SEMNAL DE ALARMĂ/ Agonia lentă a muzicienilor din filarmonica arădeană

SEMNAL DE ALARMĂ/ Agonia lentă a muzicienilor din filarmonica arădeană

Cu 120 de ani în urmă, cetățenii județului Arad și-au dorit o filarmonică. După 20 de ani, respectiv acum 100 de ani, s-a construit Palatul Cultural. Că a avut una din cele mai bune săli de concert din Europa, că pe scena acestui lăcaș de cultură au cântat nume mari ale lumii, că orchestra a fost și ar fi rămas una dintre cele mai bune din Europa dacă… Acum, după 100 de ani, starea Filarmonicii este departe de fastul de altadată.
Avem un simulacru de orchestră, cu compartimente întregi lipsă, nu avem angajați, nici un clarinetist sau oboist. Un singur fagot, un singur corn. Unele dintre concerte – și aşa puține – se desfășoară cu voci lipsă. Corul a rămas cu doar cinci coriste la partitura de alto, când în vremurile bune era constituit din 32 de persoane. Programele sunt consistente, nu negăm, dar cu oameni tracasați şi epuizați, care sunt obligați să facă față abuzurilor interminabile ale conducerii, precum lipsa de comunicare, favoritismele, supradimensionarea programului. Toate acestea nu pot decât să îi determine pe angajaţi să intre în depresii sau să iasă la pensie. Șansa tineretul este să plece la alte instituții, aici tinerii realizând că nu au nici o perspectivă.
Filarmonica din Arad pare a fi trasă pe linie moartă și lăsată să se stingă, puțin câte puțin, din așa zise cauze „naturale”. Angajări nu se mai fac, cu toate că cele două formații au numărul de personal cel mai redus din țară. Totuși, s-au achiziționat rânduri de costume, instrumente, chiar şi un Mercedes. Nimeni nu și-a pus problema cine să le îmbrace, cine să cânte sau cine va umple Mercedesul spre spectacole inexistente. Și, totuși, vrem să fim Capitală Culturală Europeană. Oare cu cea mai mică orchestră și cel mai redus cor din țară, fără prezenţe internaționale, fără înregistrări sau proiecte transfrontaliere credeți că se poate?
„Am aflat din presă că se dorește înființarea unui nou centru cultural al municipiului, unde vor fi puse la bătaie 25 de posturi. Nu este un lucru rău, dar ne întrebăm, la Filarmonică nu se gândește nimeni?”, se întreabă retoric Mihai Dogaru.
Nimeni nu se gândește că, încă de la începuturi, Filarmonica a asigurat prestații artistice în municipiu și județ. Astăzi, toate proiectele artistice sunt dirijate spre entități măsluite, cu spectacole însăilate, mai marii urbei preferând să dea adevărații slujitori ai muzicii deoparte.
Ca să se pună colacul peste pupăză, din lipsă de idei și din dorința de a dezbina, mai marii Filarmonicii au inventat – atenţie! – studiul individual în grup, în incinta Filarmonicii.
Spațiile sunt total neadecvate, culoare de trecere spre scenă de aproximativ 1 metru pe 1,5 metri pentru repetiția de la harpă, care nu are loc nici măcar înclinată, iar pentru restul instrumentiștilor existând biblioteca sau vestiarul unde, între 6 și 10 muzicieni, cu instrumente diferite, sunt nevoiți să repete timp de 4 ore pe zi, sau li se va tăia din salariu. Această modalitate nu face decât să atenteze la integritatea fizică și psihică a muzicianului. Despre poluarea fonică nu vorbește nimeni. O soprană ajunge la 114 decibeli în timp ce urechea umană poate suporta 87 decibeli fără a fi afectată. Un spațiu restrâns nu permite o repetiție fără a fi afectat auzul sopranei. Fără condiții cât de cât umane, repetiția va fi mama îmbolnăvirii, nu a învățăturii.
„Pentru a ajunge să cânți în orchestra unei filarmonici ai nevoie de 16 ani de studiu, plus ore întregi de studiu individual. Să te vezi dat deoparte din rea voință sau incompetență nu te face decât să te simți ca un sclav pe o plantație. Mulţi dintre muzicieni au preferat să plece, însă cei care avem o familie și un rost în acest oraș nu ne permitem să părăsim instituția. Poate din nostalgie, poate din dragoste pentru că mulți dintre noi au urcat pentru prima dată pe această scenă nu putem să închidem ușa în urma noastră și să spunem că nu a fost nimic…”, ne-a spus cu tristețe Mihai Dogaru, susținut de Varyaș Tiberiu și Marina Viorel, muzicieni ai Filarmonicii.
Acum când simt că soarta instituţiei pare pecetluită, acești oameni își pun o singură întrebare… oare cine își va asuma rolul de gropar al Filarmonicii arădene?

