Actorii arădeni, lăsați FĂRĂ ACTIVITATE: „Decizia CLSU este NEJUSTIFICATĂ”

Actorii arădeni, lăsați FĂRĂ ACTIVITATE: „Decizia CLSU este NEJUSTIFICATĂ”

Activitatea cultural-artistică a actorilor din Arad a fost total sistată, în urma unei hotărâri luate de Comitetul Local pentru Situații de Urgență al Municipiului, în urmă cu o săptămână.

În hotărâre se precizează că,(n.a) deși spectacolele deja se țineau în lipsa unui public fizic și cu măsurile aferente pandemiei, artiștii nu mai au voie să joace pe scenele din Arad.

Organizarea și desfășurarea activității, cu public sau fără public, în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau de concerte, a spectacolelor de tip drive-in, a concertelor, spectacolelor, festivalurilor publice sau private, a altor evenimente culturale este INTERZISĂ pe întreg teritoriul administrativ al Municipiului Arad, pe perioada stării de alertă, atât timp cât incidența cumulată a cazurilor din ultimele 14 zile depășește valoarea de 3 la 1000 de locuitori”, arată hotărârea.

Așadar, angajații Teatrului Clasic „Ioan Slavici” au decis să protesteze împotriva măsurii nedrepte luate la nivel de județ, argumentând această nemulțumire într-o scrisoare deschisă, adresată primarului Aradului, Călin Bibarț.

Redăm mai jos scrisoarea, trimisă unui consilier local care militează pentru remedierea situației.

Stimate domnule primar Călin Bibarț,

În urma discuțiilor pe care le-ați avut în emisiunea de pe pagina de Facebook LaStradaTv, transmisă în data de 24.11.2020, de la ora 17:00, emisiune pe care noi, angajații Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ – o parte însemnată a sectorului cultural din Arad –, am urmărit-o cu mare interes, am constatat, cu regret, că există diferențe serioase între situația prezentată de dumneavoastră și situația reală cu care se confruntă personalul artistic și tehnic a Teatrului Clasic „Ioan Slavici“.

Având în vedere perioada complicată pe care o traversează întreg sectorul cultural și, deși activitatea noastră s-a dorit și a fost întotdeauna transparentă și materializată prin cât mai multe mijloace posibile, am decis că este necesar să vă aducem la cunoștință, punctual, elemente factuale din interiorul instituției. Acestea au rolul de a susține argumentativ ideea paragrafului anterior, de a clarifica circumstanțele efective în care ne-am desfășurat și în care urma să ne desfășurăm activitatea, dar și de a prezenta aceste circumstanțe cetățenilor arădeni – din banii cărora, așa cum spuneți chiar dumneavoastră, este subvenționată instituția în care activăm.

1. În primul rând, trebuie să fie cunoscut faptul că, la data întreruperii activității, repetițiile care erau în desfășurare aveau loc fizic, în sediul teatrului, cu respectarea tuturor măsurilor de protecție sanitară, care se impun în contextul pandemiei de CoVid-19 și pe care conducerea instituției le-a impus sub forma unui plan complex. Dintre acestea amintim: distanțarea fizică, păstrarea igienei personalului și a spațiului de lucru prin intermediul măștilor de protecție, al dezinfectanților, al lămpilor cu lumină UV, al nebulizatoarelor și al aerisirii constante, restricționarea numărului de participanți la o repetiție la maxim patru persoane, pauze frecvente, reducerea orelor de lucru. Menționăm aici faptul că, de la reluarea activității artistice în teatru, adică din luna iunie a anului curent, niciun membru al personalului artistic nu a fost infectat cu Coronavirus. De asemenea, pentru toate spectacolele jucate din luna iunie și până acum (fie în aer liber, fie la sala mare, fie în regim livestream pe platforma Scena Online Arad Live) repetițiile au avut loc exclusiv fizic – până acum, niciodată nu a fost practicată telemunca. Cu toate acestea, repetițiile au fost suspendate vineri, 20.11.2020, în urma unei decizii a Comitetului Local pentru Situații de Urgență prin care activitatea în teatru a fost interzisă (inclusiv activitatea fără public). Spectacolul la care se repeta (Școala și familia, în regia lui Cristian Ban) este un proiect în stadiu avansat de dezvoltare – cu decor și costume gata, la care se repetă din luna octombrie.

2. Actorii și regizorii au căutat în mod constant să vină cu soluții viabile, dovadă fiind premiera spectacolului Carmen Vlaga vorbește cu tine, în regia lui Ștefan Iordănescu, spectacol care are în distribuție doar doi actori și este adecvat noilor măsuri de protecție și siguranță. Echipa spectacolului care era programat să aibă premiera cu public în sală s-a adaptat unei premiere online în regim live.

