Piese în primă audiție mondială la Festivalul „Iubiţi Muzica Românească!” de la Arad

Piese în primă audiție mondială la Festivalul „Iubiţi Muzica Românească!” de la Arad

Timp de o săptămână arădenii iubitori de muzică se vor putea familiariza cu diversitatea de soluţii propuse de arta sunetelor în derularea contemporană în cadrul unui festival pilot organizat în orașul nostru. Este vorba despre Festivalul „Iubiţi Muzica Românească!”, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, care va avea loc în perioada 12 -19 Octombrie 2017, marcând unul dintre vârfurile anului muzical arădean.

Organizat în săli emblematice precum Cercul Militar, Colegiul de Arte Sabin Drăgoi sau Sala Ferdinand a Primăriei Arad, festivalul propune o panoramare a creaţiei culte româneşti, în special a celei aparţinând generaţiilor postenesciene („generaţia de aur a muzicii româneşti”) şi contemporane, cu dublul scop al promovării sale în rândul unui public cât mai larg şi al familiarizării interpreţilor români şi străini cu ópusuri de referinţă, rar sau deloc întâlnite altfel pe afişul stagiunilor de concerte.

Structura acestui festival-pilot include un colocviu de muzicologie şi opt manifestări muzicale concepute ca evenimente culturale în genuri distincte: simfonic, vocal-simfonic, cameral, operă, spectacol multimedia. Momente în care muzica se aliază cu poezia, cu teatrul, cu filmul, întâlniri fascinante ale sonorităților instrumentale cu cele electronice, piese în primă audiție mondială, oferă auditorilor posibilitatea de a se familiariza cu diversitatea de soluţii propuse de arta sunetelor în derularea contemporană.

„Banatul multicultural”, „Viața în doi”, “Muzica românească în mâinile tinerilor interpreţi”, fascinația  unui spectacol de operă contemporană (Orestia III de Aurel Stroe) sau aceea a unui spectacol multimedia   – film mut și muzică – și reîntâlnirea cu  senzaționala capodoperă cinematografică TABU (1931)  de Friedrich Wilhelm Murnau, cu muzica compusă special pentru această peliculă de Violeta Dinescu, sunt câteva dintre  tematicile și provocările lansate de  această primă ediție a evenimentului.

Invitaţi sunt muzicieni consacraţi din Bucureşti (Diana Moş, Ion Bogdan Ştefănescu, Bianca Manoleanu, Remus Manoleanu, Cezar Verlan), Bacău (Trio Syrinx), Craiova (Mihai Ungureanu), Braşov (Cvartetul Academic), Timişoara (Sorin Petrescu, Doru Roman, Dorin Cuibariu, Sergiu Cârstea, Adriana Dogariu, Sorin Dogariu, Cosmina Ivan, Cristian Ardelean, Nicolae Hațegan ș.a.), Arad (Dorin Frandeş, Mario Florescu, Lucia Florescu, orchestra şi corul Filarmonicii), dar și oaspeți de peste hotare, cu o preocupare constantă pentru cunoaşterea şi promovarea muzicii româneşti: saxofonistul Daniel Kientzy (Franţa), dirijorul Huba Holloköi (Ungaria-Finlanda), acordeonistul Marko Ristic (Serbia), muzicologul  Heidemarie T. Ambros.

În conţinutul serilor de festival sunt cuprinse creaţii de Ioan Căianu, George Enescu, Ciprian Porumbescu, Mihail Jora, Sabin Drăgoi, Emil Monţia, Mihai Brediceanu, Ion Scărlătescu, Paul Jelescu, Philipp Herschkowitsch, Anatol Vieru, Tiberiu Olah, Aurel Stroe, Pascal Bentoiu, Corneliu Cezar, Teodor Grigoriu, Walter Michael Klepper, Remus Georgescu, Adrian Iorgulescu, Ulpiu Vlad, Adrian Pop, Dan Dediu, George Balint, Petru Stoianov, Dan Voiculescu, Sabin Păutza, Dan Buciu, Cornelia Tăutu, Violeta Dinescu, Corneliu Dan Georgescu, Richard Oschanitzky, Viorel Munteanu, Doina Rotaru, Mihai Măniceanu, Laura Mânzat, Andrei Tănăsescu, Laura Manolache, Lucian Beschiu, Roman U. Vlad, Ana Szilagyi, Romeo Cozma, Gabriel Almasi, Gabriel Mălăncioiu, Ionică Pop, Darie Nemeș Bota, Ioan Dobrinescu.

