HUB-ul Cultural mARTA organizează, în perioada 31 mai – 9 iunie, la Arad cea de a XIV-a ediţie a Festivalului Underground.
Managerul HUB-ului Cultural mARTA, Ovidiu Balint, a anunțat că festivalul va cuprinde 37 de spectacole, susținute de trupe de teatru din România, dar şi din Germania, Ungaria, Spania, Anglia şi Italia. Biletele și abonamentele au fost puse în vânzare, online și fizic, începând de luni, 13 mai. Acestea pot fi achiziționate online de pe eventbook.ro și fizic de la spaţiile în care se joacă spectacolele.
Preţurile sunt de 30 de lei biletul normal şi 20 de lei biletul cu reducere pentru elevi, studenţi, pentru cei care vor achiziţiona abonamente, dar şi pentru grupuri. Abonamentele includ 10 spectacole la alegere.
Iată programul festivalului:
Vineri 31 mai
Agora (fosul Mall Galeria) – ora 17– Teatrul în culise – Monoloagele Vaginului – O demonstrație de curaj și forță care celebrează sexualitatea feminină. Adaptat după multi-premiatul one woman show scris și interpretat de Eve Ensler,Monoloagele Vaginului este un spectacol actual, al prezentului, care îți deschide ochii asupra unui subiect încă tabu și vorbește exact despre zona aceea interzisă, locul despre care n-ai voie să spui nimic și pe care trebuie să îl ferești. Vaginul. Șocant, dar totuși delicat și duios. Mai mult decât un spectacol, acest talk show teatral pune la dispoziția femeilor o platformă în care să vorbească și să povestească despre adevărurile și dedesubturile intimității unei generații de femei care n-a avut voie să se exprime liber. Cel mai intim subiect din viața unei femei este astfel dezvăluit pe scenă prin acest performance, fără stres și fără rușine, prin povești personale în care te vei regăsi indiferent dacă ești bărbat sau femeie. Discursul franc și sincer te va plimba printr-un rollercoaster emoțional, oferindu-ți motive să râzi, să plângi, să speri, să suferi și să înțelegi fiecare stare a femeilor pe care le vei regăsi în spectacol. ”Vagina, motherf*ckers!” sau mai simplu, tot ce ar trebui să știi despre vagin.
Club Flex – ora 18 – Teatrul din buzunar – Durata medie de viață a mașinilor de spălat (de Elise Wilk) – Câte mașini de spălat are un om într-o viață? Câtă viață are o mașină de spălat? Poate Teleshopping-ul să aducă noroc? Sunt doar câteva întrebări pe care ți le pune această comedie spumoasă. Timpul se învârte în jurul unei familii pasionate simultan de Madonna, ketchup și telehopping, precum viața într-o mașină de spălat. Textul plin de umor al Elisei Wilk nu te lasă nicio secundă impasibil și garantează că (te) vei recunoaște într-unul dintre personajele sale. PREMIU: Premiul „Cea mai bună actriță” pentru rolul Mama acordat Isabelei Oancea în cadrul Festivalului de Teatru Comic 7 B la Buzău, septembrie 2022. Regia: George Constantinescu Cu: Isabela Oancea, Valentin Terente, Bianca Totolici/Elena Ariadna Șeulean
Parcul Eminescu la băncuțe – ora 21 – Teatrul Aualeu – Miorița „Miorița” (tradusă „Oaia Mică”) a fost considerată fără echivoc cea mai semnificativă piesă de literatură în ceea ce privește folclorul românesc și etnografia universală. O baladă pastorală răspândită în peste o mie de versiuni diferite, a fost adusă în atenția publicului de poetul moldovean renumit Vasile Alecsandri printr-o serie de cântece populare românești pe care le-a colectat, publicate în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Importanța acestei lucrări stă, pe de o parte, în valorile antropologice transmise de text și, pe de altă parte, în caracteristicile mistice evocate printr-un puternic motiv bazat pe o asociere mentală pentru care individul conectează moartea cu o nuntă. În multe dintre versiunile „Mioriței”, inclusiv cea mai faimoasă, intrigă trei ciobani dintre care unul află de la o oaie fermecată că ceilalți doi planuiesc să-l omoare pentru a-i lua bunurile. Cea mai recentă adaptare a acestei lucrări populare plasează „Miorița” în afara domeniului cântecelor populare și al poeziei și o plasează la intersecția dintre două medii: muzica contemporană și teatrul cu măști. Cu muzicieni din dimensiunea black metal – cum ar fi Sol Faur, fost membru al Negură Bunget, în prezent în Dordeduh – percuționiști de operă și actori profesioniști, Miorița adaptează una dintre versiunile mai puțin cunoscute ale baladei originare din Banat, o regiune divizată în prezent între România, Serbia și Ungaria. În această versiune, victima celor doi ciobani adoptă o atitudine revoluționară înainte de a fi ucisă, în loc de lamentare. Cu toate acestea, moartea reprezintă încă punctul culminant al acestei povești împreună cu legătura cu „mireasa lumii”, unde moartea este văzută ca reîncorporarea individului în natură. Fără a se baza pe cuvinte, „Miorița” este acum povestită prin intermediul tonurilor mai întunecate, o creație muzicală care variază de la modele orchestrale la ritmuri jazzy și secvențe ambientale, toate redând o compoziție fără gen care descrie singularitatea unui eveniment mistic. Scară muzicală este construită în așa fel încât ascultătorul să poată simți unul dintre cele mai palpitante procese descendente în subsol, ca o ilustrare sonoră memorabilă a confruntării dintre om și moarte și tragedia martorită de spectator. Abordarea teatrală schimbă cursul principal al celor mai populare interpretări ale baladei, astfel încât peisajele devin instrumente minimaliste, în timp ce monumentalitatea personajelor rămâne în centrul atenției. Lucrate cu cea mai mare pricepere, măștile par foarte vii în timpul acestei interpretări puternice, amintind de ritualurile tradiționale mascate din Africa în ceea ce privește transmisia intensității, în timp ce actorii îmbrățișează măștile cu o forță imensă, determinând o singură figură să ia multiple fețe, amintind de definiția teatrului japonez Noh. Legătura dintre moarte și căsătorie poate fi descoperită în diferite contexte, de la tragediile grecești la tradițiile cabalistice, de aceea este semnificativă pentru psihicul universal. Cu proiectul „Miorița”, spectatorul trăiește particularitățile acestui motiv arhetipal ca o supraviețuire spectaculoasă a unei legende cândva răspândite printre ciobanii transilvăneni.
