Concert EXTRAORDINAR în cea de-a treia seară a Săptămânii Mari. Recviemul lui Mozart – unul cele mai răvăşitoare simboluri ale muzicii culte universale

Concert EXTRAORDINAR în cea de-a treia seară a Săptămânii Mari. Recviemul lui Mozart – unul cele mai răvăşitoare simboluri ale muzicii culte universale

Miercuri, 12 Aprilie 2017, în  cea de a treia seară a Săptămânii Mari, parcurgem împreună unul dintre cele  mai profunde momente ale anului bisericesc, însoţiţi de muzica  Recviemului lui Wolfgang Amadeus Mozart, cea mai extraordinară adaptare sonoră a slujbei funebre din întreaga istorie a tradiţiei apusene.

Ultima lucrare a catalogului mozartian, începută în Octombrie 1791 şi finalizată dupa moartea compozitorului, de unul dintre discipolii acestuia, Franz Xavier Süssmayer, Recviemul K. 626 este unul cele mai răvăşitoare simboluri ale muzicii culte universale, care impresionează prin mesajul său sumbru, din care nu lipseşte însă căldura şi seninătatea, dar şi detaşarea de sentimentele aceluia care îşi simte sfârşitul.

Vă invităm la ora 19.00, în  Sala Cercului Militar, la o nouă producţie a ansamblului vocal simfonic, o audiţie pregătită de dirijorii Cristian Neagu şi Robert Daniel Rădoiaş, alături de soliştii invitaţi Oana-Maria Trîmbiţaş, Melinda Duffner, Paul-Ştefan Onaga,  Sandor Simonfi.

Soprana Oana-Maria Trîmbiţaş este solistă colaboratoare a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, debutul ei având loc în anul 2015, în rolul Rosinei din Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini. Invitată a diferitelor instituţii de cultură din ţară precum: Filarmonica de Stat Moldova Iaşi, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti Satu-Mare, Teatrul de Stat Regina Maria Oradea, abordează roluri de operă şi operetă precum Silberklang din Der Schauspieldirektor de Wolfang Amadeus Mozart, Fanny din La cambiale di matrimonio şi Rosina din Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini, Sophie din Werther de Jules Massenet, Oscar din Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi, Lauretta din Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, Adela din Die Fledermaus de Johann Strauss – fiul, dar şi din repertoriul de musical şi operă pentru copii, în roluri precum: Wendy (Alice in Wonderland), Fata moşului, Motanul încălţat. S-a afirmat deopotrivă şi în repertoriul vocal simfonic, în Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart, Recviemul de Gabriel Fauré, Gloria de Francis Poulenc.

Melinda Duffner a absolvit  în anul 2009 cursurile Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, unde a studiat  la clasele de canto îndrumate de Elena Andrieş şi Iulia Merca.  În acelaşi an a participat la cursul de măiestrie al sopranei Mariana Nicolesco şi şi-a iniţiat studiile masterale la clasa Ramonei Eremia.

Membră a Filarmonicii Transilvania din Cluj Napoca, mezzosoprana colaborează şi cu alte instituţii de concert  sau spectacol din România, abordând  în mare parte roluri din literatura vocal simfonică. Repertoriul ei cuprinde deopotrivă partituri ale barocului  şi clasicismului muzical  – Gloria (Antonio Vivaldi), Uns ist ein Kind geboren (Johann Sebastian Bach),  Recviem  şi Nelson Messe (Joseph  Haydn), Recviem şi Krönugsmesse  (Wolfgang Amadeus Mozart)  – dar şi creaţii  ale secolelor XIX şi XX: Die erste Walpurgisnacht (Felix Mendelssohn Bartholdy), Oratoriul Bizantin de Crăciun  (Paul Constantinescu) sau, în primă audiţie, Messa Votiva (Matteo Salvi).  Pe scena Filarmonicii din Arad a interpretat şi roluri din partituri de operă sau operetă: Mamma Lucia – Cavalleria Rusticana (Pietro Mascagni), Maricica  – Dragostea triumfă  şi Bunica – Scufiţa roşie de Nicolae Brânzeu.