Relevantă pentru amploarea și ineditul evenimentul este parcurgerea punctuală a agendei de festival, precum și informația legată de accesul gratuit al publicului, în limita locurilor existente în sălile de concert.

Programul Festivalului:

Joi, 12 Octombrie 2017, ora 16.00

Colocviu de muzicologie

Evoluția muzicii contemporane românești în context mondial

Joi, 12 Octombrie 2017, ora 19. 00 Sala Cercului Militar

Compozitori bănăţeni – Concert simfonic inaugural

Dirijor Huba Holloköi – Ungaria/Finlanda

Solişti Andreea Dumitrescu – pian, Sergiu Cârstea – trompetă

Invitat actorul Adrian Korek (Facultatea de Muzică și Teatru a U.V.T.)

Sabin Drăgoi: Divertisment rustic

Gabriel Almasi: The Mysterious Journey Of Life (p.a.a.)

Remus Georgescu: Toccata pentru pian și orchestră

Walter Michael Klepper: Divertisment pentru orchestră de coarde și timpani

Petru Stoianov: Hiperboreeana

Gabriel Mălăncioiu: Zamolxis pentru trompetă și orchestră

Banatul, spațiu multicultural, al căror virtuți creatoare își așteaptă încă deplina recunoaștere și valorificare, continuă să îmbogățească patrimoniul național cu pagini simfonice de mare valoare. În special compozitorii din generațiile postenesciene au relevat o capacitate admirabilă, specifică efervescentului climat cultural, de a transfigura fondul muzical arhaic, dar și de a asimila noile tendințe mondiale ale limbajului sonor. Acestei armonizări subtile între spiritul tradiției și „privirea spre viitor” i se adaugă armonizarea idiomurilor diverselor etnii cu trăsăturile unui spirit bănățean unitar, parte organică a culturii românești. Programul concertului de deschidere a Festivalului Internațional „Iubiți muzica românească” prezintă compozitori din zona Aradului: Sabin Drăgoi (născut în Seliște), Petru Stoianov (născut în Vinga) și Gabriel Almasi (născut în Curtici). Alături de aceștia, timișorenii Remus Georgescu și Gabriel Mălăncioiu, respectiv reșițeanul Walter Michael Klepper.

Vineri, 13 Octombrie 2017, ora 19.00 Sala Cercului Militar

Ansamblul de percuţie “Percutissimo” al Facultăţii de Muzică din Timişoara

Coordonator: Doru Roman

Membri: Patricia Popescu, Amelia Trifu, Tiberiu Szalma, Daniel Cuibariu-Jumuga, Patrick Cojerean

Invitaţi: Lucia şi Mario Florescu

Laura Manolache: Himera apelor

Aurel Stroe: Il giardino delle strutture

Doina Rotaru: Noesis

Darie Nemeș Bota: Fight And Light

Adrian Iorgulescu: Ipostaze IV

Cvartetul de clarinete”Academic”al Filarmonicii “Gheorghe Dima” Braşov

Iulian Rusu – clarinet I, Izsak Jenö – clarinet II, Ionel Pârlea – clarinet III,  Ilie Carp – clarinet bas.

Béla Bartók ar. Ioan Dobrinescu: Sonatina

Sabin Păutza: Suita

Ioan Dobrinescu: De treci codrii de abanos

Ciprian Porumbescu ar. Ioan Dobrinescu: Hora Braşovului

Ion Scărlătescu ar. Ioan Dobrinescu: Bagatella

Richard Oschanitsky: Cearta

Ioan Dobrinescu: Ciocârlia

Romeo Cozma: Fantezie pentru cvartet de clarinete

Un concert orientat în special spre auditorii tineri, plin de influențe jazz, etno sau sonorități destinate parcă unor filme horror sau SF! Nu lipsesc momentele de umor muzical, de teatru instrumental și interacțiune cu publicul.