Sâmbătă 1 iunie
Teatrul de Marionete Arad ora 17 – Teatrul Godot – Povestiri culese
Sinopis: Auzim des „A fost odată…” la începutul unei povești. Odată înseamnă de mult, iar de mult înseamnă trecut. E poate un paradox că poveștile se scriu despre prezent, dar sunt povestite mereu la timpul trecut… Și atunci, când mai sunt și trăite? Spectacolul „Povestiri culese” spune povestea unei scriitoare, Ruth, care se luptă cu timpul – atât cu limbile de la ceas, cât și cu propriile sale povești rămase nespuse. În viața ei apare
Lisa, o tânără aflată la început de drum care caută pretutindeni atât inspirație, cât și un învățător. Ruth e cea care spune povești nescrise, iar Lisa e cea care ascultă. Trec ani până ca filele din cărți să fie scrise, dar în același timp, ce câștigă Ruth prin posteritate, poate pierde în clipa din prezent…
Spectacolul este o poveste despre poveștile care nu sunt mereu așa cum ne-am dori să fie. Despre poveștile care nu se termină doar cu happy end. Despre cum în fiecare discipol se află o parte din maestrul avut, dar și despre timpul necruțător de cuvinte ce s-ar mai fi vrut a fi scrise.
Maia Morgenstern, Ana Maria Pop, Corina Bajenaru(sufleur), George Remes(regizor si manager Teatrul Godot)
Agora (fostul mall Galeria) ora 19 – Teatrul Basca – Zambara Kabarett
Sinopis: Spectacolul „Zambara Kabarett” vorbește despre un oraș imaginar care a răsărit ca dintr-o mlaștină. Este povestea locuitorilor, călătorilor, turiștilor, neadaptaților sau doar curioșilor care pășesc în acest oraș fantomă și care câteodată, în ritm cu orașul, se transformă, se reinventează. Este un spectacol despre un oraș în schimbare și despre oamenii din el, confruntați cu schimbarea. Vorbim despre un spectacol în care personajele sunt oamenii de lângă noi, oameni despre care am citit iar situațiile în care acești locuitori, mai mult sau mai puțini prezenți,sunt puși în situații umane, culturale, sociale.
Distribuția:
Larisa Belcea, Dana Borteanu, Cristina Chiperi, Ana Indricău,
Andra Ioanaș, Jacqueline Kohl, Alina Mihocaș, Jasmina Mitrici.
Muzică și compoziție muzicală: Blazzaj
Regie: Ana Maria Ursu
Coregrafie: Viktoryia Medvedeva
Scenografie: Lia Pfeiffer
Costume: Elena Mazăre
Video design: Cristian Văduva
Light/sound design: Cristian Popescu
Grafică: Dan Ungureanu
Foto: Diana Bilec
Club Flex ora 21 – Hub mARTA – Voyager
Sinopois: Când treci pe lângă un înger și crezi că e doar o corporate girl. Când ai uitat să-ți mai pui întrebările “alea”!… pentru că nu mai ai timp. Când e despre TIMP.
Și despre tine.
THE VOYAGER este un spectacol despre cum ratăm întâlniri (sau nu) în viață – de data asta: întâlnirea cu un înger. Un înger călător, de rangul III, venit să ajute oamenii să se adune din risipirea devenită epidemică; poate chiar pandemică! în urma degringoladei generale. O monodramă despre dilemele omului de azi și întrebările pe care și le pune frecvent, sau pe care a încetat să și le mai pună.
Textul este bazat pe fragmente din piesele și sonetele lui William Shakespeare, coagulate într-o poveste, sau, mai corect spus: într-o întâmplare care face ca în sala de teatru (spațiul de joc) să aterizeze un înger rătăcit și să interacționeze cu publicul. Textul este jucat în mare parte în limba romană, dar aproximativ un sfert este în limba engleză, existând supratitrare în limba engleză pentru tot spectacolul.
Piesa urmează să participe în festivalul internațional cu tematica Shakespeare, de la Verona, în 2024.
Cu: Alexandra Tapasto
Text, regie, traducere: Theo Herghelegiu
Muzica originală: Calin Grigoriu
Video: Alexander Petcu
Duminică 2 iunie
Agora (fostul mall Galeria) ora 17 – Asociația Antiteatru Brașov – Crocodil
Sinopis – O fată este îndrăgostiă și suferă. Nimic ieșit din comun în asta și totuși, ea iubește, dar iubirea ei nu este ca toate celelalte iubiri acceptate social și convențional, iar ea nu este ca toate celelalte fete. Ea este hărțuită și marginalizată pentru că este diferită: nu încalcă vreo lege, nu caută să facă rău nimănui, nu deranjează. Este doar diferită de normă, iar pentru asta trebuie pedepsită.
Piesa de teatru abordează o temă extrem de actuală și relevantă pentru copii și părinți: hărțuirea în mediul școlar. Povestea pune în lumină o radiografie interioară a sentmentelor unei victme a hărțuirii, arătând realitatea crudă a suferinței pe care o trăiește un copil supus agresiunilor verbale, psihice și fizice.
