Aradul, în rând cu orașe precum Milano, Strasbourg sau Baltimore. Ce au în comun

Aradul, în rând cu orașe precum Milano, Strasbourg sau Baltimore. Ce au în comun

Aradul este în rând cu orașe precum Milano, Strasbourg sau Baltimore.

Vă întrebați, poate, ce ar avea Aradul în comun cu aceste orașe, răspunsul vine de la Primăria Arad: iarba grasă.

În încercarea ei de a transforma Aradul într-un oraș verde,  Primăria Municipiului Arad a implementat un proiect pilot care constă în acoperirea spațiul adiacent șinelor de tramvai cu covor vegetal. Mai exact înverzirea liniilor de cale de rulare constă în instalarea unui strat vegetal de Sedum, cunoscut și sub denumirea de „iarbă grasă”, pentru început pe o suprafață de 300 de metri pătrați.

„Dacă în orașe precum Basel (Elveția), Milano (Italia), Strasbourg (Franța), Bratislava (Slovacia) sau Baltimore (Statele Unite ale Americii), noțiunea  de «linie verde» este extrem de populară,  pentru țara noastră este o noutate, astfel că putem spune că ceea ce s-a realizat la Arad este o premieră din punct de vedere a materialului folosit pentru înierbarea căii de rulare a tramvaiului, respectiv Sedum. Operațiunea de înverzire a șinelor de tramvai s-a derulat la începutul acestei săptămâni.  Timp de aproximativ 6 ore, în două nopți consecutive, în apropierea Arenei Francisc Neuman a fost o adevărată desfășurare de forțe, mai ales că  nici condițiile meteo nu au fost tocmai de partea muncitorilor angrenați în acest proiect.  Cu toate acestea, intervenția a fost dusă la bun sfârșit fără ca traficul sau programul de circulație a tramvaielor să fie afectate. Primul pas a fost curățarea zonei supusă intervenței.  Pietrele dislocate au fost reașezate și s-a nivelat întreaga suprafață. A urmat instalarea  unui  geotextil de filtrare care nu va permite ca particulele fine levigabile din amestecul special de substrat multicomponent (zgură vulcanică măcinată, compost, alte materiale) să se amestece cu pietrele fundației căii de rulare și s-a așezat un element special de dren și retenție de apă, care va putea absorbi o cantitate de peste 20 l/mp. Înainte de a se instala rulorile de Sedum s-a montat un strat de 3 – 10 cm de substrat și aditivi de mărire a capacității de reținere a apei”, precizează reprezentanții Primăriei Arad.

Tot aceștia ne explică și care sunt beneficiile liniilor verzi:

– Vegetația instalată necesită mentenanță minimă, mai exact de 4 până la 6 ori mai puțin îngrijire decât gazonul obișnuit;

– Este rezistentă la secetă având nevoie de aproximativ 10 ori mai puțină apă decât gazonul. În majoritatea cazurilor nu este necesară intervenția omului. Totuși în zilele toride de vară, pentru un aspect verde, se recomandă irigarea covorului de Sedum de câteva ori;

– Vegetația nu este veșnic verde, ci policromă. Aproape săptămânal va arăta altfel (înflorește, își schimbă culoarea în funcție de anotimp sau de condiții meteo)

–  Temperatură ambientală scăzută. Spre deosebire de materiale precum betonul ori asfaltul, zonele verzi nu se supraîncălzesc în timpul zilei și se răcesc mult mai rapid.  Se reduce astfel așa numitul efect de ”Urban Heat Island” (insulă urbană de căldură).

– Captează CO2 și microparticule.  Astfel, aerul din oraș este mai curat, mai respirabil, mai bogat în oxigen.

– Reține apa meteorică și o purifică. Sistemul de canalizare va fi utilizat în mai mică măsură, reducându-se astfel riscul de inundații. Spre exemplu, stratificația complexă instalată la Arad, acoperită cu Sedum, prin straturile speciale de retenție de apă, este capabilă să absoarbă întreaga cantitate de apă acumulată între liniile de tramvai în urma unor precipitații semnificative din punct de vedere cantitativ.

– Reduce temperatura pe șine și atenuează poluarea fonică.

– Un avantaj considerabil al șinelor verzi este îmbunătățirea evidentă a efectului estetic în comparație cu șinele cu balast sau beton, fapt valabil mai ales în zonele urbane cu puțină verdeață. Covorul “verde” între șine poate deveni și un element de design care va conferi unicitate arhitecturală orașului.

„Dacă se confirmă faptul că din punct de vedere al întreținerii, costurile sunt mult mai mici decât în cazul gazonului clasic, iar prețul de instalare va fi unul avantajos, ne gândim ca anii următori să bugetăm o astfel de investiție. Mai mult decât atât, le-am propus ca în cazul în care doresc să-și extindă afacerea să ia în calcul, dacă nu municipiul, cel puțin județul nostru, pentru a produce aici aceste rulouri”, a declarat primarul Aradului Călin Bibarț.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.