Clarinetul, foarte cunoscut în rol solistic, dezvăluie valențe uluitoare când este „înmulțit cu patru”. Tot astfel și varietatea amețitoare a instrumentelor de percuție, structurată de compozitori cu reputație internațională în ritmuri frenetice și atmosfere „fermecate”. Cele două formații prestigioase vor avea în piesa inedită „Cearta” a marelui jazz-man timișorean Richard Oschanitzky, un prilej de „întâlnire” sonoră. Dar poate nu va fi singura… Seara este deschisă surprizelor…

Sâmbătă, 14 Octombrie, 2017 ora 19.00 Sala Cercului Militar

Eumenidele (Orestia III) de Aurel Stroe

Spectacol de operă realizat în colaborare cu Centrul Cultural “Aurel Stroe”

Buşteni

Cu participarea extraordinară a saxofonistului Daniel Kientzy (Franţa)

Dirijor Cezar Verlan

Distribuţie

Atena – Cosmina Ivan

Oreste – Cristian Ardelean

Apollo – Nicolae Haţegan

Corul Eriniilor/Eumenidelor

Ana Maria Stănoia, Cosmina Şerban, Corina Chietrean, Ovidiu Cozma,

Alexandru Șuca, Bogdan Sărăcin

Constantin Spurcaciu  – asistent regie și figuraţie

Grigore Golubeanu – lumini şi figuratie

Alexandru Voinea – scenografie şi figuraţie

Regia colectivă

Finalul trilogiei „Orestia” de Eschil îl găsește pe eroul central, Oreste, fiul lui Agamemnon, hăituit de erinii, ființe subpământene care pedepseau faptele odioase. Prin hotărârea zeiței Atena, el va fi judecat de Apollo împreună cu arhonii Areopagului pentru omorârea propriei mame, Clitemnestra, ucigașa lui Agamemnon. Nu atât așteptarea deznodământului, cât dialogurile alerte și trăirile intense conferă construcției dramatice o desfășurare palpitantă.

Muzica lui Aurel Stroe dă viață principiilor teatrului antic într-o manieră modernă, deopotrivă esențializată și inteligibilă, vădind trăsături melodico-ritmice clare, surprinzător de captivante, în contextul percepției muzicii noi.

Rod al colaborării dintre Filarmonica „Banatul” din Timișoara și faimosul saxofonist francez Daniel Kientzy, spectacolul „Eumenidele” a fost aplaudat de-a lungul anilor în trei distribuții la Roma, Paris și Basel, iar în cea actuală (care propune o regie colectivă, muzicienii manevrând în timpul spectacolului scenografia și luminile) la Milano.

Nu în ultimul rând, este o ocazie excepțională de a asista la o adevărată demonstrație de virtuozitate a artistului francez care oferă, pe toată durata operei (o oră) momente unice, cum sunt cântatul la două saxofoane simultan sau folosirea enormului (și rarisimului) saxofon contrabas. Toate argumentele unui spectacol EVENIMENT!

Duminică, 15 Octombrie, 2017 ora 19.00 Sala Regele Ferdinand

Spectacol de film mut şi muzică

TABU (1931)

regia Friedrich Wilhelm Murnau, muzica Violeta Dinescu

„Trio Contraste“ – Ion Bogdan Ştefănescu – flaut, Sorin Petrescu – pian,

Doru Roman – percuţie

în colaborare cu

Dorin Cuibariu- clarinet, saxofon

Capodopera cinematografică, pe cât de emoționantă pe atât de temerară, o poveste de dragoste din Mările Sudului, este ultima creație a marelui regizor german Friedrich Wilhelm Murnau. Filmat pe o insulă paradisiacă din arhipelagul Bora-Bora, în ciuda sinistrului avertisment dat de șeful tribului local, „Tabu” se inspiră dintr-un subiect real, autohton, pentru a împlini o istorie complexă și vibrantă despre iubire și sacralitate. Imaginea de o frumusețe pură, folosirea în cea mai mare măsură a băștinașilor ca actori, prima filmare subacvatică din istoria cinematografiei, sunt doar câteva detalii ale unei opere geniale. Înaintea premierei, Murnau își găsea sfârșitul, întocmai avertismentului nesocotit: în flăcări!

