Drumul dintre Nădlac şi Csanadopalota, construit cu fonduri europene, nu poate fi folosit în scopul pentru care a fost realizat pentru că România nu este în Spaţiul Schengen şi nu există punct de trece a frontierei.
Situaţia, care este una hilară, a ieşit în evidenţă cu prilejul conferinţei de închidere a proiectului transfrontalier româno-ungar „Realizarea drumului de legătură între oraşele Csanadpalota (Ungaria) – Nădlac (România)”, în valoare de peste 5,6 milioane de euro.
Proiectul a fost derulat pe durata a 18 luni, în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2014 de către Primăria oraşului Nădlac, în calitate de partener, împreună cu Compania Naţională pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Ungaria, în calitate de lider de proiect. El a vizat reabilitarea unui drum cunoscut de localnici de aproape două secole şi sub numele de „Drumul Paloţii”, care făcea legătura între cele două oraşe situate deoparte şi de alta a frontierei de stat româno-ungare. Drumul are 9,4 kilometri, din care 5,2 km pe teritoriul românesc şi 4,2 km pe teritorul ungar.
Valoarea totală a proiectului s-a ridicat la 5.638.346,56 de euro, din care 1,224.356 de euro a revenit părţii române, iar 4.413.990,56 de euro părţii maghiare.
„În cadrul lucrărilor, pe lângă operaţiunea de asfaltare în sine a drumului, s-au realizat şi rigole pluviale iar în porţiunea de drum ce străbate oraşul Nădlac (str.Vasile Lucaciu. n.red.) s-au realizat şi trotuare pe ambele părţi. Lucrarea este gata la ora actuală (mai sunt unele retuşări de finalizat la unele rigole şi porţiuni de acces). Pe drumul care leagă Nadlacul de oraşul Csanadpalota din Ungaria se poarte circula de ambele părţi, până la linia de frontieră, urmând ca în viitor să fie deschis aici şi un punct de frontieră care să funcţioneze cel puţin temporar, poate chiar mai devreme decât intrarea României în Spaţiul Schengen”, a spus, între altele, cu ocazia conferinţei de închidere a proiectului, Vasile Ciceac, primarul oraşului Nădlac.
Potrivit edilului celui mai vestic oraş românesc, odată cu darea lui în folosinţă, drumul va facilita realizarea unei mult mai bune legături între cetăţenii celor două ţări şi în special între cetăţenii din localităţile de pe graniţa comună, acesta fiind de fapt scopul esenţial al acestui amplu proiect. „Chiar dacă nu este deschis încă traficului tranfrontalier, drumul are o mare utilitate practică şi în acest stadiu, facilitând în mod deosebit circulaţia agricultorilor care au terenuri cultivate în respectiva zonă, respectiv circulaţia utilajelor agricole spre tarlalele cultivate şi de asemenea transportul producţiei de pe câmp”, a adăugat primarul Vasile Ciceac.
După cum a declarat Emil Mazuch, un localnic legat de istoria oraşului Nădlac, existenţa drumului de legătură dintre cele două oraşe îşi justifica utilitatea încă din vremuri străvechi. Până la Marea Unire din 1918, Nădlacul a fost centrul politico-administrativ al zonei, fiind chiar centru de plasă, Csanadpalota, la fel ca şi alte localităţi din Ungaria, fiindu-i subordonate. Şi, cum de la Şeitin la Nădlac terenul era mlăştinos, calea ferată care venea de la Arad se oprea la Pecica.
„Înainte de 1918, trenurile circulau de la Timişoara spre Sânicolaul Mare, treceau Mureşul spre Cenadul Unguresc (Magyarcsanad), după care calea ferată se bifurca spre Szeged şi respectiv Bekescsaba şi Arad. Astfel încât Drumul Paloţii era foarte important ca legătură rutieră între Nădlac şi Csanadpalota, dar nu numai”, a mai afirmat Emil Mazuch.
tipic romanesc
vom avea drum de 1 mil euro pt. a merge sa cersim la unguri (ne-am gasit cu cine sa ne infratim ) in loc sa acceseze bani europeni pt. locuri de munca la nadlacani , primarul acceseaza bani pt. tampenii care nu ajuta localnicii cu absolut nimic . Avem vechiul drum , acum si autostrada mai asta ne lipsea si nu mai spun ca circula pe el toate tractoarele care vin din camp …deja este plin de noroaie …vai si amar de noi si primarul nostru (sper ca dumnezeu nu doarme si sa nu bata cu bata ) !!!!!!!!!!!