Războiul din Ucraina își arată primele efecte în domeniul alimentar din Germania. Consumatorii simt acest lucru prin creșterile de preț și prin limitarea la vânzare a unor produse. Cel mai recent, mierea din Ucraina este produs deficitar. Iar unele supermarketuri precum Aldi, Lidl și Edeka scot de la raft, în mod deliberat, alimente și băuturi provenind din Rusia.
Glonțul și mierea
Din cauza atacurilor rusești, a mobilizării generale în Ucraina și a sancțiunilor care au fost decise, se așteaptă o prăbușire masivă a volumelor de import de miere din zona de război și din regiunea Mării Negre, potrivit Bienenprodukte-Versand.de.
Acest lucru are consecințe grave pentru Germania. În 2020, un total de 88.000 de tone de miere au fost importate, dintre care 15.741 de tone proveneau din Ucraina. Din cauza războiului, acum există un blocaj de aprovizionare.
Cu toate acestea, potrivit bee products-Versand.de, apicultura devine din ce în ce mai populară în Germania. Numărul apicultorilor a crescut constant, în ultimii 15 ani, ajungând, în 2021, la 170.000.
Și numărul de colonii de albine ar fi crescut semnificativ. În timp ce în 2019 au fost 942.000, în 2021 s-au înregistrat deja 1,14 milioane. Dacă cifrele continuă să crească în următorii câțiva ani, ar fi posibilă compensarea pierderii importurilor din Ucraina, în cinci ani.
Reacție în lanț
Ucraina este considerată un exportator important de ulei de floarea soarelui, porumb și grâu. 24garten.de relatează că ar putea fi blocaje și la aceste produse. Potrivit revistei online, primele supermarketuri și discounteri au limitat deja cota de vânzare la ulei de floarea soarelui sau de rapiță.
În continuare, consumatorii din Germania ar trebui să se aștepte la creșteri de prețuri la produse precum untul, laptele, brânza sau iaurtul, la pâine și produse de panificație.
Dar și prețurile fructelor și legumelor ar putea continua să crească, în următoarele săptămâni. O reacție în lanț a creșterilor de preț pare a fi deja în plină desfășurare.
Boicotul la raft
Potrivit Tagesschau.de, discounterul Netto a retras deja de la vânzare toate sortimentele de la producătorii ruși. Acestea includ produse de cofetărie, semipreparate, cârnați și vodcă. Iar Aldi, Rewe și discounterul asociat, Penny, s-ar înscrie pe aceeași direcție, nemaidorind să vândă produse rusești.
Edeka, un mare retailer de produse alimentare din Germania, vrea sa se alinieze boicotului: Grupul de retaileri intenționează să verifice care produse din Rusia și de la ce companii aflate în mâinile oligarhilor ruși ar trebui scoase din oferta de vânzare.
Următoarele reguli se vor aplica tuturor supermarketurilor: articolele aflate încă pe rafturi și depozite nu trebuie distruse. În schimb, acestea urmează să fie donate organizațiilor cu scop caritativ.
Este îndoielnic în ce măsură boicotul va avea efecte comerciale. În majoritatea supermarketurilor și magazinelor cu discount din Germania nu se găsesc multe produse de origine rusă. Prin urmare, doar câteva produse sunt afectate de boicot. La Netto sunt 15, la Aldi doar unul: vodca.
Cu toate acestea, prin eliminarea produselor rusești, comercianții cu amănuntul iau atitudine împotriva războiului pe care Rusia îl poartă în Ucraina.
Scumpiri peste tot
Însă consumatorii au o surpriză urâtă nu numai din cauza boicotului, ci și din cauza creșterilor de preț la multe alte produse. Chiar înainte ca armata rusă să invadeze Ucraina, în contextul pandemiei de Covid, multe companii plănuiseră majorări de prețuri pentru lunile următoare, după cum relata Focus Online.
Dealerii de mobilă, magazine de electronice sau chiar retailerii de textile – toți au indicat costurile crescute la energie și transport, ca principal motiv al creșterilor de preț necesare.
Și nici măcar berea, atat de îndragită de nemți, se pare ca nu va scăpa de scumpiri. Un semnal în acest sens a dat o mare fabrică de bere, din zona Ruhr.
Pentru publicația numită mai sus, Timo Wollmershäuser, șeful Ifo Economic Forecasts a precizat că „dat fiind războiul din Ucraina, costurile pentru petrol și gaze amenință acum să crească și mai mult, iar odată cu ele, și prețurile pentru consumatori”.
(Sursa foto articol: © Yurii Zushchyk | Dreamstime.com)
Notă: Articolul a apărut și în HotNews.
Lasă un comentariu