Muzica Violetei Dinescu reușește să ilustreze imaginea, să sugereze sentimente, să dialogheze cu discursul vizual, folosind un filon etnomuzicologic vast, de la polinezian la… românesc. Pe lângă acest folclor „antebabelian”, compozitoarea stabilită în Germania și apreciată în întreaga lume, integrează într-o scriitură luxuriantă, adeseori heterofonică, ecouri modale enesciene și chiar în acord cu actiunea, un… rag-time!

Cei patru instrumentiști virtuozi au prezentat cu mare succes acest spectacol în zeci de săli de concerte din Germania, Belgia, Luxemburg, Danemarca, Elveția și Serbia. Acum… în Arad!

Luni, 16 Octombrie 2017, ora 19.00 Colegiul de arte Sabin Drăgoi

„Viaţa în doi” – Recital de familii

Bianca Luigia Manoleanu (soprana) – Remus Manoleanu (pian)

Adriana Dogariu (pian) – Sorin Dogariu (pian)

Mihaela Faur (harpă) -Vlad Faur (trombon)

Carmen Iuga (vioară) – Dorel Iuga (flaut)

Bianca Luigia Manoleanu / Remus Manoleanu

Mihai Brediceanu: Trei cântece pe versuri de Lucian Blaga

Theodor Grigoriu: La Steaua (Eminescu)

Numai Poetul … (Eminescu)

Dan Voiculescu: Laudă omului (Nichita Stănescu)

Muzica (Nichita Stănescu)

Adrian Iorgulescu Cântecele stihuitorului (Lucian Blaga)

1 Cântec înainte de a adormi

2 Cântecul așteptării

3 Cântecul obârșiei

4 Cântecul șoimului

5 Cântecul vârstelor

6 Sub stele

George Balint: Un nod, un semn și un mic poem (Nichita Stănescu)

Ulpiu Vlad: Lumină (din ciclul Mozaic)

Darie Nemeș Bota: lieduri pe versuri de Răzvan Popotan

Imagini de Luni

Poema de Miercuri

Visul de Duminică

Philipp Herschkowitsch: Margini de seară (Ion Barbu)

Ana Szilagyi: Patru lieduri pe versuri de Antonio Mazzo

Mihai Măniceanu: Două lieduri pe versuri de Ilie Comăniță

De toate

Iele

Dan Buciu: Înțeleptul și poezia (Omar Khayyam)

Adriana Dogariu /Sorin Dogariu

Anatol Vieru: Nașterea unui limbaj

Mihaela Faur /Vlad Faur

Cornelia Tăutu: Ad astra

Carmen Iuga / Dorel Iuga

Ioan Căianu: Suită de dansuri româneşti

Doina Rotaru: Mesto pentru flaut alto şi vioară

Cântecele purtate de soții Manoleau spre inimile ascultătorilor au sunat întotdeauna ca viața lor în doi: armonios, delicat, puternic. Și cele mai sofisticate creații din genul liedului au, trecând prin harul lor, aerul de confesiune îngemănată.

Încă trei cupluri de muzicieni excelenți vin în această seară să transmită vraja muzicii cu soț și soție.

Împletind câteva titluri din program, înțelegem că el și ea, petrecându-și viața în doi au nevoie de „nașterea unui limbaj” comun, doar al lor, pentru a ajunge “la stele” (Ad astra). Altfel… este jalnic (Mesto).

De la muzica veche (Ioan Căianu – sec. XVI) la cea mai recentă, dincolo de aparența sonoră, nimic esențial nu s-a schimbat: iubire, tristețe, bucurie, glumă… La fel ca și în trecerea soților prin viață, mereu împreună…

Marţi, 17 Octombrie 2017, ora 19.00 Colegiul de arte Sabin Drăgoi

„Muzica românească în mâinile tinerilor interpreţi”

„Duo Vivo” – Radu Ţaga/fagot, Marko Ristic(Serbia)/acordeon

Ansamblul „Volte” – Ramona Morăriţa (soprană), Laura Roman (vioară),

Iuliana Ambăruş(violă), Andreea Olariu(pian)

Duo Vivo

Corneliu Dan Georgescu: Transsilvanische Motive

Laura Mânzat: Arbor – Cavatina pentru fagot și acordeon

Paul Jelescu: Rapsodia dobrogeană

Ansamblul Volte

Lucian Beschiu:  Văz duhul (p. a. a.) pe versuri de Nicolae Coman

George Balint: Zî (p. a. a.)