3. În cadrul platformei Scena Online Live Arad, doar două dintre cele cinci spectacole programate în luna noiembrie au putut fi transmise live, și anume Carmen Vlaga vorbește cu tine și Cerere în Căsătorie. Transmiterea spectacolelor Gunoierul, Ai mei erau super și Totul despre femei, în regim live, a fost suspendată. Totuși, fără ca noi să jucăm, înregistrări ale spectacolelor vor fi transmise online.

4. În paralel, regizorul Cristian Ban a propus două proiecte adaptate împrejurărilor actuale, spectacolele urmând să fie construite pe baza unor monoloage. Astfel, fiecare actor ar fi singur pe scenă, riscul infectării fiind aproape de zero.

5. Un alt proiect propus și elaborat de o parte dintre actori încă din luna ianuarie, Seri de poezie, urma să continue și în lunile noiembrie și decembrie ale acestui an. Sunt spectacole dedicate publicului tânăr, și nu numai, pentru a le insufla pasiunea pentru poezie. O astfel de inițiativă urma să se concretizeze în recitalul de poezie din luna noiembrie, Poezii de manual, iar în luna decembrie într-o surpriză de Crăciun, spectacolul Scrisori către Moș Crăciun. Aceste reprezentații ar fi urmat sa aibă premierele în regim live, online, înainte ca decizia Comitetului Local pentru Situații de Urgență să anuleze programul Scenei Online Arad Live.

6. La Teatrul de Marionete spectacolele cu 2-3 actori create in perioada MAI-IUNIE (si care au avut succes in cadrul proiectului TEATRU la FEREASTRA) se repeta și se adaptează la scenă (cu creație de lumini și proiecții) pentru a fi transmise online. Spectacolele create în primăvara de actori după perioada de urgenta sunt: Capra cu trei iezi, Punguța cu doi bani si Prostia omeneasca.

7. Totodată , planul de lucru pentru perioada următoare prevede si reluarea unor spectacole cu număr restrâns de actori(Jocuri magice ,Cei trei purceluși, Alba ca zăpada ).Pentru luna decembrie este programata o premiera dar repetițiile au fost sistate in urma unei deciziei Comitetului Local pentru Situații de Urgență prin care activitatea in teatru a fost interzisa (inclusiv activitatea fără public) .

8. Nu în ultimul rând, menționăm faptul că în proiectele care se aflau deja în derulare sau care urmau a fi începute sunt cuprinși toți actorii teatrului , corpul tehnic în întregime , atelierele si birourile.

Conchidem, astfel, că soluțiile pe care dumneavoastră le doriți și pe care le-ați invocat în emisiunea susmenționată fuseseră deja implementate la momentul deciziei Comitetului Local pentru Situații de Urgență. Mai mult, soluțiile aplicate funcționau, iar activitatea artistică era revitalizată. Măsurile au fost adaptate odată ce indicele de infectare a crescut. Din acest motiv și din cauza contradicției dintre decizia CLSU (al cărui membru sunteți) și poziția dumneavoastră în calitate de primar, decizia a venit neașteptat și este, în continuare, nejustificată. Așa cum ați declarat că vă doriți, munceam, eram plătiți pentru că munceam, munca noastră era cuantificabilă, iar riscul de infectare era redus la minim. Totuși, din data de 20.11.2020, această muncă a fost întreruptă.
În altă ordine de idei, termenul „telemuncă“ este înțeles de artiștii din domeniul teatral sub formă de repetiție într-o fază incipientă a unui proiect, și nu o formă de lene întreținută pe banii cetățenilor. Citirile de text pot fi realizate în repetiții online. Acest mijloc de activitate, deși este unul nefericit (toți preferăm să repetăm fizic, pe scenă), în cazuri extreme, este chiar recomandat prin hotărâri guvernamentale (Hotărârea nr. 52 din 05.11.2020 a CNSU). De altfel, aproximativ toate teatrele din țară – exceptând teatrul din Arad – au folosit această metodă pentru a continua activitatea – suspendarea repetițiilor dăunează echipei și spectacolului implicit.
În concluzie, sperăm ca scrisoarea noastră să clarifice și să ajute la remedierea situației neplăcute în care ne aflăm, redobândindu-ne astfel dreptul de a munci, drept al oricărui angajat dintr-o instituție publică. Considerăm că, din moment ce soluțiile pe care le cereți sunt deja parte integrată în procesul nostru de creație corespunzător contextului pandemic, nu mai e nevoie de prea mult pentru a ne reîntoarce la repetițiile care erau în toi acum aproape o săptămână”.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.