Ce ar trebui să știe arădenii și la ce să se aștepte de la noul contract de salubrizare a municipiului începând din vara anului 2023

Ce ar trebui să știe arădenii și la ce să se aștepte de la noul contract de salubrizare a municipiului începând din vara anului 2023

În data de 21.03.2022, începând de la ora 11:00, în sala mare a Consilului Județean Arad a avut loc o dezbatere publică cu ocazia prezentării Studiului de oportunitate / Studiu de fundamentare a deciziei de delegare a gestiunii serviciului de colectare, transport al deșeurilor municipale în județul Arad și de operare a stațiilor de transfer, sortare și compostare în județul Arad.

Dezbaterea a fost de organizată de ADI SIGD Județul Arad.

Datorită faptului că ULAL Arad, printr-o adresă a trimis un set de propuneri care am dori să se regăsească în viitorul caiet de sarcini pentru următorul contract cu noul operator al acestui servivciu, ne-am trezit cu o invitație pe e-mail la dezbaterea publică doar cu câteva ore înainte ca ea să aibă loc.

Cum nu puteam să nu fim prezenți și să onorăm invitația, chiar dacă materialul cu studiul a fost pus pe site-ul ADI SIGD foarte târziu, am constatat cu stupoare că această dezbatere, așa zisă publică, nu a fost mediatizată și la care presa nu a fost invitată și prezentă în sală. Dar mirarea a fost și mai mare când am constatat că sala era aproape goală, în afară de reprezentanții ULAL Arad, în sala au mai fost pezenți reprezentații operatorului S.C. Retim Ecologic Service S.A., angajații ai ADI SIGD-lui și doar vreo doi, trei primari din județ. După ce a fost prezentat studiul de către firma RomActiv Business Consulting, motivând ca acest nou studiu a fost necesar deoarece a trebui actualizat cu situația recentă și că este un document obligatoriu în documentația care va sta la baza întocmirii noului caiet de sarcini.

După prezentarea studiului, a început dezbaterea și seturile de întrebări.

Din punctul nostru de vedere acest nou studiu actualizat cu situația recentă este exact ca cel de acum 5 ani în urmă, adică maculatură.

Concluzia trasă de noi este ca din studiu pezentat cât și cele impuse de directivele Uniunii Europene nu se va realiza mai nimic. De alfel așa cum s-a întâmplat cu foarte multe studii întocmite și neimplementate. Aradul fiind cel mai studiat municipiu și județ din țară de către autoritățile sale locale, raportat la numărul de proiecte neimplementate și nefuncționale ca urmare acestor studii.  

La întrebările adresate de noi despre cu se va realiza o colectare selectivă eficientă pentru a putea reduce costurile și despre cum se va îmbunătăți infastructura actuală, răspunsul a fost că în continuare se va  folosi infastructura existentă, precum și publele de plastic.

La capitolul taxe/tarife, acestea vor fi majorate în continuare, pe perioada contractului după un scadențar care va fi aprobat tot de către ADI SIGD, deci nici o îmbunătățire, pentru eficetizarea colectării deșeurilor, doar bani mai mulți pentru viitorul operator. Tot la capitolul favorizarea operatorului, firma câștigătoare a licitației, viitorul operator se va bucura de un contract cu o perioadă prelungită adică de 8 ani, probabil mai aveau varianta pentru veșnicie!

La această oră aradenii plătesc un tarif mare pentru acest serviciu, dar mai plătesc amenzi  pentru nerealizarea implementări sistemului integrat și nerespectarea directivelor europene.

Această asociație care nu a dezvoltat și modernizat nimic în folosul cetățeanului, mai mult împreună cu membrii ei votează decizii în defavoarea cetățenilor. Ca totul să fie perfect noul caiet de sarcini care va fi întocmit și aprobat de comitetul director al ADI SIGD Județul Arad, după care va fi tansmis UAT-urilor fără ca acestea să aibă un cuvânt de spus ci doar de al adopta. Cărțile par să fie făcute bine pentru cine trebuie.

Arădenii cel puțin cei din zona 1, cei care locuiesc în municipiul  Arad, în special cei care locuiesc în condominii, asociațiile de proprietari, trebuie să se gândească foarte bine dacă este oportun să încheie noile contracte de salubrizare cu următorul operator.

Asigurăm cetățenii că ULAL Arad va verifica documentația și caietul de sarcini care va putea fi contestat în instanță dacă va fi cazul. De asemenea, la momentul respectiv vom verifica dacă noul contract propus de către operator va respecta contractul cadru aprobat de ANRE.

Lupșe Dorina – Președinte ULAL Arad

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.