Guvernul a modificat, printr-o ordonanță de urgență, Legea nr. 344/2006 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, în scopul introducerii unor reglementări specifice referitoare la detașarea cetățenilor români în alte state din Uniunea Europeană.
De menționat, că până în prezent, în ceea ce privește detașarea muncitorilor pe teritoriul altor state ale UE, nu exista o reglementare specifică. Singura instituție similară este cea a detașării reglementate de Codul Muncii, însă, în lipsa unei reglementări mai detaliate, detașarea transfrontalieră era interpretată și aplicată în mod diferit de angajatori.
Astfel, conform noilor reglementări, salariaţii detaşaţi de pe teritoriul României în cadrul prestării de servicii transnaţionale beneficiază, indiferent de legea aplicabilă raportului de muncă, de condiţiile de muncă stabilite prin acte cu putere de lege, acte administrative prin convenţii colective sau sentinţe arbitrale de generală aplicare valabile în statul membru pe teritoriul căruia sunt executate lucrările, cu privire la:
– durata maximă a timpului de muncă şi durata minimă a repausului periodic;
– durata minimă a concediilor anuale plătite;
– salariul minim, inclusiv compensarea sau plata muncii suplimentare;
– condiţiile de punere la dispoziţie a salariaţilor, în special de către agenţii de muncă temporară;
– sănătatea şi securitatea în muncă; – măsurile de protecţie aplicabile condiţiilor de muncă pentru femeile însărcinate sau pentru cele care au născut recent, precum şi pentru copii şi tineri;
– egalitatea de tratament dintre bărbaţi şi femei, precum şi alte dispoziţii în materie de nediscriminare.
De asemenea, actul normativ definește în ce condiții se aplică instituția detașării salariaților români în alte state din Uniunea Europeană și explicitează termeni precum „salariat detașat pe teritoriul României“ și „salariat detașat de pe teritoriul României”, „cheltuieli generale de detașare“, „indemnizație specifică detașarii“. Noile reglementări definesc și noțiunea de salariu minim astfel:
– salariul minim aplicabil pe teritoriul României pentru salariatul detașat pe teritoriul României;
– salariul minim aplicabil pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau pe teritoriul Confederației Elvețiene, pentru salariatul detașat de pe teritoriul României.
O altă prevedere a actului normativ vizează salariații care efectuează operațiuni de transport internațional. Potrivit actului normativ, personalului angajatorilor stabiliţi pe teritoriul României, care efectuează operaţiuni de transport internaţional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene și care nu se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 344/2006, i se aplică prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare [care definesc delegarea ca fiind exercitarea temporară, din dispoziţia angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuţiilor de serviciu în afara locului său de muncă] şi beneficiază de drepturile prevăzute la art. 44 alin. (2) din acelaşi act normativ [referitoare la plata pentru salariatul delegat a cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare, în condiţiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil].
Prevederile acestui act normativ nu limitează aplicarea condiţiilor de muncă mai favorabile pentru salariaţii detaşaţi în România, precum și pentru salariații detașați din România într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elvețiană.
Super