Din cauza temei sensibile, nu recomandăm spectacolul persoanelor sub 16 ani!
Distribuția: Mihaela Alexandru, Sabina Brândușe
Regie și concept video: Lorena Zăbrăuțanu
Scenografie și video: Vlad Basarab
Muzică originală: George Pandrea
Indagrara Calea Aurel Vlaicu nr. 274 (curtea interioară) ora 19 Tipografia Hub – Dureri fantomă
Sinopis – „Dureri fantomă” e povestea unui spațiu (un depou rece și decrepit) încărcat cu poveștile unor oameni ale căror destine sunt profund marcate de o societate eșuată, dar care în trei moduri diferite, sunt în căutare de „celălalt”, în căutare de prietenie, în căutarea sentimentului de apartenență, în căutare de iertare, de iubire, de afecțiune. Textul lui Sigarev ne împinge să ne întrebăm care e limita de suportabilitate în situații limită și ce se întâmplă atunci când propria noastră minte încearcă să ne protejeze și să transforme aceste situații într-un vis urât sau o aminitire estompată: „Amintirile sunt un lucru bun, chiar daca-s cumva triste, oricum te bucuri. Ce ne-am face fără ele?”
Club Flex ora 21 Teatrul unteatru – (In)dependenții
Sinopis – La inițiativa Idea77, trei spații independente din București, reprezentative pentru sectorul
performativ local, foarte diferite ca viziune și mod de funcționare au pus ȋmpreună oameni și resurse pentru a realiza un spectacol despre condiția lucrătorului cultural independent din România. Ca urmare a unei explorări intime a poveștilor ce au ȋnsoțit geneza acestororganizații, a oamenilor din spatele și din fața lor, și a provocărilor și problematicilor cu carese confruntă acestea ȋn prezent, a rezultat un eseu performativ tragi-comic, onest și pealocuri ireverențios: un fel de portret al artistului ȋn mizerie, care se pune pe sine și motivațiile sale ȋn discuției, ȋn aceeași măsură ȋn care chestionează și sistemul ȋn care econstrâns să activeze.
Fie că alegem să ȋi spunem teatru independent sau privat, alternativ sau underground, fie că alegem să ne numim artiști sau lucrători culturali sau artiști-producători, ceea ce unește toate aceste experiențe este că ȋn centrul lor se află niște oameni care se ambiționeazăsă creadă, să facă, să pună ȋn mișcare. Spectacolul ăsta este despre ei.
“Am făcut proiectul ăsta pentru că nu mai puteam să nu vobesc despre ceva ce ȋmi ocupă foarte mult spațiu mental. Ceea ce am ales să punem pe scenă este produsul discuțiilornoastre, experiențelor noastre, istoriilor noastre combinate, un proiect autoreflexiv ȋn carene explorăm condiția de artiști sau lucrători culturali independenți, și râdem de ea, și neenervăm, ca să nu plângem, ca să nu ne plângem, ca să facem ceva cu toată furia acumulată ȋnăuntru ȋnainte să ne blazăm, sau ca să nu ne blazăm, sau ca să nu devenim cinici și ca să nu ne lăsăm pradă inerției. E un exercițiu de sinceritate despre cum se simte independența sau freelancingul sau statutul de liber profesionist ȋn cultură. Sper să ridice ȋntrebări, sper să deschidă discuții.” Catinca Drăgănescu, regizoare.
Luni 3 iunie
Restaurant Ratio (ștrandul Neptun) ora 17 – Asociația Culturală Antiteatru-
Despre sexul femeii – câmp de luptă în războiul din Bosnia de Matei Vișniec
Sinopis – „Legile naturii n-au nimic de-a face cu barbaria umană…
Natura își bate joc de ticăloși. Ea rezistă în ciuda ticăloșilor. Și rămâne întotdeauna misterioasă și plină de frumusețe.„Suntem, din păcate, contemporani cu cele mai mari tragedii umanitare de după cel de-al doilea Război Mondial. Efectele acestor războaie s-au făcut simțite din prima zi și vor continua foarte mult timp de acum încolo, cu milioane de oameni dezradăcinați, în special femei cu copii mici. Prin spectacolul nostru ne dorim să punem în lumină felul în care politicul instrumentalizează corpurile oamenilor, indifernt dacă sunt bărbați sau femei; o tragedie cum este cea a unui război face ca orice individ să devină un câmp de luptă – fiecare trup cucerit, fiecare spirit aneantizat, aduce victoria mai aproape.
Concepută pentru două personaje, piesa lui Matei Vișniec subliniază instrumentalizarea corpului femeii în special, de către regimurile politice autoritare, pentru atingerea propriilor scopuri de consolidare a puterii. Dorra (victimă a agresiunii sexuale) și Kate (medicul ei psiholog) pornesc împreună pe drumul vindecării de traume pentru a nu lăsa ura să le distrugă existența. Sanatoriul elvețian, în care Dorra a fost adusă, devine spațiul în care cele două femei se împrietenesc, se recuperează pe sine, își clarifică raporturile cu starea de maternitate și își revendică drepturile asupra propriilor vieți. Scenografia sugerează o lume fluidă, în care se trece cu ușurință în mai multe planuri spațiale și temporale, cu elemente de decor în linii simple, subliniate de proiecțiile video ce susținevoluția celor două personaje de la întuneric spre lumină. Ne propunem, deci, să oferim o radiografie interioară a urmărilor pe care spiritul uman le resimte în urma marilor tragedii și a drumului către o posibilă vindecare.
