Aviatorul de origine română Alex Vraciu, fost ofiţer al Marinei Americane – US Navy şi unul dintre cei mai buni piloţi ai acesteia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a murit la vârsta de 96 de ani, într-un azil de bătrâni din West Sacramento (California).
New York Times i-a dedicat aviatorului român, sâmbătă, un articol elogios, în cadrul căruia face vorbire despre cea mai spectaculoasă realizare de război a lui Alex Vraciu: doborârea a şase avioane inamice în interval de opt minute, în Pacificul de Sud. Vraciu a numit performanța „visul de-o viaţă al unui pilot de vânătoare”.
Supranumit „Indestructibilul” sau „cel mai bun client al Grumman” (producător de avioane – n.red.), după ce două dintre portavioanele de pe care a decolat au fost lovite de torpile, Vraciu a fost propus pentru primirea Medaliei de Onoare, dar a primit a doua cea mai importantă distincție militară, Crucea Marinei (Navy Cross). Deşi a fost cel mai bun pilot de vânătoare al US Navy timp de patru luni, la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial s-a aflat pe locul al patrulea în acest clasament.
Alex Vraciu s-a născut pe 2 noiembrie 1918, în East Chicago, părinţii săi fiind imigranţi români. Tatăl său, Alexandru, a fost ofiţer de poliţie, originar din Poiana Sibiului, iar mama sa, Maria Țincu, a fost casnică, originară din Sebeş. După naşterea lui Alexander, familia care plecase în Statele Unite la începutul secolului al XX-lea a revenit pentru scurt timp în Transilvania.
După ce a absolvit cursurile Universităţii DePauw în 1941, având deja brevet de pilot civil, s-a înrolat în programul de antrenament al Marinei americane, cu şase luni înainte de atacul japonezilor asupra bazei americane de la Pearl Harbor care a făcut că Statele Unite să intre în război.
„Simţea furtuna războiului şi a dorit să o înfrunte în față”, a declarat Robert Vraciu, fiul acestuia.
Alex Vraciu a intrat în război în 1943. Pe 19 iunie 1944, pilotul de origine romană a reuşit performanţa care avea să-i aducă titlul de cel mai bun pilot, doborând şase avioane japoneze, deasupra Marii Filipinelor, în condiţii foarte grele de luptă.
Mecanismul care bloca aripile pliabile în poziţia corectă pentru zbor se defectase, motorul avea o problemă şi arunca ulei pe parbriz şi îl împiedica să zboare la o altitudine mai mare de 6.000 de metri. În aceste condiţii, Vraciu a reuşit să doboare avioanele inamice trăgând numai 360 din cele 2.400 de gloanţe pe care le avea la bord.
După război, Vraciu a lucrat pentru Marina americană ca pilot de teste şi a condus un escadron de avioane de vânătoare. În 1964 s-a retras, cu gradul de comandant, şi s-a angajat în cadrul Well Fargo Bank.
Alex Vraciu a apărut într-un documentar realizat de History Channel şi a fost subiectul biografiei „Fighter Pilot”.
Foto: wikipedia.org
Lasă un comentariu