Orașele resimt cel mai puternic impactul negativ al încălzirii climatice. Confortul pe timp de vară a populației urbane este din ce în ce mai compromis, iar scenariile viitoare de schimbări climatice nu sunt deloc încurajatoare.
În aceste condiții orice zonă verde urbană, nou creată, care înlocuiește o zonă sterilă, de acoperiș, de pietriș sau de asfalt, contribuie la o scădere a temperaturilor înregistrate în oraș.
Din dorința de a diminua disconfortul termic al locuitorilor, Primăria Municipiului Arad are în vedere implementarea unui proiect de reconversie a spațiului dintre liniile de tramvai în zonă verde, pentru început pe o suprafață de 300 mp.
Înverzirea unei linii de cale ferată din mediul urban constă în instalarea unui strat vegetal compus din gazon, ierburi sau alte tipuri de plante instalate lângă și între șinele de cale ferată ușoară. Cele mai răspândite forme de vegetație utilizate în ecologizarea liniilor de tramvai pot fi diferite specii de iarbă și gazon sau folosirea sedum-ului, varietate de specii ale familiei Crassulaceae, cunoscută și sub denumirea de „iarbă grasă”
Efectele și beneficiile liniilor verzi
Efecte benefice mediului înconjurător, eficiență economică, îmbunătățirea design-ului urban sunt numai câteva dintre avantajele extrem de valoroase ale liniilor verzi, mai ales în mediile urbane aglomerate. Ecologizarea unei linii duble de 2 km creează un spațiu verde de 10.000 m². Retenția apelor pluviale
Sistemele de vegetație din zona liniilor de tramvai stochează apa pluvială până la saturație. Apa meteorică suplimentară ajunge în sistemul de canalizare, respectiv în pânza freatică. Precipitațiile stocate sunt redate în atmosferă, în mare parte, prin evaporare (din sol) și prin transpirație (din plante). Liniile verzi de cale ferată acoperite doar cu rulou de sedum permit o retenție de 50% a precipitațiilor, în timp ce spațiile acoperite cu gazon permit o retenție de 70% a precipitațiilor. Stratificația complexă instalată, acoperită cu sedum, prin straturile speciale de retenție de apă, este capabilă să absoarbă întreaga cantitate de apă acumulată între liniile de tramvai în urma unor precipitații semnificative din punct de vedere cantitativ.
Ameliorarea climatului urban prin evaporarea umidității de pe linia verde de tramvai
Plantele și solul evaporă apa, ceea ce determină răcirea prin evaporare. Mai mult decât atât, solul este protejat de radiațiile directe. Spre deosebire de materiale precum betonul ori asfaltul, zonele verzi nu se supraîncălzesc în timpul zilei și se răcesc mult mai rapid.
Reducerea temperaturii pe șine
În urma mai multor teste, s-a dovedit potențialul de echilibrare a temperaturii din jurul sistemelor de vegetație instalate pe liniile de tramvai. Acest fapt poate fi atribuit evaporării apei din plante și sol, cu efect de răcire și scăderea gradientului de temperatură de-a lungul șinelor. Efectul este deosebit de important pe timpul verii, atunci când zonele fără vegetație (cum ar fi șinele balastate) se încălzesc excesiv din cauza absorbției ridicate de căldură (culoare, suprafață), în special în condițiile meteorologice cu un grad înalt de radiații.
Absorbția și reținerea poluanților prin ecologizarea căilor de tramvai
Una dintre problemele principale ale orașelor este poluarea aerului cu particule și diverse materiale în suspensie.
În funcție de condițiile locale și de tipologia ansamblelor, sistemele de vegetație instalate pe liniile de tramvai pot contribui la atenuarea prafului fin. Prin asimilarea de particule, pistele verzi ar putea reduce la nivel local concentrația de substanțe nocive. Acest efect se aplică, mai de grabă, în cazul liniilor de tramvai intercalate de plante de sedum, având o mai mare acoperire vegetativă, o depunere sporită pe suprafață și o înălțime neregulată a plantei.
Potențialul pistelor verzi de atenuare a poluării fonice
Zgomotul și forfota sunt provocări majore în zonele urbane. Nivelul de emisie sonoră de pe calea tramvaiului este în strânsă legătură cu nivelul de întreținere a șinelor și a roților, de construcția și viteza cu care se deplasează tramvaiele, precum și de capacitatea de absorbție fonică a spațiilor din imprejurimi. Pistele verzi sunt adevărate bariere în propagarea sunetului.
Urbanism și linii de tramvai estetice
Un avantaj considerabil al șinelor verzi este îmbunătățirea evidentă a efectului estetic în comparație cu șinele cu balast sau beton, fapt valabil mai ales în zonele urbane cu puțină verdeață. Astfel, acolo unde nu există nicio variantă alternativă la zonele cu vegetație, apar noi perimetre care aduc natura mai aproape de oameni.
Lasă un comentariu