Studiu APC: 80% din absolvenții de facultăți din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit

Studiu APC: 80% din absolvenții de facultăți din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit

Studiul a fost realizat în perioada 30 iunie – 12 iulie 2016 de către o echipă de experți APC, coordonată de către dr. ec. Emil Bojin, vicepreședinte APC. Cercetarea a fost realizată pe baza informațiilor existente pe site-urile instituțiilor de învățământ superior. Facultățile care au făcut obiectul studiului sunt cele cu profil economic și juridic, studii de licență, cursuri de zi, învățământ de stat și privat. Taxele sunt exprimate în lei, iar unde a fost cazul au fost transformate din Euro, la paritatea de 4,5 lei = 1 E.

Bacalaureatul s-a terminat, iar pentru mulți dintre absolvenți urmează un alt pas, poate chiar mai important pentru că reprezintă intrarea în viața de adult și, teoretic, va defini ceea ce vor face de aici înainte. Este un pas care nu trebuie făcut cu ușurință și, cu siguranță, nu este ceva ce ar trebui să fie făcut doar pe baza unor informații superficiale, la sugestia ori urmând tradiția familiei, pe baza prieteniilor și așa mai departe. Fiecare om reprezintă o individualitate cu aptitudini, gusturi, calități diferite față de ale celorlalți. O alegere greșită a unui domeniu de activitate și de studiu, poate reprezenta o sursă de probleme și regrete mai târziu în viață.

Acesta este motivul pentru care în alte state rolul psihologilor și al consilierilor de carieră este unul foarte important încă din învățământul preuniversitar și se pune un accent mare pe dezvoltarea timpurie a aptitudinilor adolescenților în direcția amplificării calităților native, astfel încât, la terminarea liceului, alegerea căii de urmat în viața de adult să vină firesc, ușor și să se potrivească personalității fiecăruia. Din păcate, România este unul din statele în care accentul pe dezvoltarea personală a copiilor este aproape inexistent.

Pe lângă aceasta, o mică parte din universitățile din România fac eforturi pentru a-și adapta oferta la cererea reală a societății, ceea ce a dus la apariția fenomenului șomerilor cu diplomă. Relevant pentru acest fenomen sunt studiile apărute în fiecare an care dezvăluie un fapt cunoscut, dar puțin luat în seamă – nemulțumirea angajatorilor față de calitatea și nivelul de pregătire al absolvenților de studii superioare. Cel mai recent studiu arată că doar 4 din 10 angajatori se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de calitatea absolvenților.

O facultate nu trebuie să reprezinte un element de prestigiu, ci să asigure integrarea în societate și pe piața muncii a viitorilor absolvenți. Datele statistice din studiile publicate de Ministerul Educației și Institutul Național de Statistică arată că, anual, universitățile din România produc în medie 190.000 de absolvenți de studii superioare, cei mai mulți dintre aceștia fiind în domeniul economic și juridic.

Cu toate acestea, informațiile de la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior arată că 80% din absolvenții de facultăți din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit. Concluzia este una simplă – citiți, informați-vă, urmăriți ceea ce se cere pe piața muncii, continuați-vă drumul în armonie cu ceea ce sunteți și vă place și nu faceți o facultate doar de dragul de a o face.

Pentru a sprijini tinerii în luarea unei decizii, Asociația Pro Consumatori a realizat un studiu asupra taxelor de școlarizare ale universităților de stat și private din România, cu profil economic și juridic.

Concluziile acestui studiu sunt interesante. O parte din universitățile care au făcut obiectul studiului nu oferă informații privind cuantumul taxei de școlarizare pentru întreaga perioadă de studii. În astfel de situații, am presupus că nu se va modifica taxa de școlarizare pe parcursul celor 3 ani, în cazul profilului economic, respectiv de 4 ani în cadrul profilului juridic.

