O bicicletă din lemn realizată de un arădean ar putea intra în Cartea Recordurilor.
Inginerul Dan Sobol a finalizat o lucrare de excepție: cea mai ușoară bicicletă de lemn din lume – 2.924 de grame, la câteva grame de recordul mondial al germanului Gunter Mai cu bicicleta lui de carbon și epox.
„Primele biciclete, ca și primele automobile, vapoare, avioane, au fost din lemn. Prea repede și doar din motive consumiste, s-a înlocuit frumosul lemn cu oțelul și apoi cu aluminiul. Acum și mai grav, am introdus în construcția bicicletelor compozitul anorganic: fibra de sticlă, de carbon, impregnate cu rășini din cele mai toxice. Acestea sunt și vor fi o mare provocare când se pune problema reciclării deșeurilor din procesul tehnologic, respectiv al produselor ieșite din uz. Dar atunci când oamenii vor înțelege deplin, vor reveni la ancestralul lemn. Căci ne vom întoarce tot mai mult, tot mai accelerat la materialele de’nceput”, afirmă Dan Sobol (foto).
„Eu am făcut o avanpremieră, un preludiu, o introducere la ceea ce va fi. Previzionez viitorul. Bicicletele din lemn sunt doar o parte din preocupările mele constructive, meșteșugărești. Mi-ar place să-mi fac o canoie, un velier, un aparat de zbor ultraușor. Dar o iau mai molcom, că-s doară din Ardeal. Am de terminat ceva acareturi pe lângă casă, apoi atelierul potrivit pe care orice meșter trebuie să-l aibe. Cu bicicletele a fost simplu: am valorificat o idee mai veche din liceu, am studiat și m-am documentat pe problemă, am făcut de probă un model, am depus cereri de brevet, și apoi m-am pus pe treabă. Condițiile de lucru au fost modeste, am lucrat pe unde am putut – în mansardă sau în pivniță, după vreme – ca în final să obțin o serie de modele potrivite scopului. Esența a fost lemnul. Am vrut să scot tot ce se putea din performanțele și frumusețea acestui material minunat. Am folosit ce aveam prin rezerve, unele adunate de zeci de ani, am mai cumpărat câteva foi de placaj, și iată rezultatul. Dintr-o ambiție, din dorința de a demonstra că se poate, am finalizat o lucrare de excepție: cea mai ușoară bicicletă de lemn din lume – 2.924 de grame, la câteva grame de recordul mondial al germanului Gunter Mai cu bicicleta lui de carbon și epox. Precizez: bicicletă care a fost dezmembrată și vândută pe bucăți. Deci, nu mai există. Cea mai ușoară bicicletă ecologică din lume – căci am folosit doar adeziv eco pe bază de apă(tip aracet, produs la Arad, cu certificat UE); Cea mai ușoară roată spate cu diametru de 612mm la 554g cu tot cu butuc și umplutura de rulare(ce urmează a fi acoperită cu un film de textil și cauciuc eco); Probabil(!), cel mai ușor șezut+tijă – total 108g; Cât de curând doresc să fac o roată față super ușoară – undeva în jur de 300g și o furcă față nouă; așa este posibil să bat recordul mondial absolut la biciclete. Dar cel mai important dintre toate: Cel mai ușor, mai performant, mai fiabil sistem de transmisie pentru biciclete, având cutie de viteze cu un disponibil de 48 de trepte în trei registre de selecție în curs de brevetare, proiectată cu schimbare electronic/wirles a vitezelor și cu integrarea ambreajului, a frânei și a unui eventual motor electric auxiliar, toate incluse în aceeași cutie, în aceeași incintă”, declară inginerul Dan Sobol.
„Conceptul general dar și varianta de record, cea realizată acum, presupun un cadru modular simplificat, standardizat, ce poate fi prelucrat pe CNC din oțel, aluminiu sau orice aliaj dar și din mase plastice, ce include și încorporează cutia de viteză cu brevet de invenție. Transmisia este cu cardan realizat din lemn de bambus, iar jumătate din pinioanele cutiei de viteză sunt și ele din lemn. Se pretează la cursele de velodrom, la cele de contratimp, dar și la dezvoltări viitoare. Căci mai am pe planșetă o minibicicletă pliabilă de oraș și un triciclu din categoria «dorsală»”, precizează Dan Sobol.
Lasă un comentariu