Paul-Ştefan Onaga a absolvit în anul 2009 cursurile Liceului de Artă “Sabin Drăgoi” şi şi-a finalizat educaţia muzicală la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca.

În perioada anilor 2008 – 2012, tânărul tenor a fost membru al Operei Române din Cluj-Napoca, următorii doi ani, fiind membru al studioului de Operă de la Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf/ Duisburg Germania.

A urmat cursuri de măiestrie susţinute de mari cântăreţi de operă, precum sopranele Deborah Polaski şi Linda Watson, baritonul Sir Thomas Allen ş.a

Repertoriul său de operă cuprinde  rolurile Tamino din Zauberflöte, Don Ottavio din Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart,  Dritter Jude din Salome de Richard Strauss, Beppe din Pagliacci de Ruggiero Leoncavallo, Main Top din Billy Budd de Benjamin Britten, Minister din  Prinzessin auf der Erbse de  Ernst Toch.

Din repertoriul său vocal-simfonic amintim Krönungsmesse şi Requiem de Wolfgang Amadeus Mozart, Messa Votiva de Matteo Salvi, Petite Messe Solennelle de Gioacchino  Rossini, Cäcilienmesse de Charles Gounod.

Sandor Simonfi a studiat la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, absolvind  în anul 2006 Facultatea de canto şi artă scenică, la clasele profesorilor Gheorghe Roşu şi Alexandru Fărcaş. După un stagiu de căţiva ani ca membru al corului Operei Naţionale Române, devine în anul 2006 solist al aceluiaşi teatru de operă, repertoriul său oglindind  deopotrivă diversitatea stilistică şi adaptabilitatea la cerinţele scenei.

Solistul a asimilat roluri de bas din operele Don Giovanni şi Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, Cenuşăreasa de Gioacchino Rossini, Elixirul dragostei şi Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, Puritanii de Vincenzo Bellini, Carmen de Georges  Bizet, cele mai cunoscute titluri de Giuseppe Verdi (Nabucco, Rigoletto, Traviata, Trubadurul, Bal mascat, Forţa destinului, Aida, Otello)  Boema, Tosca, Turandot, Madame Butterfly dar şi acelea din opere rareori puse în scenă de Giacomo Puccini (Gianni Schicchi şi Il Tabarro), precum şi  Evgheni Oneghi  de Piotr Ilici Ceaikovski. A fost cuprins deopotrivă în distribuţiile la Olandezul zburător de Richard Wagner, The Rake’s Progress de Igor Strawinski sau Candide de Leonard Bernstein, însă nu a neglijat nici domeniul vocal simfonic, abordând partiturile miselor funebre de Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi şi Mikis Theodorakis.

Născut în 1Martie 1964 la Timişoara, Cristian Neagu  a absolvit Liceul de muzică în 1982. Între 1983 şi 1987 a urmat cursurile Academiei de muzică « Gheorghe Dima » din Cluj şi a obţinut diploma în muzicologie, după studii prealabile de vioară, pian, compoziţie şi dirijat orchestră.

A studiat dirijatul  cu maestrul Cristian Mandeal şi profesorul Constantin Bugeanu.

Participarea la Festivalul tinerilor dirijori de orchestră de la Buşteni, în anul 1987, a marcat începutul unei activităţi prodigioase. În anii următori s-a bucurat de numeroase invitaţii la pupitrul diverselor orchestre simfonice din România.

Din 1990 Cristian Neagu este dirijor permanent al Filarmonicii de Stat Arad.

Alături de orchestra simfonică a concertat în Italia şi Germania. A realizat numeroase înregistrări pentru radio şi televiziune, iar în 1992 a apărut primul său disc.