Cuantumul taxei de școlarizare pe parcursul întregului ciclu de licență, în cazul facultăților cu profil economic, variază între 4.800 lei și 13.726 lei. Topul celor 44 de universități, top realizat în funcție de cuantumul taxei de școlarizare pentru ciclul de licență de 3 ani, care au facultăți cu specializări în domeniul economic, poate fi accesat pe următorul link: http://www.apc-romania.ro/acData/uploads/ufiles/1468487627299-invatamantstatprivateconomic.pdf

În cazul facultăților cu profil juridic, cuantumul taxei de școlarizare pe parcursul întregului ciclu de licență variază între 8.800 lei și 16.200 lei. Topul celor 30 de universități realizat în funcție de cuantumul taxei de școlarizare pentru ciclul de licență de 4 ani, care au facultăți cu specializări în domeniul juridic, poate fi accesat pe următorul link: http://www.apc-romania.ro/acData/uploads/ufiles/1468487616100-invatamantstatprivatdrept.pdf

„În general, este dificil de identificat locul unde pot fi găsite aceste informații pe site-ul universităților. Cele mai bune site-uri au în meniului principal, pe prima pagină, opțiunea «Taxe». Însă, în mod frecvent, taxele sunt menționate prin documente scanate, incluse cu alte scopuri, unde trebuie să lecturați tot textul până la informația căutată, deoarece comanda «caută/find» nu funcționează (de exemplu: «Metodologie admitere» – Universitatea din Oradea). Unele universități au site-urile în construcție sau link-ul menționat  nu conduce la ținta promisă. O parte din aceste instituții nu au afișat încă informații despre taxe, ele fiind în diverse faze de aprobare (exemplu: Universitatea din Pitești, Universitatea Petru Maior din Târgu Mureș, sau Universitatea Constantin Brâncuși din Târgu Jiu), unde am aflat telefonic informațiile necesare” a declarat dr. ec. Emil Bojin, vicepreședinte APC, coordonatorul acestui studiu.

„Costurile cu absolvirea unei facultăți se pot dubla, ba chiar tripla, pentru absolvenții de liceu din altă localitate decât cea în care își are sediul universitatea. De aceea, cei care intenționează să frecventeze cursurile unei facultăți cu o anumită specializare, în altă localitate, decât cea de reședință, trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:

* Dacă universitatea are spații pentru cazare, care sunt condițiile pentru obținerea unui loc în cămin și ce tarife percepe universitatea în acest caz;

* Dacă universitatea are autorizată sau acreditată specializarea vizată de absolventul de liceu. În cazul autorizării, examenul de licență se susține la altă universitate, caz în care se percep alte taxe absolventului de facultate;

* Dacă universitatea percepe alte taxe în cazul refacerii unor examene, eliberării unor documente, accesului la alte servicii oferite de aceasta etc.;

* Daca universitatea are un spațiu de alimentație publică propriu (cantină) și care sunt prețurile practicate pentru preparatele alimentare realizate.

Calitatea pregătirii viitorilor absolvenți pe parcursul celor 3 sau 4 ani de studii depinde de o serie de alți factori, cum ar fi:

* Nivelul de încredere acordat universității de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS).

* Planul de învățământ care este disponibil pe site-ul oricărei universități, unde găsiți disciplinele, descrierea acestora și cadrele didactice titulare pentru fiecare disciplină;

* Calitatea corpului profesoral aferent facultății vizate de absolventul de liceu, de asemenea, se poate consulta pe site-ul oricărei universități. Din CV-ul fiecărui cadru didactic se poate deduce expertiza pe care o are, precum și implicarea acestuia în activități conexe pregătirii sale, care aduc un plus de expertiză pentru acesta și se va regăsi și în calitatea predării;

* Partenerii universității din mediul economic și din alte medii pentru activități specifice planului de învățământ, cum ar fi practica de specialitate și susținerea altor activitati aferente anumitor discipline;

* Distanța dintre spațiul de cazare și sediul facultății, avându-se în vedere mijloacele de transport cu care se poate deplasa viitorul student între cele două locații, precum și timpul necesar deplasării.

În concluzie, alegerea unei facultăți și a unei specializări nu este un lucru foarte ușor cum pare pentru mulți dintre noi, aceasta trebuie realizată cu mult simț practic urmărind criteriile enumerate mai sus”, a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC.

 

 

 

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.