Dorra: Mihaela Alexandru
Kate: Lorena Zăbrăuțanu
Regie și concept video: Lorena Zăbrăuțanu
Scenografie: Clara Manea
Muzică originală: George Pandrea
Agora (fostul mall Galeria) ora 18 – Cultura’n Șură – Văzduh
Sinopis – „Văzduh” este un performance muzical despre mirarea noastră de a ne afla aici și acum. Concertele din „Patru anotimpuri” au prins sens pentru ceilalți de abia atunci când autorul lor le-a însoțit de sonete descriptive. Noi am făcut drumul invers. Pornind de la text am extrapolat în muzică. N-am găsit încă un răspuns, dar drumul este unul extrem de incitant.
Teatrul de Marionete – ora 19 Teatrul ACT – Moș Nichifor
Sinopis – Pe lângă umor și surprinzătoarea filosofie, opera lui Creangă are și o puternică dimensiune erotică. Oralitatea lui provocatoare a trecut în proză distilându-se într-o dramaturgie aluzivă, insinuantă și plină de umor. Moș Nichifor este un spectacol despre întâlnirea dintre două generații și confruntarea între două feluri de a vedea lumea: una conservatoare, ironic-tradiționalistă și una modernă, agresivăîn fragilitatea ei.
Club Flex ora 21 Fetch Theatre – Toby Belch is Unwell (oneman show) Sidney Kean
Sinopis – The life of one of Shakepeare’s better known, but still, minor characters. Toby Belch, is un-well, the years of drinking, late nights and debauchery have taken there toll and now he faces his end with the knowledge that he is seen as a buffoon, a drunken sot and a bully.
Viața unuia dintre cele mai cunoscute personaje, dar totuși minore ale lui Shakepeare. Toby Belch, nu se simte bine, anii de băut, nopți târzii și desfrânare au luat amploare și acum își înfruntă sfârșitul știind că este văzut ca un bufon, un bețiv și un bătăuș.
http://toby-belch.co.uk/
‘A virtuoso bit of writing with a complex array of themes”
”An imaginative amplification of Shakespeare’s Toby Belch, with moods ranging from the sentimental and nostalgic to envious, funny and sharp”
Simone Witney – Hastings Independent.
‘A top performance, mixing spit, sniggers & pathos in equal measure. Acutely accurate acting of an amazingly observed script. We loved it. Pls entertain us again soon.’ Jenny Barrett Robertsbridge Arts Partnership
„Un text scurt virtuos cu o gamă complexă de teme”
”O amplificare imaginativă a lui Shakespeare Toby Belch, cu stări de spirit variind de la sentimental și nostalgic la invidios, amuzant și ascuțit”
Simone Witney – Hastings Independent.
„O performanță de top, schimb de salivă, râs și patos în egală măsură. Acuratețea actoriei unui scenariu observat uimitor. Ne-a plăcut. Vă rugăm să ne distrați din nou în curând. Jenny Barrett Robertsbridge Arts Partnership
„I grew up in theatre and theatre is my first love” – John Knowles
„Am crescut in teatru și teatrul este prima mea dragoste” – John Knowles
Marți 4 iunie
Agora (fostul mall Galeria) – ora 17 – Asociația Ataraxia – Iphigenia in splott – ;Ifigenia in Splott; – un vârtej de agresiune și seducție. Pentru o vreme, Ifigenia pare a fi un monolog contemporan destul de normal. Effie este o tânără necruțătoare, mahmură dimineața, cu o mahmureală care ține trei zile, bătându- și capul fără rost în șomaj, până când întâlnește un soldat rănit într-un club de noapte. Spectacolul este un adevărat vârtej de agresiune, seducție, violență și milă. Totul se petrece într-o lume sumbră a luminilor orbitoare care evocă totul, de la cluburile de noapte mizerabile până la spitalele degradate, atât de mult încât aproape simți tăierile făcute de sistem cetățenilor.
IPHIGENIA IN SPLOTT
Adaptare după Gary Owen
Un one woman show cu Andreea Radu
Regia:Mateea Marin
Mișcare scenică: Francisca Hoca Virag
Light design: Cătălin Asanache, Sergiu Poe
Afiș: Xenia Caramete
Colaboratori : Lorand Hoca, Georgiana Cristurean
Restaurant Ratio ( ștrandul Neptun) – ora 18 – NON Centru de Arte Performative – 404: noise – NøN-grupul produce un performance. Tema de la care pornesc membrii echipei este percepția. Ajung să vorbească despre imagine, și reprezentare, și se blochează la obiect.
Colaborează cu artistul Roxan Afloarei, pe care îl comisionează pentru realizarea unei sculpturi care să însoțească viitoarea producție. El nu apare pe afiș, dar dă viață unei lucrări în jurul ideii de adevăr absolut și bias. 404: noise este un performance la limita dintre spectacol și destabilizare în spațiu expozițional.
Publicul intră în galerie și e invitat să interacționeze cu mediul. cu obiectul. cu imaginea. cu percepția sa asupra acestora. cu reacția sa la ceea ce vede sau a venit pregătit să i se ofere. cu realitatea. Totul este o minciună. 404: noise este un performance despre stimulii din jur și despre cum realitatea e deja acolo.cu: Dominik M. Iabloncic, Francesca Dulca, Grigore Avram, Roxana Florescu
regia: Dominik M. Iabloncic
coregrafia: Roxana Florescu
dramaturgia: Roxana Țentea
muzica: Nidal Ștefan Hamad Al-Essa
asistență de regie&video: Iasmina Iabloncic
Indagrara – ora 19 – Rotari Entertainment SRL – Bărbatul perfect defect – Bărbatul perfect defect
Iubire, fericire, ideal! Ne dorim, tânjim, sperăm, visăm, să atingem un ideal! La propriu! Mai ales noi femeile căutăm cu înverșunare bărbatul ideal! Desigur știm de la mama, de la bunica, de la radio, de la tv că bărbatul trebuie să fie cât de cât… perfect! Mai exact e obligatoriu să fie perfect! Unde găsim bărbatul perfect? E foarte ușor de găsit! Il găsești pe toate drumurile, îți taie efectiv calea și respirația! Mereu e fix in drumul tău! Mereu te împiedici de el pe stradă! Trebuie doar să te îndrăgostești, ca să-l recunoști! Și gata… e perfect! Bărbatul perfect! Doar că…ce faci cu el? Il păstrezi? Sau il cedezi? Nu te grăbi să dai un răspuns până nu vezi cu ochii tăi " Bărbatul perfect defect "!
