Propuneri privind îmbunătățirea activităților de CONTROL FISCAL și de eliminare a PRACTICILOR EXAGERATE

Propuneri privind îmbunătățirea activităților de CONTROL FISCAL și de eliminare a PRACTICILOR EXAGERATE

Pentru rezolvarea numeroaselor probleme semnalate de membrii Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România privind controalele și practicile exagerate aplicate IMM în domeniul controalelor fiscale, Consiliul solicită autorităților competente adoptarea măsurilor organizatorice, administrative și legislative corespunzătoare, care să asigure aplicarea principiilor europene recunoscute pentru toate domeniile dreptului, respectiv: principiul proporționalității, principiul protecției drepturilor fundamentale, inclusiv dreptul la apărare, principiul certitudinii legale, principiul neretroactivității și respectării drepturilor câștigate, dreptul la protecție juridică și la un proces echitabil şi principiul protecției așteptării legitime (predictibilității legii), se arată într-un comunicat de presă al filialei arădene a CNIPMMR.

În acest sens, CNIPMMR formulează următoarele propuneri de măsuri:

  1. MĂSURI DE CREȘTERE A ACCESULUI IMM-URILOR LA INFORMAȚII, aplicate în mod continuu și constant:

Sistematizarea reglementărilor și obligațiilor fiscale pe categorii de contribuabili (în special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedură fiscală și a celorlalte acte normative cu caracter fiscal în formă actualizată și consolidată, cu toate modificările și completările ulterioare, pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei înregistrării unei societăți în Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situația de fapt a acelei societăți de la o anumită dată (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_ag enti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informații din Registrul Comerțului, pentru a se putea verifica eficient situația furnizorilor/prestatorilor cu care sunt încheiate contracte sau sunt în derulare comenzi, cu îmbunătățirea acesibilității și conținutului platformei on-line https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale și nefiscale, al avizelor, autorizațiilor ș licențelor necesare desfășurării activităților comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obținerea acestora, care să fie accesibil on-line și care să conțină informații actualizate și practice pentru IMM-uri.

  1. MĂSURI ADMINISTRATIVE:

Stabilirea planurilor de control cu prioritate pentru combaterea marii evaziuni fiscale și aducerea lor la cunoștința opiniei publice până pe data de 30 aprilie 2015;

Adaptarea resurselor umane/materiale și a mijloacelor aplicate la situațiile concrete (cu diferențieri de proceduri și metodologii specifice pentru fiecare categorie de contribuabili: microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și mari) și informarea opiniei publice – permanent;

Previzionarea și realizarea de acțiuni de informare a IMM-urilor și diseminarea informațiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal – și aducerea lor la cunoștința opiniei publice până pe data de 30 aprilie 2015;

Previzionarea și realizarea de acțiuni pentru exercitarea funcției preventive a controlului, cu acordarea de avertismente înainte de aplicarea amenzilor și sancționarea contravențională numai în caz de neconformare a întreprinzătorilor, în termenul stabilit de control – și anunțarea lor până pe data de 30 aprilie 2015;

Individualizarea cuantumului amenzilor raportată la gravitatea faptei și diferențiat pe categorii de contribuabili (cu neaplicarea maximului amenzii contravenționale pentru toți întreprinzătorii, pentru orice faptă) – și aducerea la cunoștința opiniei publice – permanent;

Colaborarea cu confederațiile patronale reprezentative la nivel național pentru campaniile de informare și pentru monitorizarea aplicării dispozițiilor legale din domeniul fiscal – permanent;

Eliminarea subiectivismului și a promovării / protecției unor interese în activitatea de control prin adoptarea unor măsuri de perfecționare a procedurilor și trainingului în cadrul ANAF – și anunțarea lor în trimestrul II 2015;

Îmbunătățirea comunicării instituțiilor cu atribuții de control cu mediul de afaceri, stabilind un mecanism coerent – până pe data de 30 aprilie 2015.

