„Giulgiul din Torino”, o pânză de in lungă de 4 metri în care se spune că ar fi fost înfăşurat trupul lui Iisus Christos după răstignire, este una dintre cele mai venerate relicve ale creştinătăţii.
Autenticitatea sa, însă, este disputată de secole. Istoricul britanic Charles Freeman a afirmat, recent, că giulgiul ar fi un obiect de recuzită utilizat în Evul Mediu pentru a pune în scenă, în ziua de Paşte, dramatizări ale poveştii biblice privind învierea lui Christos.
Omul de ştiinţă propune şi o explicaţie legată de originea şi întrebuinţarea giulgiului.
Autor al unei cărţi despre relicve, numită „Holy Bones, Holy Dust: How Relics Shaped the History of Medieval Europe”, Freeman a studiat descrieri şi ilustraţii ale giulgiului, constatând că ele nu apar înainte de anul 1355.
De altfel, în 1453, giulgiul a fost cumpărat de una dintre familiile domnitoare ale Europei, Casa de Savoia, care l-a promovat şi l-a transformat într-o relicvă de mare importanţă, menită să ridice prestigiul familiei.
O gravură puţin cunoscută, realizată de Antonio Tempesta, un artist de la curtea savoiardă, înfăţişează giulgiul în anul 1613, într-unul dintre momentele când el era arătat solemn pelerinilor. Este frapant cât de diferit arăta giulgiul reprezentat în secolele XVI şi XVII faţă de obiectul ce poate fi văzut azi.
Anul viitor, giulgiul din Torino va fi din nou expus, spre a fi văzut de public, iar autorităţile din Torino se aşteaptă ca milioane de pelerini să sosească în oraş pentru a vedea relicva.
Foto: torinofree.it
Lasă un comentariu