Distributie: Luminita Bucur , Oleg Apostol , Maria Radu .
Text: Maria Radu
Regie: Radu Gabriel
Flex – ora 21 – Asociația teatrul de artă București – DAR DACĂ ? – O CĂLĂTORIE ÎN UNIVERSUL FEMININ –
De la metode extreme de slăbire și mame care își dispută supremația în parc, până la conflicte între prietene și întrebări existențiale, ;Dar, dacă?; explorează cu umor negru și o doză bună de satiră universul complex al femeilor. Vei râde, vei reflecta și poate chiar vei începe să te întrebi "Dar, dacă?; în propria ta viață. Cu scene care variază de la invidia pentru părul celeilalte, la un gameshow dedicat mamelor și un imn al PMS-ului, acest spectacol lasă puține aspecte al vieții feminine neexplorate.Dacă ești gata să râzi, să te gândești și să trăiești o experiență teatrală unică ;Dar, dacă?" este spectacolul pe care nu trebuie să îl ratezi. Vino să descoperi lumea feminină așa cum nu ai mai văzut-o niciodată!
Miercuri 5 iunie
Strada Mețianu (în fața catedralei vechi și bisericii roșii) – ora 13 (biserica roșie) ora 17 ( Mețianu) – Anna Coffeti – Fresh Air –
Three old ladies go out for some fresh air carrying their own giant chair with them. Some hilarious situations are created as they walk around the town.
Daily as well as surreal scenes, which become comical when taken to the extreme. Places to be represented: Squares, pedestrian streets, parks. For all ages and smiles. Three characters in their own peculiar univers.
Artistic Team
Idea & Production: Anna Confetti
Direction: Pep Vila
Performers: Rosita Calvi,
Tere Solà , Anna Confetti
Scenography: Pep Aymerich,
Miquel Ollé
Rom:
Trei doamne bătrâne ies la aer curat purtând cu ele propriul lor scaun uriaș. Unele situații hilare sunt create în timp ce se plimbă prin oraș.
Scene zilnice, precum și supra-reale, care devin comice când sunt duse la extrem. Locuri de reprezentare: Piețe, străzi pietonale, parcuri. Pentru toate vârstele și zâmbetele. Trei personaje în propriul lor univers aparte.
Echipa artistică
Idee și producție: Anna Confetti
Regia: Pep Vila
Interpreți: Rosita Calvi,
Tere Solà, Anna Confetti
Scenografia: Pep Aymerich,
Miquel Ollé
Agora (fostul mall Galeria) – ora 18 – ASOCIAȚIA CENTRUL MULTIMEDIA TEATRU 74 – HOȚII –
Când grijile financiare apasă existența fraților Frank și Joe, o sumă consistentă de bani pare a fi salvarea. Pe termen scurt, ideea funcționează, însă problemele în familie, o educație precară, deriva existențială și o mamă plecată prematur dintre cei vii nu se pot remedia atât de simplu. E nevoie de ceva în plus. Iar ajutorul oferit de Ray, un tânăr profesor afemeiat, bețiv și imoral, e binevenit, dar și acesta are proprii săi demoni de învins. Poate fi prietenia răspunsul la toate acestea? Dar prietenia adevărată există, de fapt?
Ratio Beach Strandul Neptun – ora 19.30 – Teatrul din Stejar – 13 –
Într-un bar, un tată și un fiu intră să bea o bere, prima lor bere. E un moment de came out important pentru fiu, dar prăpastia de construcție dintre el și tatăl său se concretizează într-un roller coaster de moduri în care poate fi încasată vestea. Este un spectacol despre fragila relație paternă, înstrăinare și accepțiune.
Club Flex – ora 21.30 – Denis Florent Media Group SRL – TANGO ÎN III –
O formulă modernă și iubită de publicul larg, unde, pe structura unui text dramatic se articulează cântece live. Spectacol-concert, în care teatrul, muzica și dansul ‘comit’ un TANGO ÎN III. Istoria unui triunghi amoros ai carui protagoniști aparțin periferiei (acolo unde pasiunea se transformă rapid în patimă) este livrată spectatorilor de către un personaj pitoresc – Aglae, soferiță de camion – și susținută muzical prin tangouri celebre (de la clasicul Jalousie la piesele lui Astor Piazzola), în interpretarea celor doi muzicieni internationali, MoldoDuo (flaut si acordeon). Cu mijloace minime, spectacolul aduce pe scenă o lume ale cărei meandre sunt țesute pe umori și sentimente contradictorii și o atmosferă încărcată de intrigi, urzeli, gesturi extreme. Pilonii unui astfel de univers, unde totul pare dictat de patimă oarbă, ci nu de rațiune și din care nu lipsește deloc umorul, sunt, totuși, compasiunea și înțelegerea omenească a unui adevăr pe cât de simplu, pe atât de dureros: cu dragostea rănită, nu te joci!
