Inspectorii de muncă arădeni continuă și în această lună acțiunea de informare și conștientizare a angajatorilor și angajaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime.
Obiectivul Campaniei Naționale îl constituie informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat, cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime precum și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă, cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.
„Subliniem faptul că, până la data de 31.12.2010, carnetul de muncă a fost actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeași unitate, vechimea în funcție, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiții deosebite, retribuția tarifară de încadrare și alte drepturi ce se includ în aceasta.
În cazul în care carnetul de muncă a fost pierdut, nu a fost întocmit sau în acesta nu se regăsesc toate perioadele lucrate, persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime fostului angajator.
În situația în care fostul angajator nu mai există, adeverințele de vechime se vor solicita în scris, unității care a preluat arhiva acestuia (în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt) sau Inspectoratului Teritorial de Muncă Arad dacă angajatorul cu capital privat a avut sediul social pe raza județului Arad.
Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime atât la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară o solicitare în acest sens cât și la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, termenul de eliberare fiind de 15 zile.
Dacă angajatorul se află în momentul solicitării în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar are obligația de a elibera salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de către aceștia.
De asemenea, succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere (în format letric sau electronic), în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin.
Totodată dacă angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie preluată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințe de vechime revine operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice.
Prin urmare, pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, foștii salariați se vor adresa Serviciului Județean al Arhivelor Naționale Arad.
Facem mențiunea că serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizați se efectuează contra cost, tarifele fiind stabilite anual de către Arhivele Naționale.
Refuzul angajatorului sau a succesorului în drepturi a acestuia de a elibera adeverința de vechime în termenul legal, se sancționează contravențional de către inspectorii de muncă în timp ce nerespectarea de către operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice a obligației de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Serviciul Județean al Arhivelor Naționale Arad.”, precizează Biroul de presă al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Arad.
Foto: Arhivă, caracter ilustrativ
Lasă un comentariu