Roman U. Vlad: Domnișoara Pogany

Ionică Pop: Zbor prin rostul clipei (pe versuri de Grigore Golubeanu)

Andrei Tănăsescu: La vie en dose

Energia și entuziasmul tinerei generații de interpreți se găsesc în această seară în aliaj cu măiestria timpuriu confirmată. Două formații cu componență inedită abordează piese ale căror titluri ar suscita și curiozitatea celor mai „blazați” dintre noi. Dacă le-ați citit, ascultați și cum sună! Va fi o experiență tonică, inspiratoare!

Ansamblul „Volte” pune în lumină cu o remarcabilă forță de convingere lucrări în stil postmodern, pline de imprevizibil, ironie și chiar romantism. Ambianța sonoră electronică este de asemenea acasă.

Duo „Vivo” se dăruiește cu pasiune viziunilor insolite asupra muzicii tradiționale românești, în care prezentul dialoghează dinamic cu trecutul, urzind cu fantezie fire melodice pitoreşti, tăceri, ritmuri contaminante…

Tinerii au multe și mult de spus! Merită atenția noastră!

Miercuri, 18 Octombrie 2017, ora 19.00 Colegiul de arte Sabin Drăgoi

Recital

Diana Moş – vioară  Mihai Ungureanu – pian

Trio Syrinx Dorel Baicu/flaut, Dorin Gliga/oboi, Pavel Ionescu/fagot

Trio Syrinx

Corneliu Cezar: Ziua fără sfârșit


Duo Diana Moș (vioară) – Mihai Ungureanu (pian)

Tiberiu Olah: Sonatina pentru vioară și pian

Pascal Bentoiu: Sonata pentru vioară și pian

George Enescu: Sonata a III-a pentru vioară și pian în caracter popular românesc

Nestemată a muzicii culte românesti, Sonata a III-a pentru vioară și pian în caracter popular românesc de George Enescu este de mult timp o prezență strălucită în marile festivaluri ale lumii. Cunoașterea ei poate fi considerată o datorie sufletească pentru orice meloman român. Cei doi minunați muzicieni, Diana Moș și Mihai Ungureanu oferă arădenilor ocazia îndeplinirii acesteia, împreună cu interpretarea Sonatinei de Tiberiu Olah și a Sonatei de Pascal Bentoiu. Cele două ópusuri excepționale urmează direcția enesciană, dar în deplină originalitate, fără vreo tentă epigonică.

„Ziua fără sfârșit” de Corneliu Cezar este o lucrare de căpătâi în genul muzicii electroacustice românești. Sonorități care “îi fac să tresară” pe iubitorii de Pink Floyd interferează cu apariții instrumentale eterice sau stranii, mereu surprinzătoare, mereu “tânjind” după viața veșnică.

Joi, 19 Octombrie 2017, ora 19.00 Sala Cercului Militar

Concert vocal simfonic

Corul şi orchestra Filarmonicii

Dirijor Dorin Frandeş

Dirijorul corului Robert Daniel Rădoiaş

Solişti Dorel Baicu/flaut, Dorin Gliga/oboi, Pavel Ionescu/fagot

Adrian Pop: Triptic

Ulpiu Vlad: Sonorități și Anemone IV

Concert pentru flaut, oboi, fagot și orchestră (p. a. a.)

Adrian Iorgulescu: Divertisment pentru orchestră de coarde

Dan Dediu: Unda lucis – cantata pentru mezzosoprană, cor și orchestră (p. a. a.)

Mari maeștri ai artei componistice românești actuale deschid o perspectivă fascinantă a sensibilității omului de azi, într-un evantai stilistic înnobilat de autentice revelații. Încântătoarea transfigurare a motivelor folclorice românești (Adrian Pop), subtilitatea versatilă ca manifestare a libertății înțelepte (Adrian Iorgulescu), spiritul introspectiv străbătut de întrebări grave și stări incandescente (Ulpiu Vlad), năzuința purificată, senină spre ființă (Dan Dediu)… toate alcătuiesc o uriașă oglindă a sufletului nostru. Privim în ea?… Privim în el?…

Acest concert, ca întregul festival „Iubiți muzica românească!” este pornit în căutarea… căutărilor voastre.

„Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului său de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.”

Loading...

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.