Joi 6 iunie
Traseu prin Oraș – ora 17 – Asociația TEATRUL.RO (Teatrul Apropo) – Întâmplări stranii (în Pipera) în ARAD
– Insulele Marshall sunt prima țară din lume dispărută în urma încălzirii globale. Situate în Oceanul Pacific, această înlănțuire de insule vulcanice și atoli avea, în anul 2020, cea mai mare înălțime situată la doar doi metri deasupra nivelului oceanului planetar, astfel încât, în ultimii zece ani, a pierdut mai bine de 80% din suprafața de uscat, care acum se află sub ape. Tu unde vei fi în 2029? Dar în 2050? Unde vei fi peste zece minute? Dar mâine? Pe cine vei iubi peste zece ani? Cum va fi lumea în care te vei trezi dimineața?Știi cu adevărat cum este lumea ta acum? Te invităm ca, timp de o oră sau poate ceva mai mult, să fii erou în propria poveste pe care o vor construi simțurile tale și o vei descoperi împreună cu noi, la capătul câtorva „întâmplări stranii”. Nu va fi un spectacol obișnuit. Ai grijă să te îmbraci cu haine comode, să ai la tine telefonul mobil încărcat și o pereche de căști audio.
ÎNTÂMPLĂRI STRANII ÎN PIPERA este un performance imersiv, în care limita dintre realitatea întâmplătoare și actul artistic regizat se șterge pe neașteptate.
Indagrara Calea Aurel Vlaicu 274 (curtea interioară) – ora 19 – C4Company – You wanted a Hit? –
Așadar urmează Epilogul fericit oferit de C4Company. În caz ca va întrebați, veți urmări You wanted a Hit ? ( sau Ați dorit un hit? ) Spectacol punk-bulevardier plin de compromisuri artistice pentru burghezi și alții ca ei, În doi timpi și trei mișcări. Un text de Ștefan Peca, interpretat pentru dumneavoastră de Ilior Spătar Nana Balint și George Balint. O poveste cu Împușcături, crime, călătorie-n timp, luminata de Dorian Bolca și sunetinizată de Vlad
Gheorghe Cadar.
Club Flex – ora 21 – Asociatia Teatrul de Arta Bucuresti – Decalogul după HESS de Alina Nelega – Spectacolul urmează datele reale din biografia controversatului Rudolf Hess, aghiotantul lui Hitler, judecat pentru crime de război niciodată recunoscute și închis la Spandau timp de 47 de ani. În alt plan, se derulează o analiză lucidă și amară a lumii contemporane, o lume care își pierde reperele sacre și morale, o lume amenințată sever de rasism și naționalism, discriminare și segregare, violență și intoleranță. Acestor provocări trebuie să le facă față spectacolul, o liturghie neagră în care actorul Nicu Mihoc se identifică cu personajul și îl trăieşte cu o autenticitate de netăgăduit: se afundă, fără nici o disimulare în tenebrele lui Hess, îi creionează idealurile cu nesmintită credinţă, dându-ne astfel dimensiunile unei apocalipse în toată splendoarea ei malefică. Invocand Decalogul, în ultima cină dinaintea sinuciderii lui, Hess ne demonstrează că trăim într-o lume în care crima de război ascunde, sub sloganul purităţii idealului, al patriotismului şi al iubirii valorilor naţionale, maladii periculoase. Trăim un timp al violenţelor, când răul e în primul rând în noi şi ameninţă să ne ia în stăpânire. Dar oare lecţiile istoriei ne învaţă vreodată ceva?
Vineri 7 iunie
Agora (fostul mall Galeria) ora 17 – Unfold Motion – The Story of Lost Stories
Sinopis – Conceptul central al spectacolului ”The Story of Lost Stories” este moștenirea transgenerațională a individului contemporan din prisma influenței pe care o au istoriile personale ale acestuia asupra relației lui cu lumea și persoanele din jur: ”Spunem povești din trecut ca să întelegem ceva din prezentul nostru comun”. Sub coordonarea coregrafei, cei 6 performeri conturează diferite povești experiențiale, utilizând cuvântul și limbajele de mișcare și expresie proprii.
Curtea Universitatea Aurel Vlaicu (Facultatea de Științe Economice) strada Sava Tekelia nr. 1 ora 17 – Circo de Eia – Madera
Sinopis – „Oameni buni, ajutați uneori o săracă piatră căzută, chiar dacă doar puțin, să urce câțiva metri spre sutele de posibilități pe care le oferă înălțimea.” Ivar Heckscher
La Piedra de Madera este un loc comun în care scenele se succed, se transformă și se mișcă, datorită colaborării tuturor.
Un punct de vedere diferit pentru fiecare persoană, bazat pe libertatea de alegere, sau responsabilitatea pentru alegere, în funcție de modul în care îl priviți.
Ca public, căutăm să dispărem printre alții pentru a ne uita fără să fim văzuți. Ca pietrele de pe o stâncă care sunt bătute până se amestecă, chiar și cele care nu sunt din piatră.
La Piedra de Madera este o experiență transgenerațională care folosește limbajul circului, echilibrului, încrederii și umorului pentru a aduce oamenii împreună.
S-ar putea spune că viața constă în a învăța să danseze pietrele? Și realizezi că dacă împărțim greutatea, chiar și pietrele pot fi ușoare?
Teatrul de Marionete ora 19 – OPPOSITES ATTRACT Autor: Bruce Kane, Traducere: Florin Piersic jr. – Spectacol produs în urma workshopului desfașurat în cadrul Underground Festival
Restaurant Ratio (ștrandul Neptun) ora 19 – Beppe Rosso – Un Jorno di Fuoco
Sinopis – Beppe Rosso actor regizor și autor de teatru a fondat compania în anii optzeci a producțiilor de teatru Granbado și colaborează în mod regulat cu laboratorul de teatru Settimo.
În calitate de dramaturg, scrie și creează o serie de texte cu teatro stabile di Torino înfruntându-se cu neliniștea vieții contemporane:
„Trilogia Invizibilității Umblătorilor: Fantome de Oțel.”
