Primăria Municipiului Arad lucrează în prezent la actualizarea Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului prin intermediul unei firme specializate contractate în acest scop.
Este pentru prima dată în ultimii 26 de ani când se întâmplă acest lucru, PUG-ul cu care s-a lucrat până acum fiind prelungit fără să i se fi adus modificări. În cadrul conferinței de presă susținută luni, 20 martie, primarul municipiului Arad, Călin Bibarț a anunțat că noul PUG va fi operațional din 2024.
„Mă bucur că s-au făcut primii pași în direcția actualizării Planului Urbanistic General al Aradului. Am prezentat în mare propunerile ce s-au conturat. Vor urma mai multe etape de consultări, astfel încât până la toamnă să avem soluția de principiu. Apoi urmează o altă perioadă și mai lungă de avizări, care vor impune posibile modificări. Sperăm ca anul viitor să avem în sfârșit un PUG aprobat, un plan urbanistic general care dă direcțiile mari în dezvoltarea unui oraș și care până la urmă trebuie să fie pentru oraș și oameni și nu împotriva lor. De aceea ne-am dorit să promovăm ceea ce au propus experții astfel încât fiecare să vină cu idei, cu îmbunătățiri, totul cu un singur scop: un PUG valabil, aprobat, actual care să ajute la dezvoltarea Aradului”, a declarat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț.
Până la momentul aprobării formei finale a Planului Urbanistic General în Consiliul Local al Municipiului Arad, trebuie parcurse mai multe etape, toate extrem de importante.
„PUG -ul vorbește despre un viitor, unul pe care noi, în calitate de oameni maturi, îl propunem de fapt generațiilor viitoare. Facem acest lucru în deplină cunoștință de cauză și cu responsabilitate. Avem mai multe etape: mai întâi consultări interne cu structurile de specialitate să vedem dacă toate proiectele sunt așezate așa cum trebuie, apoi consultări sectoriale cu profesioniști din mediul de afaceri, mediul cultural, pentru a vedea dacă strategiile care au fost analizate și cărora li s-au găsit răspunsuri acum, sunt cele adecvate. Abia apoi urmează momentul dezbaterii cu toți cetățenii. Fiecare cetățean va avea acces la aceste documente, astfel că vom putea avea discuții deschise și vom vedea în fiecare colțișor ce anume trebuie pus. Când toate acestea vor fi parcurse ajungem în fața CLM, aprobăm soluția de principiu și cu această soluție mergem la avizatorii locali și naționali. După obținerea tuturor avizelor, revenim în fața CLM. Odată aprobat, el devine operațional și putem emite acte de autoritate”, a punctat arhitectul șef al Aradului, Emilian Sorin Ciurariu.
Din analiza sistematică a situației existente în Arad a reieșit că sunt câteva obiective majore de care Aradul ar avea nevoie: reconfigurarea structurii majore de circulație, prin crearea unor inele menite să decongestioneze traficul din zona centrală a municipiului, navigabilitate Mureșului atât în scop economic cât și turistic, precum și inființarea unor instituții publice.
„Am avut marea supriză să descopăr că Aradul are niște potențiale unice în zona de Vest a țării. Cetatea Aradului și Mureșul reprezintă chestiuni cu caracter unicat, pe care dacă Aradul știe să și le dezvolte, va avea o altă față comparativ cu celelalte două orașe, Oradea și Timisoara, cu care Aradul concurează, ceea ce nu este în regulă. Eu cred că are o identitate suficient de puternică, încât să și-o dezvolte fără să aibă nevoie de concurență. Cred că exact aceste obiecte pe care noi le-am propus în cadrul PUG-ului, reușesc să aducă în valoare potențialul Aradului. Este foarte important ca aceste aspecte să fie conștientizate, unul dintre ele este navigabilitatea Mureșului, care ține de cultura europeană și care trebuie să fie constientizat la nivel național. Cred că Aradul merită să joace această carte. Din toate analizele pe care noi le-am făcut, a reieșit nevoia a două obiective majore. Aradul nu are un campus universitar compact și nu are institut de cercetare la nivel local sau național, obligatorii prin lege. Acest amplasament pe care noi l-am găsit se pliază peste nevoile Aradului, iar cealaltă componentă pe partea de sănătate, a reieșit dintr-o lipsă a numărului de paturi necesare la nivelul municipiului, care să deservească atât județul, cât și municipiul. Aradul are un potențial complex, care ar trebui să fie o poartă industrială, cosmopolită de pe Mureș. El este poartă atât din punct de vedere al primului municipiu de acces pe autostradă în România. El ar putea fi poartă pe calea navigabilă a Mureșului, pe partea de căi ferate împreună cu orașul Curtici, pe partea de aeroport sau pe partea industrială, pentru că vocația istorică industrială a Aradului este foarte bine cunoscută și nu ar trebui să și-o piardă ci să și-o dezvolte într-o manieră actualizată din punct de vedere a tehnologiei. Este o poartă cosmopolită, pentru că multiculturalitatea arădeană este foarte veche și ține de identitatea locală, inclusiv faptul că este sediu episcopal. Nu toate orașele au un sediu episcopal în cadrul lor. Locația Mureșului a făcut ca și Aradul să apară pe această locație. Acest curs al Mureșului are un potențial de dezvoltare deosebit: navigație, turism, agrement și așa mai departe. Aradul poate să și le dezvolte fără niciun fel de concurență cu alte orașe din zona de vest”, a detaliat arh. Cătălin Hancheș, șef proiect în cadrul S.C. Iceberg S.R.L Timișoara.
Lasă un comentariu