria Română, numărul bonului fiscal, suma totală, numele, prenumele, seria şi numărul unui act de identitate valabil, pentru persoanele fizice rezidente, iar pentru persoanele fizice nerezidente, seria şi numărul unui act de identitate valabil, seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal, codul unic de identificare fiscală al operatorului economic care a eliberat bonul fiscal.
La extragerile lunare organizate de Loteria Română vor fi acordate un număr de 160 de premii egale, câte 20 pentru fiecare regiune fiscală a ANAF, valoarea preconizată a fiecărui premiu fiind de 1.200 lei.
Concluziile studiului privind impactul plăţilor electronice în economie, realizat de PricewaterhouseCoopers, subliniază că, în ultimii cinci ani, ponderea numerarului în circulaţie în România a fost de 60% din PIB, de şase ori mai mare faţă de nivelul statelor din zona Euro, în timp ce valoarea plăţilor cu cardul a fost de doar 4,4% din PIB, de trei ori mai mică decât media UE.
Autorii studiului arată că numărul mic al tranzacţiilor electronice este corelat direct cu dimensiunea economiei gri, care în România atinge 28,4% din PIB (fiind depăşită în UE doar de Bulgaria).
Foto: magister.ro
Lasă un comentariu