Asociaţia Pro Consumatori (APC) şi alte șapte asociații de consumatori din Uniunea Europeană (dTest din Cehia, UFC-Que Choisir din Franţa, KEPKA şi EKPIZO din Grecia, Forbrukerrådet din Norvegia, SOS Poprad din Slovakia şi Consumentenbond din Olanda) au luat atitudine faţă de practicile neloiale ale WhatsApp.
Asociaţia Pro Consumatori s-a alăturat acestui grup de asociaţii europene care au făcut plângere faţă de aplicaţia de mesagerie WhatsApp. Acţiunea este coordonată de BEUC, Organizaţia europeană a consumatorilor, unde este membră şi APC. Plângerea, adresată Comisiei Europene şi reţelei de autorităţi de profil din țările organizațiilor de consumatori, se bazează pe o serie de încălcări ale dreptului european al consumatorilor. De câteva luni, WhatsApp îşi presează utilizatorii să accepte noii termeni de folosire a aplicaţiei, ca şi noua sa politică de firmă. Aceşti termeni nu sunt nici transparenţi şi nici uşor de înţeles.
Plângerea se datorează în primul rând notificărilor insistente pentru a-i determina pe utilizatori să accepte modificările privind politica de firmă. Conţinutul acestor notificări, natura lor, momentul apariţiei şi revenirile frecvente pun o presiune neplăcută asupra utilizatorilor şi le limitează libertatea de alegere. Astfel, ele încalcă Directiva europeană privind practicile comerciale neloiale.
În plus, plângerea subliniază opacitatea noilor termeni şi faptul că WhatsApp nu explică în limbaj simplu şi limpede natura acestor modificări. Este imposibil pentru consumatori să înţeleagă în mod clar care sunt consecinţele modificărilor aduse de WhatsApp pentru caracterul privat al mesajelor, în mod special în legătură cu transferul datelor personale către Facebook (compania-mamă) şi către terţe părţi. Această ambiguitate încalcă legislaţia europeană privind drepturile consumatorilor, care obligă firmele să folosească un limbaj clar şi transparent în termenii incluşi în contracte sau în comunicările cu caracter comercial.
Noul raport al organizaţiei europene a consumatorilor – BEUC – arată că, de câteva luni, consumatorii sunt bombardaţi cu notificări insistente să accepte noii termeni ai WhatsApp, notificări care îi fac să creadă că altfel vor avea acces limitat la funcţiile aplicaţiei. BEUC explică de ce aceste practici sunt problematice, din perspectiva dreptului consumatorilor.
Comportamentul WhatsApp este agravat de faptul că firma continuă să insiste ca utilizatorii să accepte o politică privind datele private care în prezent este analizată de Biroul European de Protecţie a Datelor, ce suspectează o încălcare a legilor europene privind protecţia datelor personale.
Mai multe informații despre acest subiect găsiți în link-urile de mai jos:
Whatsapp users in Romania 2025 | Statista
2021-05-11-press-release-facebook.pdf (datenschutz-hamburg.de)
Ţinând cont de cele de mai sus, Asociaţia Pro Consumatori (APC) a solicitat președintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor să iniţieze o investigaţie privind practicile WhatsApp.
Lasă un comentariu