DSC_0290 DSC_0291 DSC_0303 DSC_0306 DSC_0308

  1. trist din pacate si nimeni nu ia nici o masura

    Raspunde
  2. Regret enorm ca aceasta institutie a ajuns in pragul colapsului. Deasemenea regret si mai mult ca in orasul in care a cantat Enescu, Casals, Brahms, Liszt si multi alti mari muzicieni, va ajunge un oras fara Filarmonica. Pentru ca asta presimt ca se planuieste. Scriu asta deoarece cu un director bun teatrul din arad a ajuns foarte bine. Din pacate asteptam in continuare un director capabil si la Filarmonica, pentru ca atitudinea actuala a acestei institutii este suicidala( din punct de vedere institutional)

    Raspunde
    • mai lasati-ne si cu directorul de la teatru … prefer sa bat kilometri sa vad o piesa ca lumea decat sa merg la teatrul din arad … si nu din vina actorilor … totul incepe de la conducere – ce piese se monteaza, cine le regizeaza, cu ce decor, costume, muzica … si abia apoi actorii care fac ce li se spune … cultura din arad a ajuns mirifica, dar lipseste cu desavarsire ….

      Raspunde
  3. dati-l afara pe Vacean sustinut de pocaitii masoni si lucrurile vor reveni la normal

    Raspunde
  4. oh, dar ce trio fabulos in această poză..jalnică!..dacă pensionarii instituției aveau cei 7 ani de acasă, nu duceau filarmonica in „pensia de boală”..oricât de bun sau slab manager ar fi la conducere, asemenea oameni merită lasați in umbră…..si asta stiuu prea bine domnii filarmonisti ca ma refer la limbajul dumnealor, comentarii, s.a. Dar cum sa nu comenteze dirijorilor?! ei sunt instrumentisti profesionisti, care de la simfonic fug in birt la o „cântare”…fiți amabili si recunoasteți că vă meritați soarta.:)

    Raspunde
    • bai bach … pensionari pensionari … dar astia mai tin filarmonica si tocmai se plang ca nu se angajeaza personal (de ce nu tanar … ). de ce managaerul nu face echipa pe placul lui dar sa fie echipa … de ce pana acum nu a construit nimic – in schimb a distrus tot ce a gasit …. ?

      Raspunde
  5. Puneti un director nu un hot de oglinzi retrovizoare. Vacean saracu` n-are nicio vina. El nu stie sa faca nimic. Vai de capul lui. Cine-i Vacean ??? Vina au cei care l-au pus.

    bach (alias Vacean) Lasa textele frate. Du-te si lasa filarmonicile in pace ca nu esti capabil de nimic. Te-ai pus si tu director politic, caci ce altceva te recomanda pt. functia asta.

    Raspunde
  6. regretabil.pacat de edificiu si regretabil c orchestra si corul unt deosebite si avem si privilegiul de a avea o Filarmonica in oras cu program saptaminal.Sala arata dezolant cu asemenea scune.Sper in revenirea Filarmonicii si a Palatulului Cultural

    Raspunde
  7. Alo, secretariatul d-lui Vacean, adica bach, scutiti-ne de analizale dvs! Jalnic sunteti dvs cu comentariul.

    Raspunde
  8. L-ati vrut pe Falca, institutiiile de cultura s-au dus dracului in Arad! Si la Teatru si la Filarmonica este LIPSA DE PERSONAL ! Asta in conditiile in care posturile sunt blocate…de asta programele sunt cum sunt. Angajatii sunt talentati si buni, dar Ghitza Falca v-a nenorocit pe toti!!! VOI L-ATI VOTAT CHIAR SI-A DOUA OARA!!!

    Raspunde

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.