Autoritățile de la București au demarat procedurile pentru schimbarea cărților de identitate ale cetățenilor români.
Reglementările propuse vizează asigurarea premiselor necesare punerii în circulație a unui nou document de identificare, electronic, care să asigure cetățenilor garanții suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.
Cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI), în sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică. Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacțiunii cu autoritățile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.
Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidenţa persoanelor și actele de identitate ale cetăţenilor români este supus dezbaterii publice de către Ministerul Afacerilor Interne.
Textul proiectului este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet a instituţiei, www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională, precum şi la Centrul de Relaţii cu Publicul al M.A.I., din Piaţa Revoluţiei nr. 1 A, sector 1, Bucureşti.
Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt aşteptate pe adresa de e-mail: dgj_transparenta@mai.gov.ro, în termen de 10 zile, începând cu ziua următoare postării pe site-ul MAI.
De remarcat, că proiectul prevede posibilitatea obținerii unei cărţi de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate. Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.
Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă:
a) datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Odată cu noul card de identitate vor dispărea cardurile de sănătate. Datele de pe cardul de sănătate vor fi preluate pe cip-ul cardului de identitate digital emis de MAI.
He,he, siguuuur, „putem refuza”, asa cum evreii din Germania puteau refuza sa poarte steaua galbena in piept(?!), intrebarea e cat vom putea refuza, si cum vor fi tratati cetatenii care refuza cipul, cat de democratic e sa imparti cetatenii in doua categorii, etc, etc.OK, refuzam TOTI, e bine asa? Sigur ca nu…
Parca romanii nu stiu sa arda porcaria de cip, cu un cuart de bricheta, o scanteie, si s-a dus pe copca…dupa aia „Nu stiu, dom`le…eu l-am tinut in portofel”.End of story.