În „Luna plină de teatru” consemnăm și prima premieră a acestui an, care va avea loc marți, 20 ianuarie, ora 19,00, la sala mare: spectacolul „Parcul”, de Botho Strauss, în regia lui Ștefan Iordănescu. „Parcul” lui Botho Straus este o reinterpretare – dacă doriți – a Visului unei nopți de vară, de William Shakespeare. În calitate de dramaturg al marelui regizor Peter Stein, atunci când acesta și-a propus să realizeze un spectacol după acest text shakespearian, l-a rugat pe Botho Strauss să îl retraducă și să îl adapteze noilor tendințe. Iar în urma acestei reinterpretări a textului a apărut, de fapt, un text nou. El are un filon principal din Visul unei nopți de vară, dar povestea „Parcului” ajunge, la un moment dat, în cu totul altă direcție față de textul lui Shakespeare. Există teme comune, dar sunt și aspecte care diferă în mod evident.
„Parcul” se relevă a fi un text foarte interesant. Folosește niște teme clasice, dar pe care le tratează în mod contemporan, iar acest tip de teatru propus – cel german al anilor 80, 90, 2000 – este foarte puțin practicat în spațiul nostru teatral, actorii arădeni fiind provocați să rezolve niște mijloace de teatru simbolost, dar și de teatru clasic, totodată, „Parcul” fiind un text postmodern, iar asta spune totul despre el: se folosește de fragmente, de stiluri diverse, așezate într-un ambalaj contemporan.
Dramaturg, nuvelist şi eseist, Botho Strauss s-a născut în 1944 la Naumburg (Germania). A studiat Istoria Teatrului German şi Sociologia la Cologne şi Munchen, dar nu şi-a finalizat niciodată dizertaţia sa despre Thomas Mann şi teatrul său. Pe perioada studiilor a lucrat la Munich Kammerspiele, iar între 1967 şi 1970 a fost critic şi editorialist al Theater heute (Teatrul azi). În perioada 1970 – 1975 a fost dramaturgul luiPeter Stein la West Berlin Schaubühne am Halleschen Ufer, iar după o primă experienţă cu o adaptare după un text de Gorki, pentru marele ecran, decide să se dedice total scrisului. În opera sa teoretică, Strauss dovedeşte o puternică influenţă a clasicilor Nietzsche, Heidegger, dar şi a lui Adorno, opinile sale fiind puternic anti-burgheze.
Opera sa, ca scriitor şi dramaturg (în sensul german al cuvântului) a fost recunoscută şi recompensată cu numeroase premii internaţionale, iar piesele sale sunt cele mai jucate texte în spaţiul teatral de expresie germană.
Cea de a doua reprezentație a acestui spectacol va avea loc joi, 22 ianuarie, ora 19,00.
Distribuţia:
Helen – Angela Petrean – Varjasi
Georg – Florin Covalciuc
Helma – Roxana Sabău – Nica
Wolf – Sorin Calotă
Titania – Adriana Ghiniţă
Oberon – Ovidiu Ghiniţă
Primul născut (Trufandaua) – Călin Stanciu
Curteanul (Ceremoniosul) – Constantin Florea
Cyprian – Ioan Peter
Băiatul negru – Cosmin Blaga
Fiul – Ionel Bulbuc
Decorul şi costumele – Dorotheea Iordănescu
Coordonator decor – Doru Păcurar
Mişcarea scenică – Maura Cosma
Muzica – Ildiko Fogarassy
Light design – Lucian Moga
Regia tehnică – Claudiu Oblea.
Lasă un comentariu