Doi senzaţionali muzicieni ai României, pianistul Sorin Petrescu şi percuţionistul Doru Roman, sunt invitaţii speciali ai concertului de joi, 15 decembrie 2016, de la ora 19,00, din Sala Cercului Militar, în cadrul unui eveniment cu o tematică încântătoare, dinamică şi îndrăzneaţă: o istorie a dansului, de la Wolfgang Amadeus Mozart la Astor Piazzolla sau Dave Brubeck, pe care o girează la prima sa colaborare cu ansamblul simfonic arădean, dirijorul Matei Corvin.
O parte iniţială, construită din transcripţii semnate aproape în exclusivitate de Sorin Petrescu, prezintă într-o formă bogată, orchestrală, câteva dintre cele mai spectaculoase dansuri de pe meridianele lumii: de la popularul Rondo alla turca mozartian, o rafinată evocare a muzicii militare turceşti, în mare vogă în peisajul vienez al secolului al XVIII-lea, la inspiratul Rondo veneziano de Gian Piero Reverberi, o reconstituire subtilă a barocului veneţian, de la fantasticul Todo Buenos Aires, unul dintre cele mai îndrăzneţe şi pline de fervoare tangouri ale argentinianului Astor Pizzolla, la It’s a Raggy Waltz, titlu de carieră al pianistului şi compozitorului american Dave Brubeck, cel care a adăugat jazz-ului o structură armonică sofisticată, o varietate ritmică mereu surprinzătoare şi un spirit ludic netrucat, de la Dansul fantastic al lui Dobri Paliev, care se distinge prin virtuozitatea extremă a xilofonului solist, la Scena pastorală română a lui Petre Elinescu, în care se regăsesc nealterate fiorul duios al doinei, eleganţa horei din caval şi vioiciunea sârbei din cimpoi…
Dansuri orchestrale din literatura secolului al XIX-lea se regăsesc în partea a doua a programului, într-o mini-colecţie inspirată de moştenirile sonore ale Europei: brilanta Invitaţie la vals de Carl Maria von Weber, exoticul Dans al Anitrei din suita Peer Gynt de Edvard Grieg, supla şi eleganta Tarantellă a lui Ruggiero Leoncavallo, dar şi capodopere ale îndepărtatei Rusii – Poloneza din Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski şi Dansurile polovţiene din Cneazul Igor de Alexandr Borodin.
Portret – Matei Corvin
MATEI CORVIN s-a născut în 1953, în România şi a urmat studiile de specialitate la Liceul de muzică din Bucureşti, la clasa de flaut îndrumată de Virgil Frâncu. Începe încă din anii de liceu o bogată activitate de scenă şi de înregistrări pentru Radioteleviziunea Română.
După absolvirea Liceului de muzică a fost admis la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucureşti, unde şi-a continuat studiile sub aceeaşi îndrumare. Perioada este marcată de un număr impresionant de recitaluri, pe scena de la Conservator, la Sala Radio şi Ateneul Român, de concerte solistice realizate cu acompaniamentul orchestrelor Conservatorului şi Camerata şi de participări la Festivalurile Internaţionale de la Bayreuth, Praga, Paris şi Barcelona. În 1976 a obţinut premiul I la Concursul Naţional de Muzică Românească.
După absolvirea Conservatorului, în 1976, a devenit membru al partidei de flaut din cadrul orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu din Bucureşti, unde a cântat sub bagheta unor dirijori renumiţi, precum Sergiu Celibidache sau Kurt Mazur. În această perioadă şi-a continuat activitatea concertistică, apărând pe scena Sălii Mici a Palatului şi la Ateneul Român, cântând ca solist cu orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Cluj, Sibiu, Timişoara, Braşov, Bacău, Ploieşti si Craiova. În paralel cu activitatea concertistică şi pedagogică a devenit colaborator permanent al emisiunilor Radioteleviziunii Române şi a asistat la cursurile de dirijat ale lui Sergiu Celibidache la Bucureşti şi Witold Rovitscki la Viena.
A părăsit România în 1983, devenind profesor de flaut în Franţa şi Germania. Nu a renunţat nici la cariera de scenă, susţinând recitaluri la Paris, Marseille, Cannes, Saint-Tropez, Hamburg şi Köln şi a început în paralel să ia lecţii de dirijat cu Erich Kluge, profesor de dirijat la Academia din Köln, apărând ca solist şi dirijor al Orchestrei de Cameră din Köln, într-un turneu de concerte pe Coasta de Azur.
În 1985 a reuşit să ocupe prin concurs poziţia de flaut solo al Orchestrei Simfonice din Cape Town, Africa de Sud, unde a cântat timp de 13 ani. A susţinut numeroase recitaluri, a înregistrat pentru Radioteleviziunea Sudafricană şi a apărut ca solist cu orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Cape Town, Bloemfontein, Cape Chamber Orchestra şi Cape Philharmonique, interpretând concertele importante ale repertoriului pentru flaut. A predat la Conservatorul din Cape Town şi a fost invitat în numeroase ocazii să facă parte din jurii locale şi naţionale. În 1999 i-a apărut primul CD En Bateau, care s-a bucurat de un succes remarcabil.
În 1997 a fost numit profesor de flaut şi dirijat la Conservatorul din Stellenbosch, iar în 2001 i-a fost decernat titlul de Doctor de Filosofie în Muzica de către Universitatea din Cape Town.