„O zi de foc” este prima carte a lui Fenoglio publicată postum, în aprilie 1963, la două luni după moartea scriitorului. Lucrarea, aflată la prima ediție, include nuvela „O aventură privată” și douăsprezece povești scurte.
Club Flex – ora 21 – 3G HUB – Ciclopul după Euripide
Sinopis – Spectacolul ”Ciclopul, după Euripide” propune o experiență multisenzorială în care teatrul antic capătă valențe ale modernității prin tematica actuală abordată.
Autor: Euripide
Regia: Adi Iclenzan
Video Design și Sound Design: Adi Matei
Distribuția:
CICLOPUL – Narcis Zamfir
ULISE – Cristian Bojan
SILENOS – Cristina Ciulei
POVESTITORUL – Vlad Haneș
SATIRUL – Ramona Gherasim
OPERACTOR – Adi Matei
„Ce e un podcast și câte podcast-uri asculți săptămânal și pe ce teme? Cu ele
pe fundal gătești, faci curat și întinzi hainele după ce le-ai scos, fără chef, de la spălat. Fiecare podcast reprezintă o părere, iar orice părere are un Sâmbure de Adevăr, fie că vorbim despre Imperiul Roman, filmele de succes din ziua de azi sau, pur și simplu, zei și mituri. Când imaginația dă buzna în noi orice simțire devine o forță și orice gând un strigăt ce se vrea auzit. Vorba aia: Un om brav e la ananghie, dar a văzut cineva oaia??“
E un spectacol de neprivit și de neratat totodată, plin cu vulgarități, scârbos, pe care nimeni nu ar trebui să-l vadă.Imaginează-ți cum te vei simți când Ciclopul Polifem, Silenos și eroul Ulise prind viață lângă tine, mult mai aproape decât te-ai fi putut gândi. Nu vei avea timp să te plictisești și va dura mult să-ți scoți din minte aceste extravagante personaje ale artei antice. Va fi, cu siguranță, o experiență inedită, dinamică și plină de îndrăzneală.
***Spectacolul conţine limbaj licenţios şi imagini care vă pot afecta emoţional.
***SPECTACOLUL NU ESTE RECOMANDAT PERSOANELOR SUB 18 ANI
Curtea Universitatea Aurel Vlaicu (Facultatea de Științe Economice), strada Sava Tekelia ora 22 – Circo de Eia – Espero
Sinopis – Premiul Criticii 2017, la categoria „Cel mai bun spectacol de stradă”.
Premiul Festivalului TAC Valladolid 2021, la categoria „Cel mai bun spectacol”.
„Espera” este un spectacol de circ despre așteptare, speranță și trecerea timpului.
Pornind de la o reflecție asupra arhetipurilor imaginarului colectiv, am căutat să îmbinăm limbajul actual al cercetării acrobatice cu limbajul atemporal al tradițiilor și ritualurilor populare.
Rezultatul este un spectacol care se realizează în spațiul public, care oferă spectatorului posibilitatea de a împărtăși o experiență artistică cu noi și cu cei din jurul nostru, pentru a le stimula dorința de a fi nu doar un observator extern, ci și un participant.
CIRCUL CA LOC DE ÎNTÂLNIRE
Punctul nostru de plecare este nevoia umană de a se întâlni în jurul a ceva comun.
Împărtășirea temerilor, speranțelor și a altor emoții primare poate fi ceva extrem de puternic dacă suntem de acord să nu depășim limitele subtile ale complicității.
Delicatețea devine un instrument esențial dacă vrem sa câștigăm încrederea spectatorilor. Scopul nostru este să-i invităm să împărtășească, și nu să-i forțăm să participe.
În acest sens, circul deschide un canal direct și adevărat de comunicare. În rădăcinile sale sunt cuprinse elementele esențiale pentru a accesa această ușă: încrederea, riscul, fragilitatea și autoironia.
Sâmbătă 8 iunie
Indagrara Calea Aurel Vlaicu nr 274 (curtea interioară) – ora 17 – Asociația ARTES – SILENT CEHOV. Povestea nespusă a celor trei surori – Proiectul „Silent Cehov” și-a propus să dezbată organicitatea sau, din contră, artificialitatea relației dintre actul artistic live (actor/performer) și arta video. Ca o practică recurentă a prezentului, artiștii și tehnologia dezvoltă un parteneriat stimulativ, în sens creativ, generând noi paradigme de gândire artistică, formule hibride și inovatoare. Asociația ARTES din Iași se poate revendica, în acest context, ca platformă de creație și cercetare ce își propune să investigheze particularitățile specifice interferenței dintre două discursuri artistice. Plecând de la piesa Trei Surori de A.P.Cehov, performance-ul a presupus initial o translare a cuvântului rostit spre expresia corporală și, ulterior, o relaționare aprofundată, de tip parteneriat, între narațiunea actoricească nonverbală și realitatea virtuală (video-mapping).
Teatrul de Marionete – ora 19 – Freiburger Schauspielschule / Experimentalbühne im E-Werk – “Die Strindberg Sonate” / “Sonata Strindberg” –
“Nu exista in literatura o comedie mai diabolica decat experientele sale maritale, dependenta sa de femei si oroarea sa fata de ele, venerarea si glorificarea monogamiei sacre a casatoriei si incapacitatea sa totala de a o suporta.” (Thomas Mann)
Opera literara si artistica a lui August Strindberg (1849 – 1912) este profund caracterizata de starea sa psihotica si de casatoriile sale esuate.
“Sonata Strindberg”, bazata pe romanul autobiografic al lui Strindberg “Plädoyer eines Irren” si pe romanul “Lieb’, Leid und Zeit” de Frida Uhl, examineaza scene din casniciile sale cu Siri van Essen si Frida Uhl ca posibile surse de inspiratie pentru capodopera sa “Domnisoara Julia”. Nebun, jucaus, pasional, extrovertit – un excurs in adancurile sufletului lui Strindberg.
