Strategia de dezvoltare continuă a lanțului scurt

Strategia de dezvoltare continuă a lanțului scurt

Lanțurile scurte de aprovizionare au câștigat teren în ultimii ani ca model sustenabil în sectorul agroalimentar. Implementarea cu succes a acestui concept necesită însă o strategie dinamică și adaptabilă.

Pilonii strategici pentru dezvoltare continuă

1. Construirea relațiilor de încredere

Proiectul „Dezvoltarea pieței locale din zona localității Pecica, județul Arad, bazată exclusiv pe integrarea lanțurilor scurte de aprovizionare cu produce procesate din carne”, implementat de Primăria Pecica în parteneriat cu Asociația Producătorilor de Produse Tradiționale Arădeanca (APPTA), Ghiță Măcelaru de la Pecica și Gladis Stefan II a evidențiat faptul că succesul depinde în primul rând de stabilirea unor relații solide între producători și consumatori. Inițial, fermierii exprimau scepticism față de vânzările directe.

2. Infrastructură adaptată nevoilor locale

Investiția s-a dovedit esențială, permițând reducerea costurilor de transport, standardizarea calității produselor, gestionarea eficientă a comenzilor.

3. Educație continuă

Programul de formare a inclus ateliere de marketing digital pentru producători și sesiuni de conștientizare pentru consumatori.

Dacă vorbim despre lecțiile cheie ale acestui proiect european, nu putem să nu amintim următorul fapt: comunicarea este la fel de importantă ca și calitatea. Totodată, tehnologia simplifică, dar nu înlocuiește. Platforma digitală a crescut eficiența, dar piețele fizice rămân cruciale pentru construirea relațiilor. Cel mai bun rezultat poate fi obținut prin combinarea ambelor abordări.

Acum, că baza scurtării lanțurilor de aprovizionare a fost pusă la Pecica, există și unele recomandări pentru viitor. Poate că cea mai importantă este extinderea graduală, pe principiul „mai degrabă consolidarea în zona actuală decât expansiunea prea rapidă”. Totodată, se remarcă necesitatea continuării investițiilor în brandul comunitar. În plus, producătorii trebuie să implementeze un sistem de feedback în timp real de la toți participanții.

Proiectul a demonstrat că lanțurile scurte de aprovizionare nu sunt doar o alternativă, ci pot deveni modelul dominant. Cheia succesului constă în abordarea integrată care combină tradiția cu inovația, relațiile umane cu eficiența tehnologică.

Proiectul „Dezvoltarea pieței locale din zona localității Pecica, județul Arad, bazată exclusiv pe integrarea lanțurilor scurte de aprovizionare cu produce procesate din carne” este finanțat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) și are o valoare totală de 206.351,00 euro, din care finanţare publică prin PNDR – 170.042 euro și cofinanţarea privată a beneficiarului – 36.309 euro, are parte deja de un contract de finanțare, identificat cu numărul C1640000E012150200247. Perioada de implementare este cuprinsă între 03.08.2023 și 30.09.2025.

Orașul Pecica este lider de proiect, iar partenerii sunt Asociația Producătorilor de Produse Tradiționale Arădeanca (APPTA), Ghiță Măcelaru de la Pecica, Gladis Stefan II.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.