Zeci de trasee turistice din județul Arad au fost omologate, în urma unui amplu proiect de reabilitare.
Ca urmare a demarării unui amplu proiect de reabilitare a traseelor turistice montane din județul Arad, Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo Arad, serviciu de interes județean aflat în subordinea Consiliului Județean Arad, a propus în anul 2017 omologarea a 29 trasee turistice din arealul Munților Zarand, Codru-Moma și Bihor (Muntele Găina). Traseele sunt destinate amatorilor de drumeții montane și mountainbike.
Astfel, pe parcursul anilor 2013-2017, personalul, voluntarii și colaboratorii Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Arad au reabilitat cele 29 trasee, care însumează cca. 330 de km, prin refacerea semnelor de marcaj, montarea de indicatoare de direcție și de panouri informative.
La refacerea semnelor de marcaj, conform normelor privind amenajarea traseelor turistice montane, pentru a facilita orientarea turiștilor pe timp de noapte au fost utilizate materiale reflectorizante. Pentru a ușura orientarea turiștilor au mai fost instalate 18 panouri informative și cca. 150 de stâlpi cu indicatoare direcționale și semne de marcaj. Stâlpii cu indicatoare au fost instalați la intrările în trasee, cât și în intersecțile de pe parcursul acestora. Acestea conțin informații despre direcția de mers, distanță și timpul necesar parcurgerii acestora. De asemenea pe indicatoare au fost incluse și pictograme cu recomandări pentru drumeție și mountainbike. Pentru orientarea în teren, la intrarea în traseele care pornesc din Păuliș, Radna, Conop, Halta Nadăș, Debela Gora, Bârzava, Tauț, Văsoaia, Petriș, Roșia Nouă, Hășmaș, Dezna, Moneasa, Hălmagiu și Muntele Găina au fost montate panouri informative cu hărțile zonei, iar în Stațiunea Moneasa au mai fost instalate panouri informative la monumentul Cazaran Gyula și în cariera de marmoră roșie.
Traseele omologate de Ministerului Turismului:
Munții Zărand – sectorul vestic:
1) Păuliș – Vf. Capra (Creasta Principală a Munților Zărand);
2) Radna – Creasta Radnei – Vf. Crucea Țiganului – Creasta Principală a Munților Zărand;
Munții Zărand – sectorul central :
1) Conop – Valea Conopului – Creasta Principală – Sălaşele Nadăşului;
2) Conop – Creasta Conopului – Creasta Principală – Debela Gora;
3) Baraj Tauţ – Văsoaia;
4) Baraj Taut – Minişel – Văsoaia;
5) Baraj Tauț – Nadăș – Sălașele Nadășului – Debela Gora;
6) Halta Nadăş – Valea Nadăşului – Debela Gora;
7) Bârzava – Creasta Principală (sub Vf. Cioaca Popii);
8) Bârzava – Creasta Principală (sub Vf. Conceşti);
9) Bârzava – Creasta Principală – Văsoaia;
10) Circuitul Sălaşelor Ţărăneşti;
Munții Zărand – sectorul estic:
1) Creasta Principală a Munților Zărand sectorul cuprins între Cota 0 (Km 0 Creasta Principală) – Vf. Ianăș – Vf. Cucuietu – Vf. Omeag – Vf. Tufari;
2) DN7/E68 – Petriș – Corbești – Roșia Nouă – Obârșia – Creasta Principală a Munților Zărand (Cota 0);
3) Roșia Nouă – Creasta Principală a Munților Zărand (Vf. Tufari 662 m);
4) Brazii – Vf. Pleșu (Creasta Principală a Munților Zărand);
Munții Codru-Moma:
1) Moneasa – Ruinele Cuptorului de Topit Fier – Cariera de Marmoră;
2) Hășmaș – Valea Hășmaș – Vf. Pleșu (Creasta Principală a Munților Codru-Moma);
3) Dezna – Ruinele Cetății Dezna;
4) Moneasa – Valea Megheș – Platoul Tinoasa – Cabana Gaudeamus – Moneasa;
5) Moneasa – Culmea Feredeu – Cabana Gaudeamus – Vf. Izoiu;
6) Culmea Feredeu – Platoul Tinoasa – Creasta Principală;
7) Moneasa – Valea Boroaia – Valea Bârlogel – Creasta Principală;
8) Moneasa – Valea Lungă – Creasta Principală;
9) Moneasa – Culmea Zelea Neagră – Valea Lungă – Moneasa;
10) Moneasa – Culmea Zelea Neagră – Creasta Principală;
11) Moneasa – Peștera Liliecilor;
12) Valea Megheș – Peșterile Viezuroiu.
Munții Bihor (Muntele Găina):
1) Gara Hălmagiu – Hălmăgel – Culmea Găinii – Muntele Găina.
Atenționare! Din cauza condițiilor meteo sau a exploatărilor forestiere, unele trasee sau porțiuni din traseele turistice pot deveni impracticabile pentru parcurgerea acestora, în special cu bicicletele.
În urma furtunii violente din după-masa zilei de 17 septembrie 2017, sute de arbori au fost doborâți de vânt pe traseele turistice montane din județ, în special pe cele din zona Stațiunii Moneasa, Munții Codru-Moma (com. Moneasa și Dezna). Ca urmare a furtunii toate traseele din zonă au devenit impracticabile, în momentul de față necesitând ample acțiuni de reamenajare (refacerea semnelor de marcaj și a indicatoarelor deteriorate). Reamenajarea nu poate fi începută însă fără degajarea traseelor de masa lemnoasă doborâtă de vânt, sarcină aflată în atribuția Ocolului Silvic. Până la degajarea arborilor de pe trasee, pentru a evita riscul de accidentare și rătăcire, majoritatea traseelor turistice montane din zonă au fost închise!
În acest moment în zona Munților Codru-Moma mai sunt accesibile doar următoare traseele turistice:
1) Hășmaș – Valea Hășmaș – Vf. Pleșu (Creasta Principală a Munților Codru-Moma);
2) Dezna – Ruinele Cetății Dezna;
3) Moneasa – Valea Megheș – Platoul Tinoasa – Cabana Gaudeamus – Moneasa;
4) Moneasa – Valea Lungă – Creasta Principală;
5) Culmea Feredeu – Platoul Tinoasa – Creasta Principală.
În anul 2018, Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo Arad va continua lucrările de amenajare și de întreținere a traseelor turistice din Munții Zărandului, Codru-Moma și zona Muntele Găina, astfel încât turiștii să aibă parte de drumeții cât mai plăcute în condiții de siguranță.
Echipele salvamont, singurele structuri abilitate legal, pregătite şi dotate să intervină pentru salvarea persoanelor accidentate în zona montană, pot fi alertate prin sistemul unic de urgenţă 112, iar absolut orice informaţii despre zona montană se pot obţine prin intermediul Dispeceratului Naţional Salvamont (0725826668) sau de pe aplicaţia SALVAMONT pentru telefoanele mobile.
Lasă un comentariu