Distributia: Simon Frädrich, Lennart Katz, Lissy Blume, Marie-Charlotte Bonfiglio
Concept, regie si scenografie: Grete Linz
Lumini: Lennart Katz
Acces de la 14 ani.
Durata spectacolului: 1h 15min – fara pauza
Agora (fostul mall Galeria) – ora 19 – Insectotropics -La Caputxeta Galàctica –
Ce s-ar întâmpla dacă Scufița Roșie ar decide să ignore sfaturile mamei ei, să se lase ghidată de intuiție și să se aventureze adânc în pădurea temerilor ei? Ce se întâmplă atunci când reacționăm împotriva normei stabilite? Ai însoțit vreodată pe cineva într-o călătorie de inițiere…?
„La Caputxeta Galàctica” este un spectacol scenic multimedia bazat pe cunoscuta poveste a Scufiței Roșii, oferind o viziune unică asupra acestei povești populare. Această piesă multidisciplinară explorează diverse moduri de exprimare artistică, combinându-le pentru a rezulta într-o formă expresivă nouă și originală care îi captivează pe spectatori. Spectacolul adună trei artiști video, doi pictori, un muzician și o actriță, care împreună creează un film „live” în așa fel încât publicul să se bucure atât de lucrarea finită – proiectată pe un ecran mare – cât și să vadă simultan procesul de realizare al acesteia
Club Flex – ora 22 – Asociația Risc Cultural – Sunt aici – „Sunt aici”- Un spectacol despre o Ea, prinsă în gânduri, revizuind toate greșelile și într-un final încercând să găsească liniștea și să accepte tot ce i s-a întâmplat. Textul scris de către cele două actrițe răscolește temerile, nemulțumirile și frustrările pe care le cunoaște oricine s-a întrebat măcar o dată: ”Ce fac când mă simt singur printre oameni? Ce fac când vreau să fug de mine? Ce fac când nu mă mai suport?”
Concept/ regie/ coregrafie: Gloria Mihail și Iarina Zidaru
Text: Iarina Zidaru și Gloria Mihail
Sound & light designe: Emy Guran
Durata: 50 min
Duminică 9 iunie
Galeria de artă Delta – ora 17 – Ana Trif – When I Said Let’s Get Wet I Didn’t Mean Tears (One Woman Show)-
Povestea pe care o spune When I Said Let’s Get Wet I Didn’t Mean Tears este o creație proprie cu caracter coming-of-age, o auto-ficțiune ce vorbește despre descoperirea sexualității feminine, a feminității-de-tranziție dintre adolescență și primii ani ai vieții de adult. Descrie câteva prime dăți din sfera romantică, utilizând o voce tânără, jucăușă, obiectivă și, accidental, comică. Pe măsură ce curge, narațiunea scoate la suprafață teme precum rușinea, confuzia, senzația de a nu te mai recunoaște, abuzul sexual. Contextul este, la nivel particular, punctul de întâlnire dintre clubbing scene-ul românesc și o dinamică
Humbert – Lolita, mărturisită din perspectiva Lolitei; la nivel macro – un patriarhat impredictibil.
Teatrul de Marionete – ora 19 – Aradi Kamaraszínház/ Tabán Táncegyüttes – “497” –
Spectacolul „497” este un spectacol de tip „performance” pentru teatrul de dans, prezentând calvarul a patru tineri din România folosind instrumente de dans dramatic. Potrivit poveștii, în 1908 patru muzicieni și dansatori din Buzău, sub conducerea lui Dumitru Dan, s-au înscris la concursul mondial de drumeție lansat de Touring Club de France. Călătorii au învățat cântece și dansuri populare românești și au început să cânte la instrumente muzicale pentru a-și câștiga existența, pe parcursul drumului lor interpretând propriul tezaur folcloric. În 1910, grupul și-a început călătoria, care a durat mai bine de zece ani, purtând portul popular românesc și folosind 497 de perechi de opinci. Creatorii au avut la dispoziție notițe, schițe și fragmente de jurnal, pentru a obține o perspectivă asupra unei călătorii provocatoare, adesea dramatice și tragice pe parcursul drumeției care a traversat continente. Drumeții au fost în captivitate, au participat la o recepție prezidențială, au avut un accident, dar s-au putut și distra în palatul unui celebru Maharaja indian, iar importanța de a urma drumul nemarcat a fost pusă sub semnul întrebării de nenumărate ori. Din cauza izbucnirii Primului Război Mondial și a inflației, valoarea premiului de 100.000 de franci a scăzut atât de mult, încât situația financiară a învingătorului (învingătorilor) a rămas neschimbată. Creatorii pun sub semnul întrebării rațiunea de a fi a societății de consum și a produselor globalizării.
Club Flex – ora 21- Ienou hub – LEGĂTURI DE SÂNGE – Legături de sânge
Adaptare la ”Crimes of the heart” de Beth Henley
Traducere și adaptare : Romanița Ionescu și Ana Ularu
Regia: Darko Huruială
Scenografie: Adrian Margărit
Distribuție:
Lenny Magrath: Karyna Florița
Meg Magrath: Simona Grîcleanu/ Diana Petec
Babe Botrelle: Corina Oprea
Barnette Lloyd: Alexandru Purcaru
Doc Porter: Andrei Stanciu
Charlie Hill: Matei Bunescu
Atunci când secrete ies la suprafață, cele trei surori Lenny, Meg și Babe își unesc forțele pentru a ține familia împreună. Obstacole precum frustrari ale copilariei, iubiri din trecut și chiar închisoarea nu sunt de ajuns pentru a pune piedică relației stranse a acestora.
O dramă despre iubirea necondiționată dintre surori.
Lasă un comentariu