După ce şi-a perfecţionat studiile de dirijat cu Bernhard Gueller (unul dintre cei mai renumiţi discipoli ai lui Sergiu Celibidache), în anul 1997 a început o bogată carieră de dirijor. În anul 2000 a fost numit director muzical şi prim dirijor al orchestrei Cape Town Sinfonia, iar în 2001 director fondator şi dirijor al Cape Town Concert Orchestra. Este de asemenea director muzical şi prim dirijor al orchestrei simfonice a Universităţii din Stellenbosch. A colaborat cu majoritatea orchestrelor din România, printre care filarmonicile din Bucureşti, Iaşi, Bacău, Timişoara, Ploieşti, Sibiu, Craiova, Piteşti, Botoşani şi Râmnicu Vâlcea. În prezent colaborează cu orchestre din Africa de Sud, România, Ucraina, Bulgaria şi Italia şi are angajamente viitoare în Belgia şi Italia. Printre colaborările sale de excepţie se numără concertul cu Luciano Pavarotti din Africa de Sud şi acela cu Filarmonica din Johannesburg, unde l-a acompaniat pe legendarul Pinchas Zukerman.
Portret – Sorin Petrescu
Pianistul SORIN PETRESCU a început studiile la Liceul de Muzică Ion Vidu din Timişoara şi şi-a continuat instrucţia muzicală la Conservatorul Ciprian Porumbescu (azi Universitatea de Muzică) din Bucureşti la clasa profesorului Constantin Ionescu Vovu.
În anii 1980 şi 1981 a participat la cursurile de vară ale Seminarului internaţional de la Weimar, la clasa de măiestrie a pianistului Rudolf Kehrer.
Din anul 1982, Sorin Petrescu este pianist (în prezent solist concertist) al Filarmonicii Banatul, desfăşurând o bogată activitate solistică. Este membru al Trio-ului Contraste, fiind un promotor al muzicii contemporane.
Sorin Petrescu a fost distins cu premiul I la concursurile naţionale ale muzicienilor profesionişti în 1983, 1985, 1987, 1989, cu Premiul Revistei „Astra“ din Braşov (1988), Premiul Criticilor Muzicali (1989), Premiul Uniunii Compozitorilor din România. Este de asemenea laureat al Concursului Internaţional de pian de la Mazara – Italia (Premiul II).
Sorin Petrescu a participat în cadrul mai multor festivaluri muzicale precum: Festivalul George Enescu (1988, 1991, 2007), Festivalul internaţional de la Varna (Bulgaria), Festivalul pentru Europa de Răsărit de la Bergen (Norvegia), Festivalurile de muzică contemporană de la Darmstadt (Germania), Bogota (Columbia), East-West Festival – Amsterdam (Olanda), The New Music Festival – Huddersfield (Marea Britanie), Musicorama (Hong Kong). A concertat şi în China, Polonia, Ungaria, fosta U.R.S.S., Germania, Olanda, Franţa, Elveţia, Taiwan, Anglia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Puerto Rico.
A realizat înregistrări la radio, televiziune şi la Casele de discuri Electrecord, Gutingi, Cavalli, Altri Suoni.
Sorin Petrescu este doctor în muzicologie.
Portret – Doru Roman
DORU ROMAN a absolvit Liceul de Muzică Ion Vidu din Timişoara, la clasa de percuţie a prof. Viorica Siminescu şi Conservatorului de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa prof. univ. Grigore Pop. A fost angajat al Operei Române din Timişoara până în anul 1990, când devine membru al Orchestrei Filarmonicii Banatul şi solist-concertist, începând din toamna anului 2007. În paralel este profesor de percuţie la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.
Dintre activităţile sale multiple amintim implicarea sa ca membru al Orchestrei Internaţionale Europa Symphony – Viena, Orchestrei Metropolitan – Bucureşti, Ansamblului de Percuţie – Cluj-Napoca, Ansamblului de Percuţie Rhythmic – Timişoara şi Old Dixieland Jazz Band. Este coordonator al Ansamblului Percutissimo al Facultăţii de Muzică din Timişoara şi membru al Trio-ului Contraste.
De-a lungul timpului, Doru Roman a obţinut cinci Premii I la Concursurile Naţionale de Percuţie, Premiul Criticilor din România (1985), Premiul Special la Festivalul de Jazz – Sibiu (1986), Premiul Pro Cultura Timisiensis şi Premiul UCMR (2008).
A susţinut concerte ca solist, acompaniat de majoritatea orchestrelor importante din ţară şi patru concerte acompaniat de Orchestra Naţională din Taiwan. A participat la numeroase Festivaluri Internaţionale precum: Contemporary Music Festival – Darmstadt (Germania 1991, 1992, 1996, 2004) S.I.M.C. Festival – Lausanne (Elveţia), Contemporary Music Festival – Huddersfield (Anglia), Musicarama Festival – Hong – Kong, Agde Musica şi Festivalul Internaţional al Muzicii Universitare – Belfort (Franţa), Tage der neue Musik – Bamberg, Zeit fur Neue Musik – Bayreuth, Oldenburger Kammermusik Festival, Geselleschaft für Neue Musik – Mannheim, Komponistinnen und Ihr Werk – Kasel (Germania), Festivalul Stockholm New Music, Festivalul Internaţional George Enescu – Heidelberg şi Mannheim şi altele. A susţinut de asemenea recitaluri în ţări precum Olanda, Elveţia, Belgia, Italia, Bulgaria, Austria, Ungaria, Franţa, Spania, China, Columbia, Danemarca şi Taiwan.
A realizat numeroase înregistrări radio şi pe DVD, dintre care 6 concerte în care este solist şi alte 25 în diferite concerte şi recitaluri cu ansamblurile din care face parte.
Lasă un comentariu