Pompierii arădeni au intervenit în localitatea maghiară Hajduszoboszlo, unde a avut loc un accident feroviar, cauzat de o alunecare de teren. Două trenuri, unul de marfă, care transporta substanţe periculoase, şi al doilea de călători, s-au ciocnit, în urma impactului mai multe persoane fiind rănite, dintre care unele au rămas încarcerate. Zona în care s-a produs tragedia a fost contaminată cu substanţe periculoase.
Alunecarea de teren a surprins şi un autobuz care transporta copii la şcoală. Mai mulţi elevi au fost răniţi, după ce autovehiculul s-a răsturnat şi a ieşit în decor.
Din fericire, totul a fost doar un scenariu pentru un exerciţiu internaţional, derulat în cadrul proiectului SEERISK în perioada 16 – 19 octombrie, în localitatea Hajduszoboszlo, din Ungaria.
„În perioada 16-19.10.2014 în cadrul proiectului SEERISK, finanţat cu fonduri europene, a avut loc în localitatea Hajduszoboszlo – Ungaria un exerciţiu internaţional cu forţe şi mijloace în teren, la care au participat forţe din ţara gazdă şi echipe din România şi Bulgaria. Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al Judeţului Arad este partener strategic în proiectul SEERISK pe perioada 2012 – 2014, participarea sa fiind cofinanţată de Agenţia Naţională de Meteorologie, cu care a desfăşurat o colaborare foarte bună în cadrul parteneriatului astfel constituit. Liderul de proiect a fost directoratul general pentru Apărare Împotriva Catastrofelor al Republicii Ungaria. Alte ţări participante au fost: Bulgaria, Croaţia, Austria, Serbia, Slovenia, Bosnia – Herţegovina şi Slovacia”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Arad.
Scenariul, concepţia şi planul de desfăşurare ale exerciţiului au urmărit crearea unui cadru complex în care structurile cu atribuţii în asigurarea măsurilor de protecţie şi intervenţie şi a funcţiilor de sprijin la producerea situaţiilor de urgenţă să fie solicitate la întreaga capacitate. Exerciţiul a avut următoarele obiective principale: verificarea practică a concluziilor reieşite din exerciţiile anterioare desfăşurate în cadrul proiectului Seerisk, care au avut ca temă intervenţia în cazul producerii dezastrelor naturale complexe, cu efecte în cascadă asupra populaţiei şi infrastructurii; antrenarea forţelor ungare şi a celorlalte ţări participante, în intervenţia în cazul schimbărilor climatice rapide; îmbunătăţirea cooperării între echipa HUSAR (acreditată INSARAG la categoria căutare-salvare în mediul urban – de capacitate grea – Urban Heavy Search and Reascue) şi echipele străine din România şi Bulgaria.
Scenariile au fost astfel create încât să solicite echipele de intervenţie din plin, toate fiind incidente cu victime (voluntari ai Crucii Roşii maghiare): alunecare de teren cu smulgerea arborilor, care au căzut peste 1 autoturism – 1 victimă încarcerată; accident feroviar (deraiere datorită alunecărilor de teren) în care au fost implicate două trenuri: unul de marfă, care transporta substanţe periculoase şi al doilea, de călători. Au rezultat multiple victime, unele încarcerate şi contaminarea zonei cu substanţe periculoase (inflamabile, corozive); alunecare de teren, cu surprinderea unui autobuz care transporta copii la şcoală. Multiple victime datorită răsturnării autobuzului şi ieşirii de pe carosabil, în decor; accident de tren-deraiere şi coliziune cu o clădire cu mai multe etaje, numeroase victime; izbucnirea unui incendiu într-o parcare auto supraterană – 1 victimă; prăbuşirea unei clădiri peste 2 autovehicule – 3 victime încarcerate; prăbuşirea unei cădiri cu 2 etaje – căutare-salvare victime; construirea unui dig de protecţie pentru un depozit cu materiale al Crucii Roşii maghiare; căutarea-salvarea turiştilor blocaţi într-un hotel parţial dărâmat; prăbuşirea unor clădiri rezidenţiale – misiuni de căutare-salvare a persoanelor; căutarea-salvarea persoanelor dintr-un mall inundat; construirea unui dig de protecţie la o şcoală din capitală.
La exerciţiul din Ungaria Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al Judeţului Arad a participat cu: 4 ofiţeri (1 comandant de detaşament, 1 ofiţer de legătură în cadrul OSOCC, 2 observatori); 14 subofiţeri (1 echipaj de stingere, 1 echipaj CBRN, 1 echipaj ambulanţă B2 SMURD, 1 echipaj descarcerare grea) şi 5 autospeciale (1 APIC – Opel Astra, 1 autospecială de stingere Iveco Magirus, 1 autospecială CBRN, 1 ambulanţă SMURD B2, 1 descarcerare grea IVECO).
Lasă un comentariu