Explicaţii oferite de reprezentanţii CJP Arad privind recalcularea pensiilor

Explicaţii oferite de reprezentanţii CJP Arad privind recalcularea pensiilor

Pentru că mulți pensionari au în continuare neclarități în ceea ce privește elementele de noutate introduse în sistemul public de pensii, conducerea CJP Arad a adus lămuriri în cadrul unei conferințe de presă organizate recent la sediul instituției.

Conducerea Casei Județene de Pensii (CJP) Arad a ținut să atragă atenția pensionarilor să nu apeleze la entități neautorizate care iși oferă serviciile contra cost în soluționarea neclarităților privind pensiile. Angajații instituției stau la dispoziția celor interesați cu informații și soluții privind pensiile.

Pe ordinea de zi a conferinței s-au aflat patru subiecte:

1. Elemente de noutate introduse de legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii;

2. Legea nr.8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică;

3. Modificări Legea nr.244/2024;

4 Ajutorul de încălzire și suplimentul de energie acordat categoriilor de persoane vulnerabile, în condițiile Legii nr. 226/2021.

1. Elemente de noutate introduse de legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii;

Principiul stabilității contribuției la sistemul public de pensii:

Tipuri de stagii de cotizare  pentru care nu s-au acordat contribuții de asigurări sociale avute în vedere ca stagii de cotizare contributive la deschiderea dreptului de pensie conform legislației din domeniul pensiilor, care NU se iau în calcul la determinarea stagiului de cotizare contributiv pentru care se acordă puncte de stabilitate, în care asiguratul a beneficiat de:

indemnizație de asigurări sociale în perioada 01.04.2001- 01.01.2006 (incapacitate temporară de muncă) care constituie stagiu de cotizare realizat în conditii deosebite de muncă, conform prevederilor art. 27 alin. (5) din Legea nr. 360/2023 coroborate cu prevederile art. 13 din HG nr.261/2001;

indemnizație de asigurări sociale în perioada 10.09.2003- 01.01.2006 (incapacitate temporară de muncă) care constituie stagiu de cotizare realizat în conditii speciale de muncă, conform prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea nr. 360/2023 coroborate cu prevederile art. 10 din HG nr.1025/2003;

venit de completare/plăți compensatorii, ulterioare datei de 1 aprilie 2001, conform prevederilor 0UG 8/2003 sau altor acte normative cu caracter special, care constituie stagiu de cotizare realizat în condiții speciale de muncă.

De asemenea, perioadele în care asiguratul a beneficiat de concediu pentru creșterea copilului, ulterioare datei de 01.01.2006, asimilate stagiului de cotizare, conform art. 14 alin. (1) lit. e) din

Legea nr. 360/2023 (pentru care nu s-au datorat contribuții de asigurări sociale):

nu se au în vedere la acordarea punctelor de stabilitate, dar, prin excepție, se au în vedere la calculul stagiului minim de cotizare contributiv şi al stagiului complet de cotizare contributiv necesar acordării drepturilor de pensie (conform art. 47 alin. (4) din lege).

La determinarea stagiului de cotizare contributiv pentru care se acordă puncte de stabilitate, conform prevederilor art. 85 alin. (6) din lege, sunt excluse perioadele în care se cumulează pensia din sistemul public sau, după caz, pensia de serviciu acordată în baza unor legi cu caracter special, cu venituri asigurate conform legii (inclusiv pentru situațiile în care beneficiarii au avut calitatea de pensionar în mai multe dosare de pensie).

Prin urmare, nu întotdeauna stagiul de cotizare contributiv necesar acordării drepturilor de pensie, în funcţie de categoria de pensie solicitată (eligibilitate), coincide cu stagiul de cotizare contributiv utilizat pentru acordarea punctelor de stabilitate (calcul puncte).

Perioadele de stagiu de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu efectiv realizată în celelalte sisteme de asigurări sociale, neintegrate sistemului public de pensii, potrivit art. 162 din lege, coroborat cu art. 18 alin. (2) din Normelor de aplicare a Legii nr. 360/2023, aprobate prin HG nr. 181/2024 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr.360/2023, la determinarea stagiului minim de cotizare contributiv realizat (prevăzut la art. 18 alin (1) din Norme, care face trimitere la Anexa 5 la lege), se au în vedere doar pentru deschiderea dreptului la pensie.

Potrivit art. 38 alin. (3) din Norme, perioadele de stagiu de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu efectiv realizată în celelalte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public de pensii, constituie stagiu de cotizare și se are în vedere la deschiderea dreptului de pensie de invaliditate, conform prevederilor art. 162 din lege, doar în condiţiile realizării unui stagiu de cotizare contributiv în sistemul public.

Reducerea vârstei standard de pensionare conform art. 51 din lege, în cazul femeilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

au realizat stagiul complet de cotizare contributiv;

au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani sau, după caz, au adoptat copii și i-au crescut pe o perioadă de cel puțin 13 ani.

