Controlori de trafic aerian din Arad, acuzați că au pus în pericol viața pasagerilor! Cum se apără ROMATSA

Controlori de trafic aerian din Arad, acuzați că au pus în pericol viața pasagerilor! Cum se apără ROMATSA

Controlorii de trafic aerian din Arad care au fost de serviciu în data de 24 iunie 2023 au fost acuzați de compania Dan Air că au pus în pericol viața unor pasageri.

Potrivit companiei, aceștia nu au dat prioritate la aterizare pe aeroportul din Brașov unei aeronave a Dan Air care venea de la Madrid, în condiții de vreme neprielnică.

„Să ne reamintim de zborul TAROM 3107 https://ro.wikipedia.org/wiki/Zborul_3107_al_TAROM care era să coste viața pasagerilor, tot din incompetența ROMATSA unde o aeronavă s-a lovit de o mașină pe pistă, în timpul decolării pentru că Romatsa R.A nu s-a asigurat că pista era liberă. Astăzi au dovedit încă o dată că sunt incompetenți și nu au niciun fel de respect la adresa pasagerilor, singurul motiv fiind că aceștia au ales să călătorească cu DAN AIR și au ales să susțină o companie românească și nu alte interese străine.

Astăzi, 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei DAN AIR, i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.

Controlori de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor DAN AIR cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări.

Aeronava DAN AIR călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14:00, cu o întârziere de 1 ora și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.

Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18:20 care a fost modificată pentru ora 18:30 deoarece aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.

DAN AIR monitoriza cu îngrijorare situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19:00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea. Prin urmare, echipa DAN AIR s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, KRONAERO, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov în așa fel încât atât DAN AIR cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA.

Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care nu numai că era optimă dar era și singura legală și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei dar și materialul explicativ al reglementării care spune că «o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare».

Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile.

Deși la Arad monitorizeaza doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava DAN AIR să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță.

Aeronava DAN AIR a aterizat la Brașov în final la ora 18:48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice.

Aeroportul Brașov s-a închis la ora 19:00 iar aeronava DAN AIR care trebuia să-și continue călătoria către București cu 71 de pasageri la bord a rămas blocată pe aeroportul brașovean și vor fi transferați cu autocarul la București, este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme din cauza faptului ca ROMATSA nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00.

Ne cerem scuze pasagerilor pentru cele întâmplate și pentru inconvenientele create de circumstanțe care sunt în afara controlului rezonabil al companiei DAN AIR și dorim să menționam ca toți pasagerii ar fi ajuns la destinație dacă ROMATSA nu ar fi îngreunat intenționat situația”, afirmă reprezentanții companiei Dan Air.

Ce spune ROMATSA

În replică, ROMATSA a ținut să facă următoarele precizări:

„ROMATSA asigură controlul traficului aerian pentru 2.500-3.000 de aeronave, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene

Ca urmare a noilor acuzații aduse de o companie aeriană la adresa ROMATSA și a controlorilor de trafic aerian, pentru o corectă și completă informare a publicului facem următoarele precizări:

În nici un moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.

Aeronava care se pregătea de decolare avea slot la aterizare și conform normativelor europene este prioritară asigurarea decolării cu minim de întârziere. Conform AMC8 ATS.TR.210(c)(2)(i), turnul de control nu ar trebui să permită unei aeronave aflată în procedura de aterizare să treacă pragul pistei la apropierea sa finală până când: aeronava care pleacă a traversat capătul pistei în uz sau a început un viraj sau toate aeronavele de aterizare anterioare au eliberat pista aflată în uz. În cazul în care aeronava care decola ar fi avut o situație de urgență (cedare de motor, presurizare) și ar fi necesitat întoarcerea la Brașov nu s-ar fi putut asigura eșalonarea cu aeronava Dan Air daca i s-ar fi aprobat începerea apropierii la același aerodrom.

Referința din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373 este incompletă și scoasă din context. AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 nu se încadra în niciuna din aceste situații, iar citatul din comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație cum poate fi implementat ce se regăsește în AMC, nu o reglementare de sine stătătoare.

Dacă aeronava Dan Air ar fi fost într-o situație critică, avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.

ROMATSA e certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/373 și supusă auditurilor periodice de siguranță. De altfel, conform monitorizărilor la nivel european, prin activitatea sa ROMATSA este la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE.

Zilnic, controlorii de trafic ai ROMATSA asigură condiții de siguranță pentru 2500-3000 de aeronave, fără nici un fel de incidente și fără întârzieri care le pot fi imputabile”.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.