Se apropie finalul Festivalului de Teatru Clasic Arad cu spectacole ale Teatrului Metropolis şi Teatrului Bulandra din Bucureşti. Sunt două zile importante ce aduc pe scenă FITCA spectacole reflexie a timpului în care trăim.
„A douăsprezecea noapte”, producţie a Teatrului Metropolis din Bucureşti, continua direcția și linia de cercetare începute în urmă cu câţiva ani de către directorul de scena Victor Ioan Frunză, alături de o echipă artistică deosebită. Împreună au reuşit o nouă asamblare a unui text clasic într-un spectacol profund contemporan, care „are meritul de a fi în acelaşi timp o excelentă comedie de public, unde râzi în hohote minute în şir, la scene jucate impecabil, dar şi o cercetare inteligenta, în centrul căreia se afla omul, acest animal ciudat […] O analiză cinică a iubirii şi a felului cum ea îi poate modifica pe oameni, a felului cum ea acţionează în funcţie de situaţii şi zone sociale, a felului cum ea devine oglinda vie şi deloc deformată a propriei fiinţe.” (Monica Andronescu, Yorick)
Spectacolul a fost invitat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, la Festivalul Internaţional de Teatru Oradea şi la FNT. Peste tot a lăsat în urma fani. O trupă pe cât de tânără pe atât de profesionistă, coordonată de un director de scena dedicat. O trupă premiată în cadrul Galei „Matei Brancoveanu” – premii ce au ca scop recunoaşterea şi răsplătirea oamenilor de cultură tineri, pentru performanţe din anul 2015. Premiul a fost oferit pentru pentru rolurile din spectacolele „A douăsprezecea noapte” şi „Romeo şi Julieta” de la Teatrul Metropolis, precum şi „Steaua fără nume” de la Centrul Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”.
Într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Victor Ioan Frunza declară: „Noi nu ștergem praful de pe autori, noi încercăm să-i descifrăm”. O astfel de descifrare reuşeşte şi cu spectacolul „A douăsprezecea noapte”. O descifrare extrem de utilă şi pentru publicul de teatru, invadat parcă de dominanţă pieselor contemporane.
Ne bucurăm să-i avem ca oaspeţi în ediţia FITCA 22, astăzi, 19 noiembrie, de la ora 19, la Sala Mare, afirmă organizatorii.
Ultima zi a Festivalului de Teatru Clasic Arad este destinată unui spectacol în regia lui Andrei Şerban, cu semnătură scenografică a Iulianei Vâlsan: „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht, producţie 2014 a Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti, nominalizat la Gală Premiilor UNITER la mai toate categoriile: cel mai bun spectacol, cea mai bună regie, cea mai bună scenografie, cel mai bun actor în rol principal, cea mai bună actriţă în rol principal, cea mai bună actriţă în rol secundar.
Pentru rolurile Vang, Shu Fu şi Femeia, Vlad Ivanov a fost recompensat cu premiul pentru „cel mai bun actor în rol principal”.
24 de caractere – personaje bine construite de regizorul Andrei Şerban – sunt trăite intens de 14 actori. Lumea universului brechtian e o lume rea, coruptă, plină de alter-ego-uri, o lume a măştilor construite pentru a descurca iţele încâlcitelor necesităţi ale existenţei. O lume a politicului facil.
Prezentul inunda aproape fiecare montare a regizorului care, expunând aproape milimetric viaţa de zi cu zi, doreşte să educe spectatorul. Să-l facă a înţelege – prin spectacolul de teatru – sensul lumii pe care o trăieşte. Iar în „Omul cel bun din Seciuan” sensul lumii e inversat, cum inspirat îl redă scenografa Iuliana Vâlsan: din cer cresc flori cu petale îndreptate spre pământ, iar norii, altădată ai cerului, sunt pe podea.
Re-echilibrarea lumilor nu poate fi făcută decât în parte, în fiecare spectator. Aşadar, fiecare reprezentaţie este o căutare. Aşa cum declară Andrei Şerban într-un interviu pentru Adevărul: „totul este o căutare”; spectacolul nu este niciodată terminat […] este un început, nu un sfârşit. Cred că spectacolul e gata la ultima reprezentaţie, când se scoate decorul. Atunci când e gata ceva, moare.”
O astfel de căutare propunem în finalul Festivalului. Adică duminică, 20 noiembrie, ora 19, la Sala Mare, au precizat organizatorii.
Lasă un comentariu