Reducerea vârstei standard de pensionare acordată conform dispozițiilor art. 51 din lege poate fi cumulată cu reducerile prevăzute la art. 48 din lege şi de alte acte normative cu caracter special, fără ca reducerea totală să fie mai mare de 11 ani (art. 54 alin. (2) din lege).

Un alt element de noutate este introducerea art. 56 din Legea nr. 360/2023, potrivit căruia, persoanele care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv prevăzut în anexa nr. 5 cu cel puţin 5 ani de stagiu de cotizare pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 5 la lege.

Precizăm faptul că, la determinarea stagiului complet de cotizare contributiv în vederea verificării condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstei standard de pensionare, nu se au în vedere perioadele necontributive (menționate la art. 13 lit. b) din lege), stagiile asimilate menționate la art.14 alin. (1) lit.a) – d) respectiv cursuri universitare, serviciu militar (armată), indemnizații de asigurări sociale în perioada 01.04.2001-01.01.2006, incapacitate temporară de muncă începând cu data de 01.01.2005 pentru accident de muncă, boală profesională, și nici stagiul suplimentar acordat pentru grupa I/grupa II/condiții deosebite/speciale de muncă prevăzut la art.15 din Legea nr. 360/2023.

Subliniem faptul că, aceste perioade necontributive/asimilate se au în vedere la calculul celor 5 ani de stagiu de cotizare realizați peste stagiul complet de cotizare contributiv, necesari acordării acestei categorii de pensie.

Reducerea vârstei standard de pensionare acordată asiguraţilor sistemului public de pensii, prevăzută la art. 56 din lege nu poate fi cumulată cu nici o altă reducere reglementată de lege sau de alte acte normative.

2. Legea nr.8/2006

Precizări:

Cuantumul indemnizației se va modifica începând cu 1 ianuarie 2024. Nu ca urmarea a recalculării pensiilor.

Legea nr.8/2006 prevede la art.1 alin.(4): ”Cuantumul indemnizației se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării punctului de pensie”. Indemnizația lunară se majorează odată cu majorarea pensiilor, urmare majorării valorii punctului de pensie și reprezintă 50% din cuantumul pensiei aflat în plată.

Urmare abrogării Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice și a intrat în vigoare Legea nr.360/2023 care prevede la art.83 alin(1):

”(1) Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referinţă”;

art.84 alin(1), (2) și (6):

”(1) Valoarea punctului de referinţă prevăzută la art. 83 alin. (1) reprezintă raportul dintre valoarea punctului de pensie la data intrării în vigoare a prezentei legi şi nivelul mediu al stagiilor de cotizare prevăzute de legislaţia anterioară, respectiv nivelul 25.

(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de referinţă este de 81 de lei.

(6) În anul 2024, valoarea punctului de pensie prevăzută pentru anul 2023, respectiv de 1.785 de lei, se majorează cu 13,8% şi este de 2.032 de lei”.

De asemenea se constată ca noțiunea ”valoarea punctului de pensie” nu se mai regăsește în Legea nr.360/2023, nu mai există temei legal pentru majorarea indemnizației stabilite în baza Legii nr.8/2006. CNPP a sesizat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

3. Modificări Legea nr.244/2024

A fost modificat alin.(1) al art.100 din legea nr.227/2025 privind codul fiscal!

Începând cu 1 octombrie 2024  venitul impozabil lunar din pensii se stabilește prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei. Impozitul va reprezenta 10% din diferenţa ce depăşeşte 3.000 de lei.

4. Ajutorul de încălzire și suplimentul de energie acordat categoriilor de persoane vulnerabile, în condițiile Legii nr. 226/2021

Prin punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, un număr semnificativ de pensionari beneficiază de majorări ale cuantumurilor pensiilor, motiv pentru care, o parte dintre aceștia nu se vor mai încadra pentru acordarea următoarelor beneficii: – ajutorul de încălzire și suplimentul de energie acordat categoriilor de persoane vulnerabile, în condițiile Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare; – compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor pentru pensionari datorită depășirii limitei de 1.830 lei până la care se acordă acest beneficiu; – sprijinul material reprezentat de tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde, datorită depășirii limitei actuale de 2.000 lei, până la care se acordă acest sprijin.

Cuantumul majorat al pensiilor rezultat în urma procesului de recalculare potrivit Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, nu se ia în calcul la stabilirea drepturilor la ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi la suplimentul pentru energie prevăzute la art. 6 şi 25 din Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare. Dovada veniturilor din pensii este reprezentată de ultimul talon de pensie emis înainte de recalcularea acestora în baza Legii nr.360/2023. Măsura se aplică pe toată perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 – 15 octombrie 2025.  Tot cu data de 1septembrie 2024, beneficiarii programului social privind Programul pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor, sunt pensionarii cu venituri din indemnizaţie socială pentru pensionari și venituri din pensii de până la 2020 lei/lună inclusiv, indiferent dacă realizează sau nu alte venituri, pentru care se aprobă compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Foto: Arhivă, caracter ilustrativ

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.