  1. MĂSURI LEGISLATIVE:

Propuneri de îmbunătățire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:

– Reglementarea bacșișului pentru sectorul de servicii (exp. restaurante, holeluri, etc.) – până pe 13 aprilie 2015;

– Tratament egal în executare pentru credite bugetare și plăți întârziate în cadrul contractelor de achiziții publice – până pe 13 aprilie 2015;

– Îmbunătățirea reglementărilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a funcției preventive a controlului, cu informarea corespunzătoare și stabilirea de avertismente prealabile sancțiunilor pecuniare în cazul microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, responsabilizarea funcționarilor cu atribuții de control, eliminarea practicilor controalelor și amenzilor excesive pentru IMM-uri – în trimestrul II 2015;

– Reglementarea principiului „in dubio contra fiscum”, cu aplicarea interpretării celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta să nu fie sancționat pentru imperfecțiunile cadrului normativ;

– Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative și fiscale, cu reducerea cu cel puțin 10% a acestora – în trimestrul II 2015;

– Reducerea cu minimum 25% a numărului de plăți fiscale pentru întreprinzători, care în România este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decât media UE (România – 39 plăți/an, media UE27 – 12,5 plăți/an), de 9,75 ori mai mare decât în Suedia (locul 1: 4 plăți/an) și de 1,3 ori mai mare decât în Cipru (locul 26: 30 plăți/an) – în trimestrul II 2015;

– Reducerea cuantumului amenzilor pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici, raportat la cifra lor de afaceri, numărul de salariați și valoarea indicatorului social de referință (500 lei) – în trimestrul II 2015;

– Revenirea la reglementarea suspendării executării în cazul contestării contravențiilor (art. 32 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor);

– Controlul în condiții normale să nu fie pentru IMM-uri la perioade mai scurte de 3 ani – în trimestrul II 2015;

– Asigurarea unui cadru legal stabil și predictibil în domeniul fiscal și contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocrației – în trimestrul II 2015.

  1. cine zice?? Purcaru Mircea care este sef de institutie guvernamentala? afara cu el ca critica masurile guvernului!

    Raspunde
  2. nu ati inteles logica 10 aprilie, 2015, 8:12 am

    Statul roman s-a organizat din 89 cu incetul si la presiunea unor factori desprinsi de interesul public. La scurt timp dupa revolutie a fost identificat mecanismul foarte convenabil pentru partide de santaj institutional, control si acordare de privilegii. Ne-am trezit in plin ev mediu in care institutiile aveau atributii maxime, responsabilitati minime si puterea de a acorda privilegii dupa criterii clientelare.
    Asa, incet incet toate institutiile de stat s-au transformat din institutii chemate sa asigure interesul public in feude unde seniorul de mosie in functie de cum are el chef aplica sanctiuni sau nu le aplica. Pentru firme solutia a fost de conformare, nu la reglementari legale de ordin public ci de conformare la arbitrariu, adica de spaguire a seniorului de mosie prin spagi date inspectorilor si prin finantari date politrucilor.
    Romania este profund corupta si de aceea reglementarile sunt excesive, stufoase, birocratice, netransparente, neclare si interpretabile.
    Dintre mecanismele enumerate mai sus cel care obliga inspectiile ca la urma unui control ei sa fie obligati sa faca o inventariere a tuturor neregulilor (nu doar a unora, din motive de incompetenta sau ca mecanism de oprire contra unei spagi a controlului) sa acorde termene corecte de rezolvare a neregulilor constatate si doar dupa expirarea acestor termene sa poata aplica amenzi, este mecanismul pe care eu il vad cel mai eficient.
    O prevedere cu valoare de principiu care sa sune asa: „nu se pot aplica sanctiuni pentru contraventii decat in masura in care contribuabilul nu s-a conformat in termenul rezonabil stabilit de organele de control„ ar rezolva spagareala perpetua practicata de stat.
    Dar pentru ca piramidele de putere (partidele politice) ar avea de pierdut tocmai arbitrariul si abuzul, acest lucru nu se va intampla. Pentru partidele politice recompensarea sustinatorilor politici cu functii publice este unul din principalele mecanisme de functionare. Prin politrucii pusi de partide se asigura, prin sifonarea bugetelor institutiilor publice sau prin presiunile de extorcare exercitate asupra mediului privat, finantarea partidelor si a campaniilor electorale.
    CNIPMMAR cere de fapt politrucilor sa renunte la mecanismele de finantare a partidelor si la mecanismele de recompensare a impostorilor loiali.
    Este ca si cum ai cere unor capuse sa nu mai suga sange.
    Dar, oricum demersul este unul corect. Pacat ca este condamnat de politruci-capuse la esec.

    Raspunde

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.