În iunie 1992 Cristian Neagu a participat la cursurile organizate la Cluj de « Internationale Bachakademie » din Stuttgart, unde s-a perfecţionat  cu  maestrul Christfried Brödel. Ca urmare a prezenţei sale la aceste cursuri renumite, i-a fost acordată o bursă în scopul frecventării cursurilor de vară  susţinute în anul următor de maestrul Helmuth Rilling la Stuttgart.

În 1995 a debutat  ca tânăr dirijor de orchestră la pupitrul Filarmonicii ” George Enescu”  şi totodată cu spectacolul “Spărgătorul de nuci” pe scena Operei Naţionale din Bucureşti.

Între 1992 şi 1999 Cristian Neagu a predat contrapunct la  Facultatea de muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara şi la acelaşi institut a condus între 1993 şi 1995 clasa de orchestră.

Cristian Neagu este câştigătorul premiului oferit de  Fundaţia SOROS pentru cel mai bun dirijor român, la Concursul internaţional de dirijat Constantin Silvestri   Bucureşti  1996.

 Născut  la Ploieşti, dirijorul Robert Daniel Rădoiaş a absolvit în anul 1995 Liceul de Artă din oraşul natal, la specialitatea interpretare instrumentală – vioară. După anii de studiu la Universitatea „Transilvania”din Braşov (1995-2000), urmează cursurile de masterat în Stilistică dirijorală, avându-i ca profesori pe Nicolae D. Bica (dirijat coral), Ludovic Bács (dirijat orchestră) şi Dan Buciu (cursuri teoretice). În iunie 2011 şi-a susţinut teza de doctorat, intitulată „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al sec. al XX-lea. O privire monografică”, sub coordonarea profesorului Dan Dediu-Sandu, rector al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Ca urmare a obţinerii unor burse a participat la cursurile de dirijat organizate de Bayerische Musikakademie Marktobersdorf (Germania) sub îndrumarea profesorului Volker Hämpfling de la Robert-Schumann -Hochschule din Düsseldorf (2003) şi la cel de al treilea Concurs Internaţional pentru Tineri Dirijori de Cor de la Viena (Austria), concurs organizat de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (2004).

Robert Daniel Rădoiaş a desfăşurat activităţi didactice la Facultatea de muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” din Braşov (2000-2001, 2005-2006), ca îndrumător al cursului de dirijat coral din cadrul specializării Pedagogie muzicală şi la Universitatea Emanuel din Oradea (2002 -2009), în calitate de lector la disciplinele dirijat coral şi ansamblu coral.

Ca dirijor al corului mixt de cameră al Universităţii Emanuel din Oradea, în 2005 a concertat în Rusia, unde a prezentat alături de Orchestra Academică a Filarmonicii din St. Petersburg oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach. La conducerea aceleiaşi formaţii corale a câştigat în 2004 premiul II la Youth & Music Festival – Viena.

Din anul 2007 este dirijorul Corului academic al Filarmonicii de Stat din Arad, alături de care susţine o activitate concertistică intensă, concretizată şi în turnee în Olanda, Austria (Festivalul de Operă Sankt Margarethen) şi Franţa. La ediţia din 2011 a Festivalului Internaţional George Enescu, a realizat alături de ansamblul coral prima audiţie a Simfoniei Hölderlin de Peter Ruzicka şi a Simfoniei nr.5 de George Enescu.

În decembrie 2011, de Ziua Naţională a României, Robert Daniel Rădoiaş a dirijat corul academic cu ocazia unui concert organizat de Consulatul general al României la Strasbourg, reprezentând ţara noastră la Consiliul Europei.

În 2012, an în care lumea muzicală de pretutindeni a aniversat centenarul naşterii Maestrului Sergiu Celibidache, Editura Muzicală din Bucureşti publică în două volume cartea „Sergiu Celibidache –  un fenomen muzical al secolului al XX-lea. O privire monografică, semnată de dirijorul Robert Daniel Rădoiaş.

Din anul universitar 2016 -2017 este profesor asociat al Facultăţii de muzică şi teatru din cadrul Universităţii de Vest Timişoara, unde conduce cursul de dirijat coral pentru studenţii masteranzi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.