INCREDIBIL/ TITANIC nu a fost CEA MAI MARE CATASTROFĂ MARITIMĂ. Află povestea vasului Sultana!

INCREDIBIL/ TITANIC nu a fost CEA MAI MARE CATASTROFĂ MARITIMĂ. Află povestea vasului Sultana!

Scufundarea vasului Titanic nu este nici pe departe cea mai mare tragedie maritimă a tuturor timpurilor, așa cum am crezut mulți dinte noi până acum. Poate, doar, cea mai mediatizată, un rol important avându-l în acest sens și celebrul film regizat de James Cameron.

Cazul vasului de pasageri Titanic, care s-a scufundat în 1912 şi în care au murit 1500 de oameni, a devenit extrem de mediatizat după ce pelicula „Titanic” ieşită pe marele ecrane în 1997 a câştigat 11 Oscaruri.

Totuşi, nu Titanicul este cea mai mare catastrofă maritimă din istorie.

Zilele trecute s-au împlinit 150 de ani de la un alt mare dezastru maritim produs în Statele Unite. Supranumit „Titanicul american”, vasul Sultana s-a scufundat în râul Mississippi, în data de 27 aprilie 1865. Peste 1.800 de oameni şi-au pierdut viaţa în acea zi.

Veterani de război (în timpul Războiului Civil American) şi foşti prizonieri de război, aceștia s-au îmbarcat pe nava cu aburi Sultana pe 24 aprilie 1965. Însângeraţi, epuizaţi şi lihniţi de foame, supravieţuitorii războiului au avut parte de o soartă cruntă: și-au pierdut viaţa într-o călătorie obişnuită, spre casă.

În timp ce se îmbarcau pe imensul vapor din lemn, aflat în portul din Vicksburg (Mississippi), soldaţii au auzit ciocăniturile furioase din camera motoarelor, acolo unde se efectuau lucrări de reparaţii. Un specialist fusese chemat să repare un motor cu abur care cedase în drum spre Vicksburg. Omul estimase că i-ar fi luat mai multe zile pentru a repara stricăciunile, însă căpitanul J. Cass Mason, care deţinea o parte din vapor, hotărâse că această variantă nu este viabilă din punct de vedere economic. În timpul Războiului Civil, Departamentul de Război încheiase mai multe contracte cu operatorii privaţi pentru transportarea trupelor. Ei erau plătiţi cu cinci dolari pentru fiecare soldat şi cu zece dolari pentru fiecare ofiţer. Mason i-a spus specialistului să improvizeze ceva, promiţând că avea să repare nava când ajungeau la destinaţie, în Cairo.

Sultana avea o capacitate de 376 de pasageri, dar goana după bani a făcut ca pe vapor să fie îmbarcate 2.400 de persoane. La primele ore ale zilei de 27 aprilie, dată fiind încărcătura navei cu aburi, dar şi faptul că mergeau împotriva curentului, trei dintre motoarele cu abur au explodat. Puntea a fost găurită, iar sute de oameni au murit în urma exploziei. Oamenii s-au călcat în picioare. Mulţi au murit înecaţi, râul fiind învolburat ca urmare a inundaţiilor ce avuseseră loc în acea perioadă.

În total, peste 1.800 de oameni au murit, cu 300 mai mulţi decât în urma scufundării Titanicului, însă evenimentul nu a ţinut prea mult timp prima pagină a ziarelor.

Foto: npr.orgcomerorare Sultana victime sultana

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.